Den forstod jeg ikke helt - 360? Mener du at holding ialt har ApS kapital på 160? Hver datter skal ha 80 t som udgangspunkt - og skal lave ledelseserklæring m.m. for at beslutte om kapitalberedskabet er godt nok og kapitalen kan genskabes, hvis den falder til under 62.500 kr (halvdelen af gamle krav på 125 t per ApS) Det vil så ikke berøre holding. Holdings kapital består af datter kapitalerne og hvis datter ApS begge taber deres ApS kapital helt og har 0, ja så har holding også 0 og ryger med - Holding har helt enkelt det døtrene har i egenkaptial Har du det mere almindelige med ET drift ApS med et holding over sig - så vil holding stå og falde sammen med datteren Har holding 2 døtre - kan det ene teoretisk opbygge egenkapital på 200.000 og det andet gå konkurs og ha tabt alle 80 - så vil Holding stadigt leve og ikke ryge med for det har jo bevaret ApS kapital på 200 Endeligt sker der jo ofte det, at døtrene giver udbyttet op til holding, som der ved kan ha en egenkaptial som er øget fra ex 160.000 til ny 500.000 kr, hvor af døtrenes ek stadigt kun består af de 2 x 80.000 = 160.000. Nu kan begge døtre lukke og konkurse - og holding vil tage 160.000 kr men jo stadigt ha 500 - 160 = 340-000 kr tilbage, som ikke berøres af konkurserne vh |
Jeg springer måske lidt for hurtigt ubegrundet rundt.
Så vidt jeg kan forstå er der på et ApS en retshæftelse på 360 eller 375.000kr
Det jeg søger er, har Holding selskabet den retshæftelse hvis datterselskabet er et ApS? Eller stopper retshæftelsen ved datterselskabet hvis det er et a/S eller ApS.