Jeg sælger en ydelse som ifølge momslovgivningen er fritaget for moms, men jeg syntes ikke at jeg kan læse mig til at man ligefrem skal ansøge Skat om fritagelsen.
Er der nogen som ved om man skal ansøge om fritagelse, eller henholder man sig bare til paragrafferne hvis man bliver spurgt?
Hvis der findes et ansøgningsskema (som jeg altså ikke har kunne finde) vil et link være mega fedt!
Måske jeg bare er en tåbe til at søge på Skats hjemmeside :-)
for et godt svar skal du nok klargøre hvad det er for en ydelse du sælger som er momsfri. Personligt kender jeg ikke til momsfrihed for ydelser som sådan, ud over kunstmoms som jo ikke er ydelser og at visse ydelser kan høre under lønsumsafgift i stedet (ex tandlæge) Der skal man så bare lønsum registrere. Man kan også drive virksomhed med både lønsum og moms - og dele indkøb der bruges fælles - i % efter hvor meget de anvendes af den lønsumregistrerede del og den momspligtige del
Hvad er det for en ydelse som er momsfri og ikke lønsum mon? Nogen under kunst så kan du se her:http://www.bkf.dk/regado.jsp?id=391&type=page
Desværre er jeg ikke klar over om kunstnere skal søge om noget eller om de ikke bare bruger den højere grænse, men man skal jo være sikker man hører under kunst for ikke at brænde sig, og overveje om det er en ide at momsregistrere sig hvis man bruger mange materiale der købes med moms
Endeligt er der brugtmomsordning - men det er noget helt andet hvor man skal være momsregistreret
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har ikke brug for en længere debat om hvorvidt den specifikke ydelse er momsfri eller ej, men det drejer sig kort sagt om en finansiel ydelse. Mit spørgsmål går på om man skal ansøge (få lov) af Skat, eller om man bare kan henholde sig til at høre ind under den specifikke §.
PS. jeg er momsregistreret med firmaet i øvrigt :-)
hvorvidt den specifikke ydelse er momsfri eller ej, men det drejer sig kort sagt om en finansiel ydelse.
Det hjælper dig selv, jo mere du skriver for når du hedder byg-billigst - så må man lige reagere med at sikre at der ikke er en misforståelse som kan gå ud over dig - med den momsfrie ydelse.
Jeg mener ikke man skal søge om momsfrihed generelt - hvis det man sælger klart er momsfrit eller under grænse for momsregistrering på området, men andre kan vide bedre -
Derimod er der givet regler for en del finansielle ydelser (ikke alle må drive bankdrift uden tilladelse osv.) og det i sig selv kan sagtens kræve tilladelse, uden jeg så mener det specifikt har med momsen at gøre - men det kan jeg ikke gætte mig ind på ud fra bare - finansiel ydelse der sælges. Er det f.eks. formidlingsprovision ved lån o.l. - så mener jeg ikke der skal søges om noget i forbindelse med moms, det er momsfrit - men selskabet skal jo så være registreret med en sådan branche som en af sine brancher
Lad os se om ikke en revisor med speciale i financielle ydelser vil byde ind.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jep jeg mener du skal registrere dig i branche listen for at vise du driver den type forretning, og ja lønsum er kringlet et stykke hen ad vejen, det er nok værd at lade en revisor køre dig igang
Skal lige bare lægge til, at har du både en moms pligtig aktivitet og en lønssumsaktivitet f.eks. så kan du sagtens ha det i samme selskab og har du så nogle fælles omk som både går til den momspligtige og den lønsumspligtige aktivitet (simplet - printerpapir) så deler momsen så hvis de to aktiviteter f.eks er 50/50, ja så trække du momsen fra 50% og tilsvarnede ved andre %'er du kan påvise
vh