Det har jeg da også tænkt længe, og det er netop en af grundene til, jeg overhovedet ikke har overvejet at søge om SU før nu.
Om SU-loftet er rigtigt eller ej, er igen en politisk diskussion.
Der er ikke tale om, at jeg tjener voldsomt meget mere end fribeløbet. Tværtimod ligger jeg ret tæt på grænsen, og dér føler jeg mig sgu lidt snydt - uanset hvad man så personligt måtte mene om dette. Det er ikke kun SU'en i sig selv men også de fordele det medfører at være SU-berettiget - fx rabatten til månedskort - der ryger, fordi jeg ligger lige over grænsen. Der er ingen tvivl om, at det bedre kan betale sig for mig at holde mig under fribeløbet, fordi jeg er et af grænseeksemplerne. Hvis jeg havde tjent 30.000 / måneden havde det jo IKKE kunne betale sig, og så havde jeg aldrig drømt om at forsøge at blive SU-berettiget. Men nu tjener jeg så "lidt" som jeg gør, og alligevel lidt for meget til at jeg kan få min SU. Det burde altså være helt tydeligt, at der er noget galt med incitamentstrukturen for lige det segment, jeg befinder mig i. Hvis jeg tjener en anelse mindre får jeg en bonus på 5700 / måneden.
Prøv at se på det omvendt: Hvorfor skulle man, som tjener på en café, vælge at takke ja til en lønforhøjelse fra 9000 kr. til 10.000 kr / måneden, og derved få frataget sin ret til SU? Det resulterer jo i et lavere beløb - det ville da være hul i hovedet at sætte 5700 kroner overstyr for en 1000 kroners lønforhøjelse ?
I løbet af min studietid vil jeg gerne have friheden til at fokusere på studiet, og IKKE på mit arbejde som nu.
Derfor forventer jeg at min royaltyindkomst på et eller andet tidspunkt (måske om et års tid) alligevel er dalet så meget, at jeg automatisk bliver SU-berettiget. Jo før jo bedre. Jeg gider ikke skulle tænke på at arbejde, og jeg gider ikke have økonomiske bekymringer mens jeg fokuserer på mit studie.
Men som sagt, jeg ligger tæt på grænsen, og kunne let komme under denne ved enten at afskrive nogle udgifter eller tilmelde mig VSO. Begge fuldt ud lovlige manøvrer, intet fiksfakseri. Og nu har jeg altså fået et godt øje til VSO.
Hvis det er et stort problem for staten, at jeg tilmelder mig VSO, må man jo bruge sin stemmeret i forsøget på at ændre den måde, systemet er skruet sammen på. Det skal man da endelig bare gøre.