Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab - indskud

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen...

Jeg ser på en fremtid med et snart nyopstartet holdingselskab.

Jeg har et spørgsmål dertil:

Min kæreste & Jeg har en en fælles båd, 50/50, vil det være muligt at bruge den som indskud? Det vil sige : hvis ex. Bådens værdi er på 500.000kr
50/50 delt
Min del: 250.000kr

Vil jeg kunne indskyde f.eks: 80-125.000kr i holdingselskabet hvor værdi'en står i båden.

Hvad vil det kunne have af konsekvenser fremadrettet?

Mvh Nic

Hellere fortryde noget jeg gjorde end noget jeg ikke gjorde:-)
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:48

Indskud af aktiver kaldes apportindskud og der skal laves en vurderingsberetning af en revisor, hvilket vil koste lidt.
Herudover skal det overvejes om båden kan eller skal bruges i forbindelse med virksomhedens drift?
Hvis båden kan bruges privat, skal du beskattes af fri båd!

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17

Cef:
Hvis båden kan bruges privat, skal du beskattes af fri båd!
Det tror jeg man kan fastslå som en MEGET klar risiko  grænsende til kendsgerning, og det vil være DYRT idag som hovedejer, så jeg tror ikke umiddelbart på ideen. Det vil ikke være et spørgsmål om hvorvidt i bruger den privat, men OM I overhovedet har muligheden, som giver en stor skat.

Hvad er formålet i øvrigt - det kan være med til at give forståelse for øvelsen. Dette holding selskab skal være et financielt selskab? - og skal eje et andet selskab - som allerede eksisterer? Og det andet selskab er jeres måske - og har det en værdi?

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 11:39

Tak for svar de herre.

Jeg undersøger det bl.a pga. Økonomien, tanken strejfer mig : hvorfor finde 80-125.000kr hvis du allerede har dem.

Beskatningen er et stort problem og højst sandsynligt en show stopper.

Baggrunden for Holding selskabet er at jeg ønsker et selskab der ejer flere selskaber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52

Men så skulle holding jo også føre båden ned og ud i flere selskaber, for strukturen skal jo være, at kapitalen skal ligge ude i driftselskaberne når de er oppe og køre og holding har så ikke anden kapital end - lige præcis de mindst 80 t der ligger i hvert enkelt driftsselskab

Du behøver dermed 80 t i kapital per drift selskab - og båden er i mine øjne der uegnet at dele ud i flere selskaber (for den "kreative" er alt vel muligt) + ja den beskatning i helt sikkert vil få vil ødelægge det helt

Hvis bådens friværdi er 500.000 kr kan I jo evt låne 80.000 t hver i den - skyde dem ind og dermed ha ET holding selskab med værdi 160.000 i form af anparter i TO driftselskaber med 80.t hver i kapital

Det er både mere klart, billigere at stifte og frit for beskatning af fri båd. Til gengæld er der rente af lånet, som i måske trods alt så kan hakke af ved hjælp af firmaernes indtægt

vh

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 13:38

Ja - det vist ikke den letteste måde at føre værdi i selskabet, selvfølgelig med kreativitet kommer man langt som du siger.

Så vidt jeg kan forstå kan man lave et "trick" med indskudet på kontant 80.000kr

Føre dem ind og have værdi i holdingselskabet for 80.000kr
Føre dem ind i et nyt selskab og der ved skabe værdi i begge selskaber for 80.000 x 2.

Det vil sige at begge selskaber er 160.000kr men med indskudet fra start på 80.000kr i holdingselskabet. Dette er korrekt forstået ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:06

nicolajjr:

Ja - det vist ikke den letteste måde at føre værdi i selskabet, selvfølgelig med kreativitet kommer man langt som du siger.

Så vidt jeg kan forstå kan man lave et "trick" med indskudet på kontant 80.000kr

Føre dem ind og have værdi i holdingselskabet for 80.000kr
Føre dem ind i et nyt selskab og der ved skabe værdi i begge selskaber for 80.000 x 2.

Det vil sige at begge selskaber er 160.000kr men med indskudet fra start på 80.000kr i holdingselskabet. Dette er korrekt forstået ?

Dette er ikke korrekt!

Når et holdingselskab stifter et datterselskab, så indskydes den oprindelige kapital i datterselskabet og holdingselskabet får som modydelse anparterne i datterselskabet.

Den samlede værdi for holding/datterselskabet er ved udligning af de såkaldte "interne poster" stadig kun kr. 80.000.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:13

nicolajjr:

Nix som Tonny også svarede, den går ikke. Du kan ikke forvandle 80.000 til 160.000 selv med kreativitet - der skal 80 t kr til i hvert driftselskab, det eneste som ikke selv behøver 80 t er holding, som jo så ikke må drive drift men være financiel havn for de to holding - og dermed som ejer af dem har 160 t i kapital - nemlig de 2 x 80 t man har indskudt

vh

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 14:14

Hej Tonny

Tak for svaret, jeg havde faktisk forstået det andet de artiklen jeg læste.

Mvh N

Tilmeldt 14. Feb 08
Skrevet kl. 14:18

Tak cookie. Der er jo hæftelse på 360k for anpartsselskab, vil det kunne i et ex. Med datterselskabs hæftelse kunne gå ud over holdingselskabet eller blot datter selskabet hvis det er et ApS også?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)