Jeg går ud fra du ved modtagelse af faktura har bogført således: debet driftskonti for udgift og kredit kreditorkonto? Herefter skal du ved betaling føre debet kreditorkonto/kreditor og kredit bankkonto. Hvis ikke du har foretaget ovenstående skal du lave posteringen så den passer ind i det som mangler ifht. Ovenstående.
Ups, jeg er ikke helt med. Problemet er er der findes et kreditorbilag med nr. 7. Dette har jeg ikke angivet ved bogføring af betalingen . Når jeg prøver at lave en rettelsespostering i debet og i kredit på samme konto med angivelse af posteringsnummeret ( henter det med droppilen) i Summa summarum så siger systemet at der er en fejl.
Kender ikke problemet helt, men hvad sker der hvis du som udgangspunkt bare henter bilaget med droppilen- uden at vælge konto eller noget - gør summa så ikke selv det?
Hvis den gør, som jeg antager, så vil den nok udligne og eller vil den gøre noget dobbelt, så du så selv manuelt kan udligne bagefter
rettelsespostering i debet og i kredit på samme konto
dette giver ikke meget mening.
Punkt 1 stemmer din bank? Det vil sige er saldo pr. en given dato efter at du har betalt kreditoren den samme på kontoudtoget fra Summa summarum og din bank (kontoudtog eller nebank)?
Tak til alle som forsøgte at hjælpe. Min bank stemte.. Så efter en nøjere granskning af bogføringen opdagede jeg, at beløbet var bogfør 2 gange på varekøb både i 2012 og 2013 UHA DADA og derfor kunne jeg ikke få udlignet min mellemregningskonto, som jeg havde brugt som mellemstation i al rodet ! Nu husker jeg at bruge droppilen i fremtiden til kreditornummeret.
UHA DADA og derfor kunne jeg ikke få udlignet min mellemregningskonto
AH Du må bare lave en manuel modpostering for det år det ikke hører til - godt du fandt fejlen i alle fald
Du har samme funktion med fakturaer, hvor du også skal sørge for at betalingen udlignes helt automatisk når du bruger droppilen og vælger faktura Der er systemet også OK med at du skriver halvt beløb hvis en kunde ikke har betalt det hele, så bliver fakturaen bare i systemet og ved næste betaling finder du den igen med pilen og kan se at der nu kun er halvt beløb der skal udlignes for at den er betalt - så det kan godt håndtere delbetalinger på den måde