Jeg har for en måneds tid siden startet en lille virksomhed som producere eltavler, det er noget jeg går og pønser med hjemme i min kælder, jeg har pt. solgt 8-10 tavler både store og små, og nu er er jeg så momsregisreret. Jeg sælger pt. kun til private men er blevet spurgt om jeg vil sælge lidt til en lokal elinstallatør, i og med jeg nok ikke når at overstige de 50.000 i år, skal jeg jo ikke betale moms, men kan jeg trække momsen fra de materialer som jeg bruger til at bygge tavlerne fra? Finn Larsen |
ny virksomhed
- 1
Du kan ikke trække momsen fra de materiale du bruger, hvis du ikke er momsregistreret og selv betaler moms af det du sælger. Selvom du sælger for under 50.000 kr. om året, kan du sagtens momsregistrere dig. Dette betyder at du kan opkræve dine kunder 25% moms (din pris+moms). Den moms du får ind fra dine kunder, skal du så betale videre til told og skat, men der kommer fidusen så, da du kan trække alt moms du selv betaler (materiale osv. til firmaet, som du har fået faktura med moms på) fra det du har opkrævet hos dine kunder og står til at skulle betale. Lidt forkludret forklaret, men simpelt nok, bare træk salgsmomsen (udgående moms) fra købsmomsen (indgående moms). Jeg vil nok anbefale dig at blive momsregistreret, især når du muligvis skal til at levere til firmaer. Langt de fleste firmaer vil jo sætte pris på at kunne trække momsen fra (som du jo ikke kan opkræve, hvis du ikke er momsregistreret). Det tager 5 minutter at starte en enkeltmandsvirksomhed og regnskabet er heller ikke det store problem. |
// Jesper Skov
Ups, ja det ser jeg - syntes bare lige det lød lidt forvirrende med at han ikke mente at han skulle betale moms, så længe det er under 50.000 :-) |
// Jesper Skov
Hej Finn Efter som du er momsregistreret, så skal du betale din salgsmoms (udgående moms) til Skat men du må modregne din købsmoms (indgående moms) i det skyldige beløb ! Det med de 50.000,- kr. er grænsen for hvornår du skal være momsregistreret. Men hvis du er momsregistreret skal du betale moms af alt hvad du sælger !
Så lige en kommentar til det med at du sælger tavler til private ! Du skal huske at du skal informere om, at de ikke selv må installere dem, men det kun er en autoriseret elinstallatør der må dette. Jeg håber du bygger tavlerne efter Stærkstrømsbekendtgørelsen og benytter nogle ordentlige materialer. Altså ikke de billige fra byggemarkeder og liggende, da de ikke er særlig gode.
Hilsen Ulrik Rosenkilde Autoriseret elinstallatør Rosenkilde EL |
Hej Ulrik Velkommen til Amino Det er en noget gammel tråd du der fik gravet frem :-D Men alt elmateriel skal vel være godkendt upåagtet om det sælges af den lokale Silvan eller af en autoriseret elinstallatør. Jeg er med på at alm. mennesker ikke selv må opsætte tavlerne. De bedste kaffe hilsner Søren |