Hejsa Jeg er ved at lave sidste del af udregninger på et projekt, men er i tvivl om hvilken rentesats jeg kan forvente. Kort fortalt om projektet. Kapital behov: 5.000.000 kr til indkøb af Produktionanlæg og grund Lån: 10 år Statsgaranti for indkomst, hvert år Sikkerhed: Kun selve anlægget samt grund. Indkomst per år med statsgaranti: 780.000 kr Er det utopi at forvente en maks rente på 5% ? Jeg udregner umiddelbart årlig udgift ved 5% til ca 603.000 kr inkl renter. Morten Morten |
Uh den er sværd, hvorfor ikke høre et par banker. Det vil jo nok være en blanding af erhvervslån og prioritetslån med grunden-
Jeg er lidt undrende over for statsgarantien for indkomst - de er jo mildest talt usædvanligt - og tror banken vil høre lidt mere til hvor 100% sikker den indkomst er hvert år i 10 år - men det er en anden sag.
Jeg tror du kan være lidt optimist med 5% fast rente faktisk, men lad sige den gik med statsgarantien (faktisk kan der opnås gode erhvervslån til 4% pt - men til en ny?), så ville en meget simpel gennemsnitsberegning sige
5.000.000 over 10 år = afdrag i gennemsnit 500.0000 p.a.
Rente - år 1 af 5 mio og år 10 ultimo af 0 kr - snit 2.500.000 kr p.a. * 5% = 125.000
Snit dermed 625.000 p.a. men kan godt svinge over årene, og jo med størst rentefradrag år 1 og mindst til intet slut år 10
Tal med et par banker ud fra en konkret og klar forretningsplan, er statsgarantien 100% så kan den jo næsten knyttes direkte til lånets tilbagebetaling og så vil de 780.000 p.a. jo formentlig kunne dække - men i virkeligheden jo ikke så meget mere, og hvad skal du så leve af de 10 år?
Jeg tror helt enkelt ikke banken eller kreditforeningen er med uden en direkte tilknytning af statsgarantien der stiller dem nr 1 til tilbagebetaling af den indtægt
vh