Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Elafgift og Moms

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Så har jeg brug for hjælp igen.

Jeg er egentlig færdig med årsregnskabet for 2012, og har dermed også en momsafregning klar for 4. kvartal 2012.

I dag er elregningen for 4. kvartal 2012 så kommet, den har jeg ikke bogført i regnskabet for 2012.

Bør jeg bogføre den som en skyldig post i regnskabet 2012?
Det er en regning for 2012, modtaget i 2013 og til betaling i 2013.

Hvad med elafgiften, kan jeg modregne den i momsopgørelsen for 4. kvartal, uden at jeg har betalt elregningen endnu?
Eller skal elafgiften for 4. kvartalt 2012, indgår i momsafregningen for 1. kvartalt 2013, som jo er det kvartal hvor jeg betaler regningen?

Hilsen

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:46

Overordnet så hører en regning for 4. kvartal 2012 til 2012 både hvad regnskab og moms angår, når varen som i dette fald er leveret i 2012

Derfor skal den være skyldig post 2012 og momsen hører til 4 kvartal i det omfang den er på fakturaen

Om du har betalt en regning (eller fået betalt en regning) er altid helt uden betydning for bogføring eller moms. Sådanne regninger bogføres som debet omkostning el i driften og kredit status skyldig post øvrige kreditorer (kan hedde kreditorer udestående) i 2012

Når du betaler i 2013 så bogfører du i status bare debet kreditorer udestående (som derved alt andet lig igen gå i 0) og kredit bank som derved synker

Same procedure every year - og løbende under året - bogfør faktura den dag får den via status skyldige og når du betaler via bank. Derved kommer momsen også altid i rette kvartal.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 13:51

Super, tak for det John.

Så må jeg lige få den ind i regnskabet, så jeg får momsen med i momsafregningen for 4.kvartal 2012,,, den skal jo afregnes om 10. dage.

Hilsen

Gert

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 13:49

Hej John

Nu har jeg brug for din hjælp igen.

Elregningen (det fulde beløb) sætter jeg på konto til El i driftregnskabet i debet, og afstemmer med kreditorer , ubetalte regninger i status.
Når regningen betales så i kredit i ubetalte regninger i status og afstemmes med bank.

Men - Hvordan går jeg med Elafgiften.

Hvordan kontere jeg den?

Jeg har en driftkonto der hedder elafgift, og jeg har en statuskonto under skyldig moms der hedder elafgift.

Hvordan kontere jeg dette for at jeg får modregnet elafgiften i den moms jeg eller skal betale?

Mange tak for hjælpen.

Hilsen

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:55

Ikke forstået? Der skal så være en regel jeg ikke kender, og det kan sagtens være tilfældet, mon CEF lige læser med? Hvorfor skulle du få refunderet el afgiften - måske fordi du er erhvervsbruger, men det ringer ingen som helst klokker, jeg ville givet bare ha bogført det hele som udgift under el  -men der må vel være en grund til den findes i momskonti?? No idea må jeg sige

Får du ikke svar, så lav selvstændig tråd med Elafgift og bogføring som emne, så er der klogere hoveder end jeg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 14:30
Hej John

Så vidt jeg er orienteret så kan vi få en del af elafgiften retur. Det er det jeg har fået af vide af ejeren af grillen, men også PWC

http://www.pwc.dk/da/afgifter/elafgifter.jhtml

Jeg her bare et problem med hvordan jeg får det i summasummarum da den elafgift jeg skal have retur skal modregnes i momsafregningen.

Men tak for dit svar, jeg ser lige om der er en anden der kommer på banen, ellers opretter jeg en ny tråd.

Tak for hjælpen
Hilsen
Gert
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:10
Skal ærligt indrømme, elafgifter ikke er min stærkeste side. Hvis der er refusionsret for en grill skal du i den forbindelse skelne om du anvender det hele til processformål (kasseapparat mv) eller om en andel af din el anvendes til rumvarme(el-varme radiatorer, aircondition mv.),da der gælder en nedsat sats for sidstnævnte.
Den refunderbare sats for 2012 er 70,2 øre/kWh mens den pr 1/2-13 er på 72,40 øre/kWh
Det er altså ikke den fulde afgift som refunderes!
Du skal derfor gøre følgende ved bogføring af el opkrævning:
Debet konto for el for den andel, (hvis du vælger opsplitte i elafgifter skal afgiften ligeledes debiteres på særskilt konto, fremfor og medgå i el konto). Kredit skyldige omkostninger/kreditor/bank.
Efterfølgende skal du opgøre den refunderbare andel svarende til 70,2øre Per kWh. Disse skal krediteret driftsskonto hvor du har bogført el afgiften, jf. Ovenfor og debitere el-afgift konto i balancen/passiverne sammen med momskontiene, så du får det med på din momsindberetning.

Husk som sagt kravet for refusion heraf bl.a. Er at du tilsvarende skal have momsfradragsret for el'en for at kunne fradrage el-afgiften.

Du kan også bogføre el afgiften i et tempi, hvis det lyster, synes bare ovenstående virker mere overskueligt. Du skal i så fald gøre følgende:
debet driftsskonto for el, for den andel,
Debet driftsskonto for el/el afgift for den ej fradragsberettigede andel,
Debet balancekonto for el-afgift til opgørelse ved momsindberetning,
Kredit skyldige omkostninger, kreditor eller bank.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 15:28

Hej Cef

Tak for svar - det vil jeg prøve.

Jeg er klar over at vi kun får godtgjort en del af afgiften af det el der bruges til processformål.
Umiddelbart er det dog hele vores elforbrug der bruges til processformål, vi har hverken aircondition, elvarme, osv. Vi er tilsluttet fjernvarme, og ingen aircondition. Der er ingen privat bolig, eller kontor tilknyttet vores grill.

Så alt i alt, så bruges alt el til processformål (3000kWh pr måned).

Jeg vil prøve at følge din forklaring til at få det sat rigtig op i summasummarum.

Mange tak for dit svar - det er guld værd at både du, John og andre vil bruge jeres tid på at svare på alle vores spørgsmål.

Hilsen
Gert

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)