Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afslutning af årsregnskab i SummaSummarum

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overlader gerne til CEF da jeg ikke har fulgt med fra start ordentlig, men det ser korrekt ud og JA - i har ikke overskuddet i pungen men har bundet det i varelager - og præcis sådan er det jo at starte virksomhed og derfor mange sagtens kunne ha ApS fordi indskuddet kunne bruges på den måde - til alle de investeringer det er at drive virksomhed. Den gode side er, at I allerede er i overskud, og det er alt andet lig meget bedre, end hvis I havde stort underskud når I kigger fremSmile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:10

Mange tak John.

CEF har svaret mange gange på mine spørgsmål, og jeg mener selv at jeg har forstået ham og det ser rigtig ud.

Jeg skulle bare lige se om jeg havde forstået princippet mes hensyn til overskud, kontanter, eller værdi bundet i varelager.

Men det ser ud til at jeg har fanget den røde tråd.

Så endnu en gang mange tak til dig og CEF.

Jeg har lige et spørgsmål mere, men starter det i en anden tråd, for at holde tingene adskilt.

Hilsen

Gert

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:16

Hej Gert,
Er ikke lige helt sikker på hvad du mener i pkt 2-3, men lad mig prøve med et eksempel.
Hvis du har købt varer for 100,- ex. Moms og ført disse (debet) på 2100 (herved er moms på 25 kr automatisk trukket til konto for købs moms). Hvis du har et varelager på 25 kr i slutningen af året, skal du lave en postering på 25 kr (kredit) konto 2830 og modpost (debet) på 55100 (varelager i status).
Derved har du årets faktiske vareforbrug kr 75 i resultatopgørelsen og kr 25 i balancen som varelager. Giver det mening?
Herudover så er det korrekt, at varer først tæller som en omkostning, når de forbruges. Det er derfor det altid er godt og have fokus på de pengemæssige bindinger og forskydninger. Man kan sagtens have overskud i regnskabet men underskud i pengepungen ;)

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:24

Hej CEF

Super - tak for dit svar.

Det giver mening og det er også den måde jeg har forstået dig på, og det jeg har gjort.

Og når jeg nu laver regnskabet for 2013, flytter jeg varebeholdningen fra status over i Varelager primo, kvartalsvis når vi opgør varelager, så bruger jeg varelager primo og ultimo, og først ved afslutningen af 2013, flyttes igen varelager til status.

Yes Tror jeg har fanget den røde tråd.

I skal have tak for hjælpen.

Hilsen

Gert

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)