Hej amino'er Min partner og jeg skal importere tøj fra udlandet til vores eget mærke. Er der nogle ting vi skal være opmærksomme på, og hvad ville der skulle stå i en kontrakt vi laver med vores agent/leverandør? Håber der er nogen der kan hjælpe, da vi vil være helt sikre på at vi gør det ordentligt fra starten af. På forhånd tak Mvh |
Uh . det bliver kun lidt stikord - for i lægger op til en roman og det har jeg ikke mulighed for
I skal sikre jeg rettigheden til designet hvis det er jeres eget - og det er vanskeligt hvis ikke i har en meget direkte og god kontakt til den der produceres - for det bliver meget let produceret i større tal, og solgt eksternt uden om jer hvis det er er godt - dette skal være meget klart i kontrakt og der skal også indsættes hvad boden som min er ved overtrædelse - dog altid mindst jeres påviselige tab.
I skal sikre jer detaljer om materialerne der anvendes, økologi - eller brug af tilsætningsstoffer (formaldehyd i meget) osv - så I har en klar spec på alle materiale, inkl. knapper (nikkel pas på), labels osv
I skal ha klar spec på syningen, hvilke tråde, hvor syes, hvor tæt - gerne med EN prototype at godkende
I skal ha tjek op at det ikke syes af børnearbejdere 13 timer i døgnet på en fabrik uden nødudgange og med et plastik kogeri i underetagen
I skal ha aftale om hvad der kan loves af leveringstid og sanktioner ved for sene leverancer
I skal tænke alt igennem, for der er en god del mere.
Rent administrativt:
I skal være importregistrerede (og moms)
I skal ha sat jer ind i told og importmoms regler samt priser for fragt og div fragt alternativer
I skal ha arrangeret et lager det ene eller andet sted
god vind