Hej Derude. Jeg står og skal skifte min kontoplan ud med en opdateret en fra min revisor. Når den bliver skiftet ud vil jeg så miste min bogføringer? Eller hvordan kommer det til at fungere? Og generelt set er der nogle her der har erfaringer med hvilke føgler det har for systemet når man udskifter kontoplanen. |
Hej Frederik
Hvis du allerede har bogført, kan du ikke udskifte en kontoplan i e-conomic. Du er derfor nødt til at omdøbe alle de konti, der er berørte og/eller oprette nye. Hvis kontoplanen er meget forskellig fra revisors, er det noget af et hestearbejde, da du så skal ind over ALLE konti og omdøbe dem, selvom kontiene måske ikke er i brug (f.eks. hvis revisor kører med kontonumre med 5-6 cifre, eller starter med helt forskellige numre) og det kan ofte være lettere at overtale revisor til at køre med din kontoplan fra e-conomic, da hans system ofte kan sammenkædes med et bogføringssystems kontoplan.
Du mister ikke allerede bogførte posteringer, de skifter bare "plads" til det nye kontonummer, så du skal naturligvis være obs på, at kontoen indeholder den samme type postering.
Hvis du skal rette i kontoplanens numre, skal du ind under Indstillinger og vælge "Ændring af numre", og sætte hak derinde.
Generelt skal du være obs på momskoder og tilknytning af sum-sammentællinger m.v.