Hej Aminoer (tak for jer!), Jeg har et stærkt visuelt hoved og må indrømme at jeg i 2009 til nu ikke har fattet en meter af de fradrag jeg kunne have glade af. F.eks. er 34 m2 af min bolig ren erhverv. Men det er først i år at jeg har fundet ud af hvordan jeg skal trække det fra. Lidt blond måske, men det krævede et særligt overskud. Nu er mit spørgsmål så, kan man trække forsinkede driftsomkostninger fra? F.eks. boligafdrag, varme og el? Kan jeg tage årene fra 2009 til nu og afstemme de manglende fradrag fra tidligere år? Jeg har vitterligt ledt nettet gult og blåt og har næææsten gennemlæst Erhvervs- og Selskabsstyrelsens "Bogføringsvejledning" (aaaargh). Help! Har hørt noget om 3 års ramme.. at det var i orden at indtaste forglemmelser |
Jeg vil mene du kan - nok i virkeligheden ved ændring af tidligere år, men det må andre svare på.
Dog skal du være sikker på at du kan. Du er vel personlig virksomhed, og så er der meget klare krav til som du skriver rent erhverv - må ikke kunne bruges til andet - have egen indgang uden man skal gennem andet - og så er der det med "boligafdrag" som jeg ikke ved hvad du mener med og om de 34 m2 udgør samme m2 værdi som resten og hvad m 2 pris skal sættes til (har ikke noget med dine bolig lån at gøre f.eks.) og hvad el og varme angår kræves bestemt nok også bimålere der kan vise præcist det område. Har du ikke en revisor som kan hjælpe dig konkret - også hvis skat stiller spørgsmål til det - når du skal rette bagud tilmed?
vh