Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bolig udgifter fra tidligere år - dem vil jeg gerne trække fra!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Tranekær
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer (tak for jer!),

Jeg har et stærkt visuelt hoved og må indrømme at jeg i 2009 til nu ikke har fattet en meter af de fradrag jeg kunne have glade af. F.eks. er 34 m2 af min bolig ren erhverv. Men det er først i år at jeg har fundet ud af hvordan jeg skal trække det fra. Lidt blond måske, men det krævede et særligt overskud.

Nu er mit spørgsmål så, kan man trække forsinkede driftsomkostninger fra? F.eks. boligafdrag, varme og el? Kan jeg tage årene fra 2009 til nu og afstemme de manglende fradrag fra tidligere år?

Jeg har vitterligt ledt nettet gult og blåt og har næææsten gennemlæst Erhvervs- og Selskabsstyrelsens "Bogføringsvejledning" (aaaargh).

Help! Har hørt noget om 3 års ramme.. at det var i orden at indtaste forglemmelser

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55

Jeg vil mene du kan - nok i virkeligheden ved ændring af tidligere år, men det må andre svare på.

Dog skal du være sikker på at du kan. Du er vel personlig virksomhed, og så er der meget klare krav til som du skriver rent erhverv - må ikke kunne bruges til andet - have egen indgang uden man skal gennem andet - og så er der det med "boligafdrag" som jeg ikke ved hvad du mener med og om de 34 m2 udgør samme m2 værdi som resten og hvad m 2 pris skal sættes til (har ikke noget med dine bolig lån at gøre f.eks.) og hvad el og varme angår kræves bestemt nok også bimålere der kan vise præcist det område. Har du ikke en revisor som kan hjælpe dig konkret - også hvis skat stiller spørgsmål til det - når du skal rette bagud tilmed?

vh

Fra Tranekær
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 23:04

Hej Cookie, tak for svar!

Jeg har endnu ikke revisorhjælp, men bogholderassistance. Jeg er under opstart af anden omgang da min virksomhed har ændret art (mere projekt), så det med revisorhjælp bliver desværre nødt til at vente. Jeg har læst andetsteds her på amino hvor der var et simpelt regnestykke der viste hvordan man skulle trække boligudgifter fra. Jeg har ikke læst at jeg skulle have særlige målere? Jeg varmer med olie og brænde så det er lidt svært at gøre op sådan.

Men det er positivt for mig at høre det skulle være muligt. Ved du hvor mange år man må gå tilbage?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13

Jeg kan ikke sige præcist hvor mange år - men 3 burde være OK, men først og fremmest skal du være klar på om skat accepterer at de 34 m2 er skilt nok af fra den almindelige bolig og til hvilken pris pr m2 du MÅSKE kan trække fra - og samme med bimålere, du vil ikke bare kunne tage en % del og der må du ha en med forstand på de dele inden du roder skat ind i det helt enkelt - jeg turde ikke ud fra det du skriver bare sige, at du kan trække noget fra. Som udgangspunkt er det ganske vanskeligt i en personlig virksomhed med virksomheden som del af boligen - lokalerne skal gerne ha egen indgang uden man skal ind i boligen OG være indrettet så man ikke kan bruge det privat rent ud - men det betyder ikke det er umuligt - du skal ha det gennemgået ordentligt bare

vh

Fra Tranekær
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 06:04

Tak igen Cookie! Mit hus er delt op i to, så den skulle være i orden. Jeg har kun foto-grafisk og billedkunst værksted samt kontor og lager af rekvisitter i de rum der vedrører min lille personvirksomhed. Men lagerværelset er på loftet adskilt fra de øvrige rum. Alle rum har døre, men jeg må bruge toilettet privat også som ligger i virksomhedsdelen.

Huset er købt og afdrages med et boliglån i en bank.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:54

Tak igen Cookie! Mit hus er delt op i to, så den skulle være i orden. Jeg har kun foto-grafisk og billedkunst værksted samt kontor og lager af rekvisitter i de rum der vedrører min lille personvirksomhed. Men lagerværelset er på loftet adskilt fra de øvrige rum. Alle rum har døre, men jeg må bruge toilettet privat også som ligger i virksomhedsdelen.

Huset er købt og afdrages med et boliglån i en bank.

Det vil være en konkret vurdering. At toilettet ligger i virksomhedsdelen kan nok trække ned i vurderingen om adskilelse privat/firma - men ellers er det en helt konkret vurdering, og når det er for to år tilbage (eller var det 3) vil skat givet blive involveret, så få en konkret vurdering ex fra en revisor

Prisen pr m2 vil ikke ha noget med boliglånet at gøre - og vil kunne være forskellig for loft m2 osv - og igen - af om man kan komme til det uden at skulle gennem privaten

held og lykke med det

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Grafiker:

Mit hus er delt op i to, så den skulle være i orden.

... [ snip ] ...

jeg må bruge toilettet privat også som ligger i virksomhedsdelen.

Forlader du en bygning, for at gå over i en anden? Altså går udenfor i snestorm, hver gang du skal på toilet?

At toilettet ligger i erhvervsdelen vil allerede her gøre, at du ikke kan opnå fradrag for dine erhvervslokaler. De er jo ikke anvendt 100% erhvervsmæssigt, og er ikke særskildt opdelt.

Hvis du ejer din bolig, så vil det i øvrigt ikke gøre den store forskel, om du fradrager dine kvadratmeter i firmaet, da du bliver beskattet privat af de fradrag du tager i firmaet. Resultatet ender dermed i nul.

Så det er kun forbruget, du med fordel kan fradrage i firmaet, og i så fald skal du have særskilte målere på erhvervsbygningen.

Fra Tranekær
Tilmeldt 27. Jan 09
Skrevet kl. 16:40

Ja det var så et knap så opløftende svar. Men tak alligevel. I følge hende her skulle det være muligt:

http://anettesand.dk/2010/fradrag-for-kontor-i-hjemmet/

Mit hus er aflangt. Den ene halvdel er til virksomhed, den anden til privat. Der er døre der kan lukkes. Det eneste private der foregår er toiletbesøgene.. og jeg har læst et sted at der er "formildende omstændigheder".

Da jeg købte huset i 2010 var det netop for at drive virksomhed fra det. Jeg er meget lydsensitiv og egner mig derfor ikke til åbne kontorlandskaber.

Når man erhverver sig noget for at fremme sin personlige virksomhed, så skulle det da være afdragsberettiget? I følge Anette Sand (læs længere nede i tråden på linket) skulle det være muligt at fradrage procentdele af ejendom hvis den er købt her til.

Hmmm... min forvirring er komplet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du bør så bare høre skat - eller få din revisor til at sige OK og ville føre den får dig hvis skat brokker sig. Det er og bliver tvivlsomt med toilettet i arbejdsdelen og noget af det som loft osv. Ikke umuligt du kunne få ret hvis de så det konkrete men meget tvivlsomt

% delen er jo af ejendomsskat, forsikring, grundejer omk - ikke renteudgifter og afdrag på realkredit som Annette S også skriver - men forudsat skat godkender det som det ligger, og jeg tvivler - og du skal jo via dem hvis du skal gå flere år tilbage.

Uden bimålere ikke noget med varme og el.

Laver du det som husleje, så skal du tage det som indtægt personligt til skat og er lige langt.

Ud fra de fald jeg kender og som beskrevet står du svagt, men det koster da intet at høre skat (ud over et muligt nej) og er vel ikke dyrt at få din egen revisor til at bakke op - hvis han vil tage kampen med dig, hvis skat brokker sig - og her skal du via skat hvis du vil baglæns i årene også

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)