Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-conomics kontoplan udskift erfaringer?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Derude.

Jeg står og skal skifte min kontoplan ud med en opdateret en fra min revisor.

Når den bliver skiftet ud vil jeg så miste min bogføringer? Eller hvordan kommer det til at fungere?

Og generelt set er der nogle her der har erfaringer med hvilke føgler det har for systemet når man udskifter kontoplanen.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 17:50

Hej Frederik

Hvis du allerede har bogført, kan du ikke udskifte en kontoplan i e-conomic. Du er derfor nødt til at omdøbe alle de konti, der er berørte og/eller oprette nye. Hvis kontoplanen er meget forskellig fra revisors, er det noget af et hestearbejde, da du så skal ind over ALLE konti og omdøbe dem, selvom kontiene måske ikke er i brug (f.eks. hvis revisor kører med kontonumre med 5-6 cifre, eller starter med helt forskellige numre) og det kan ofte være lettere at overtale revisor til at køre med din kontoplan fra e-conomic, da hans system ofte kan sammenkædes med et bogføringssystems kontoplan. 

Du mister ikke allerede bogførte posteringer, de skifter bare "plads" til det nye kontonummer, så du skal naturligvis være obs på, at kontoen indeholder den samme type postering.

Hvis du skal rette i kontoplanens numre, skal du ind under Indstillinger og vælge "Ændring af numre", og sætte hak derinde.

Generelt skal du være obs på momskoder og tilknytning af sum-sammentællinger m.v.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:23

Hej Susanne.

Tak for feedback !

Indtil videre har jeg ikke bogført noget i e-conomics siden jeg har fået det ind da jeg har ventet på kontoplanen men nu begynder det at knibe og jeg var ved at gå igang her til eftermiddag, men har valgt ikke at starte bogføringen endnu da jeg ser dit indlæg.
Der er nemlig ingen grund til at begynde noget for at skabe en masse ekstra arbejde, så er det bedre lige at holde ud lidt endnu.

Men det er helt bestemt rart at vide at hvis det blev aktuelt med udskiftet at man ikke mister sine bogførte posteringer, den information synes jeg har været lidt svær at finde på producentens hjemmeside.

Vedr. momskoder og tilknytning af sum-sammentællinger kører det vel automatisk når jeg får den nye kontoplan lagt ind i systemet eller hvordan ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46660
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46

Uden at kende e-conomics i detaljer kan jeg sige, at du vil ikke kunne slette en konto du har bogført noget på. Nok ændre navn, men ikke slette en konto helt hvis der posteret på den. Du kan dog altid bogøre noget om - fra en ene konto til den anden

Lad sig du har 1000 kr i debet på rejser indland og du senere ville ha dem på rejser udland, så er det bare 1000 kr kredit rejser indland og 1000 kr debet rejser udland, så er de flyttet og på bilaget kan du bare skrive omlægning af rejse fra konto xx til xx  - så næsten alt er muligt

Moms og tilknyting til sum sammentælling - Tja - normalt skal du vælge moms kode når du lægger en ny konto ind, så det er ikke normalt automatisk - det ser du når du vælger opret konto, så skal du vælge momskode.

Hvis du lægger den nye konto korrekt inde mellem start og stop i sammentælling, ja så bliver den korrekt sammentalt og med i total, ellers kan du sikkert manuelt ændre sammentællinger, men læg den inde mellem start og stop der du vil ha den ved at give den et kontonummer der passer ind i den nuværende kontoplan

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:18

Hej Frederik

Helt så ligetil er det nu ikke, bare at importere en kontoplan fra din revisor. Medmindre revisor har helt styr på koderne i e-conomic, skal du selv ind og give koderne i importen i forskellige kolonner - koder til hvilke kontotyper, nøgletalskoder og evt. debet/kredit, sum-fra m.v. Hvis revisors kontoplan bare er navneændring, kan du med fordel bare gå ind og ændre navnet på de standardkonti, der allerede er i e-conomic.

Jeg ville nok gøre det, at jeg eksporterer en standardkontoplan fra economic til excel, og så indsætter jeg en kolonne med revisors kontoplan ved siden af. Derefter overskriver jeg standardkontoplanen i e-conomic med revisors kontoplan, og slutter med at importere kontoplanen igen.

Men prøv og gå ind under indstillinger og kontoplan, vælg importer kontoplan, og se de retningslinjer economic skriver.

Men men men - når alt dette er sagt - hvorfor så overhovedet ændre kontoplanen i e-conomic ? Udgangspunktet med revisors kontoplan er vel bare, at han vil sikre sig, at du har de konti der skal bruges, så du kan bare oprette de konti, som evt. ikke eksisterer i forvejen ? Det vil klart været det bedste. Har du spurgt ham, om det er livsnødvendigt, at dine konti har samme kontonummer, som dine ?

Cookie har ret i, at man ikke kan slette en konto, der er bogført på, men man kan ændre både navn og kontonummer, hvis der er behov for det.

Mh Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)