Hej Så har jeg brug for hjælp igen. Jeg er egentlig færdig med årsregnskabet for 2012, og har dermed også en momsafregning klar for 4. kvartal 2012. I dag er elregningen for 4. kvartal 2012 så kommet, den har jeg ikke bogført i regnskabet for 2012. Bør jeg bogføre den som en skyldig post i regnskabet 2012? Hvad med elafgiften, kan jeg modregne den i momsopgørelsen for 4. kvartal, uden at jeg har betalt elregningen endnu? Hilsen Gert |
Overordnet så hører en regning for 4. kvartal 2012 til 2012 både hvad regnskab og moms angår, når varen som i dette fald er leveret i 2012
Derfor skal den være skyldig post 2012 og momsen hører til 4 kvartal i det omfang den er på fakturaen
Om du har betalt en regning (eller fået betalt en regning) er altid helt uden betydning for bogføring eller moms. Sådanne regninger bogføres som debet omkostning el i driften og kredit status skyldig post øvrige kreditorer (kan hedde kreditorer udestående) i 2012
Når du betaler i 2013 så bogfører du i status bare debet kreditorer udestående (som derved alt andet lig igen gå i 0) og kredit bank som derved synker
Same procedure every year - og løbende under året - bogfør faktura den dag får den via status skyldige og når du betaler via bank. Derved kommer momsen også altid i rette kvartal.
vh