Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab - indskud

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

nicolajjr:
Tak cookie. Der er jo hæftelse på 360k for anpartsselskab, vil det kunne i et ex. Med datterselskabs hæftelse kunne gå ud over holdingselskabet eller blot datter selskabet hvis det er et ApS også?

Den forstod jeg ikke helt - 360? Mener du at holding ialt har ApS kapital på 160? Hver datter skal ha 80 t som udgangspunkt - og skal lave ledelseserklæring m.m. for at beslutte om kapitalberedskabet er godt nok og kapitalen kan genskabes, hvis den falder til under 62.500 kr (halvdelen af gamle krav på 125 t per ApS)

Det vil så ikke berøre holding. Holdings kapital består af datter kapitalerne og hvis datter ApS begge taber deres ApS kapital helt og har 0, ja så har holding også 0 og ryger med - Holding har helt enkelt det døtrene har i egenkaptial

Har du det mere almindelige med ET drift ApS med et holding over sig - så vil holding stå og falde sammen med datteren

Har holding 2 døtre - kan det ene teoretisk opbygge egenkapital på 200.000 og det andet gå konkurs og ha tabt alle 80 - så vil Holding stadigt leve og ikke ryge med for det har jo bevaret ApS kapital på 200

Endeligt sker der jo ofte det, at døtrene giver udbyttet op til holding, som der ved kan ha en egenkaptial som er øget fra ex 160.000 til ny 500.000 kr, hvor af døtrenes ek stadigt kun består af de 2 x 80.000 = 160.000. Nu kan begge døtre lukke og konkurse - og holding vil tage 160.000 kr men jo stadigt ha 500 - 160 = 340-000 kr tilbage, som ikke berøres af konkurserne

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:35

Jeg springer måske lidt for hurtigt ubegrundet rundt.

Så vidt jeg kan forstå er der på et ApS en retshæftelse på 360 eller 375.000kr

Det jeg søger er, har Holding selskabet den retshæftelse hvis datterselskabet er et ApS? Eller stopper retshæftelsen ved datterselskabet hvis det er et a/S eller ApS.

Hellere fortryde noget jeg gjorde end noget jeg ikke gjorde:-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:47

nicolajjr:

Så vidt jeg kan forstå er der på et ApS en retshæftelse på 360 eller 375.000kr

desværre - jeg er slet ikke med? Der er en hæftelse svarende til aps kapitalen - eller sagt anderledes man kan miste sin egenkapital.

Hvis holding ikke har anden egenkapital end datterselskabets, jag så mister man både datter ApS og Holding ApS i det fald datter taber alt. Har holding en egen aps kaptial ud over andelene i datteren, kan datter gå alene konkurs uden at holding på nogen måde hæfter - , men du har nok tabt mig lidt - jeg har aldrig hørt om retshæftelse og beløbene ringer ingen som helst klokker.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:08

Tror måske penge til en revisor ville være givet godt ud i dette tilfælde, så selskaberne bliver stiftet korrekt og du lige går vendt hele verdenssituationen i forhold til hæftelser dispositioner mv.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 16:21

Revisor er givet rigtig godt ud :-) men hvis man kan lære det selv ved at spørge så det jo et godt trin på stigen.

Jeg har måske misforstået min kilde :
http://www.ditselskab.dk/mere-info/holdingselskab

Hvis i ser halvvejs i artiklen står der beskrevet om retshæftelse og de 375.000,-

Men læs gerne og fortæl jeres indtryk :-)

Tusind tak for alle svar - sjældent har jeg oplevet så stor komptence og svarlyst!

Tak!

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:07

Finten med den omtalte retshæftelse gælder primært for a/s.
Du kan stifte et a/s (som skal have en aktiekapital på min. 500.000) ved et indskud på kun 125.000( min. Indskud ved stiftelse af a/s).
De øvrige 375.000 hæfter du således for personligt indtil du har foretaget indskud op til 500.000 og den samlede aktiekapital står i selskabet.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nicolajjr:

Revisor er givet rigtig godt ud :-) men hvis man kan lære det selv ved at spørge så det jo et godt trin på stigen.

Jeg har måske misforstået min kilde :
http://www.ditselskab.dk/mere-info/holdingselskab

Hvis i ser halvvejs i artiklen står der beskrevet om retshæftelse og de 375.000,-

Men læs gerne og fortæl jeres indtryk :-)

Tusind tak for alle svar - sjældent har jeg oplevet så stor komptence og svarlyst!

Tak!

Hej igen

Uden at kommentere eller i øvrigt forholde mig til den linkede artikel, så er de anførte kr. 375.000 en resthæftelse i forbindelse med stiftelse af et aktieselskab, hvor der jvf. selskabsloven kan stiftes med 25% af minimumskapitalen på kr. 500.000 for aktieselskaber, ialt kr. 125.000.

Resthæftelsen, kr. 500.000-125.000, ialt kr. 375.000 vil derfor optræde som et anfordringstilgodehavende i selskabet overfor selskabets kapitalejere, og kan/skal indfries når det aktuelle kapitalberedskab i aktieselskabet ikke er tilstrækkeligt. Med andre ord hæfter kapitalejeren altid for den manglende indbetaling af selskabskapitalen.

Denne bestemmelse er, iøvrigt som det nye forslag om "Iværksætterselskaber" (IVS), inderligt håbløse og uigennemtænkte...

Tonny

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 10:20

Tusind tak for hjælpen alle sammen! Det hjalp helt vildt med jeres input samt at genlæse artiklen. Det er super godt med jer som hjælp! Tak

Nic :-)

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)