Søger nu igen nogle kloge Aminoer som kan hjælpe med svar :-)
Vi har for cirka 3 uger siden modtaget nogle varer fra vores leverandør og først pakket disse op dags dato. Det viser sig at nogle af de modtaget varer er defekte, kan ligne en transportskade selvom vi ikke har bemærket synlige tegn på transportskade for 3 uger siden ved modtagelsen.
Men hvordan er reglerne nu, for vores leverandør siger han ikke vil ombytte fordi der nu er gået 3 uger vi modtog, kan han tillade sige dette?
Tror det er vigtigt, at du får fastslået om der er tale om en transportskade eller en "fejl" fra leverandøren.
Hvis der er tale om en transportskade, så er det afgørende hvem der er fragtbetaler på godset, da det er fragtbetaleren der skal afklare problematikken med speditøren/transportfirmaet.
Der findes helt klare regler på området for transportskader. Hvis det er dig der er fragtbetaler, så vil din speditør kunne fortælle dig mere om det.
Så vidt jeg husker, er man berrettiget til en skadeserstatning på 8,33 SDRpr. kg. i tilfælde af en transportskade. 1 SDR er en kursenhed på linje med f.eks. en valutakurs. 1 SDR ligger på omkring 10 kr.
Vores leverandør er fragtbetaler, men oplyser at han fragtfirma ikke vil håndterer reklamationen fordi der nu er gået 3 uger. Om de kan tillade sig dette og om dette er korrekt kender jeg ikke svaret på og vil derfor høre om du eller anden Amino gør?
Jeg er ikke helt inde i de konkrete regler og love på området. Men da der ikke umiddelbart har været synlige tegn på skade ved modtagelsen, så kan der måske være en chance alligevel.
Prøv at tage kontakt til et speditionsfirma og hør dem efter reglerne på området. Det må være de almindelige regler indenfor reklamationsret mv. som gør sig gældende i lovgivningen.
Men hvordan er reglerne nu, for vores leverandør siger han ikke vil ombytte fordi der nu er gået 3 uger vi modtog, kan han tillade sige dette?
I har naturligvis pligt til at undersøge godset for skader, normalt fremgår det af fragtbrevet hvor lang tid man har til at undersøge for ikke umiddelbart synlige skader.
Så vidt jeg husker fra skolebænken sidste år, har man undersøgelsespligt straks ved modtagelse af varerne. Paragraffen kan jeg ikke lige huske på stående fod!
Mvh.
Lars Thomsen
Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk.
Du afhænger overvejende af, hvordan godset er transporteret, ligesom incoterms tildels er relevante.
Du vil i mange tilfælde kunne henvise til NSAB2000, såfremt transporten er udført under aftale om nsab2000, så kan du tjekke op på paragraf 29 - ellers skal du have fat i den respektive lov til transportmidlet.
REKLAMATION
Kilde
Bortkomst/skade
Forsinkelse
Søtransport
Søloven §288
Synlig skade:Aflevering Ikke-synlig skade: 3 dage
Bevisvirkning
Indenrigs vejtransport
Ingen lovregler
International vejtransport
CMR-loven §38
Synlig skade:Aflevering Ikke-synlig skade: 7 dage
21 dage
Bevisvirkning
Banetransport
Baneloven §40CIM art. 53 og 57
Synlig skade: Aflevering Ikke-synlig skade: 7 dage
Har du yderligere spørgsmål, så skal du være velkommen til at kontakte mig.
@ ML Consult
Erstatningsbegrænsningerne afhænger af transportformen, ligesom der er forskel på transporter udført under nsab2000 eller ej.
Din vejledning er ikke korrekt mht. reklamation. Der er forskel på, hvorvidt der sker kravsfortabelse eller bevisvirkning, som igen beror på forhold vi ikke kender.
@Lars Thomsen
Det er korrekt, at man har pligt til at gøre indsigelse overfor synlige skader ved modtagelse - Normaltvis ved at påføre et KONKRET forbehold på fragtbrevet.
Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring. Og desværre tror jeg ikke at du har så god en sag. Du er som modtager forpligtet til at kontrollere om godset er beskadiget ved modtagelse.
Synlige skader skal reklameres omgående - ikke synlige skader skal reklameres med forskellig frist alt efter om der er tale om levering med bil, skib eller fly. Men i mange tilfælde er den længste frist på maks 14 dage (fly).
Altså - godset skulle have været gennemgået umiddelbart efter modtagelse for at du kan rejse krav.