Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afrika forbindelser

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Andoharanofotsy
Tilmeldt 24. Jun 06
Indlæg ialt: 713
Fra  Skandic Madagascar Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JVK - din beskrivelse af det Afrikanske kontinent er meget negativ! men desværre ganske godt beskrevet!! Dette udelukker ikke her også er gode og ærlige mennesker, men kommer du som hvid mand til det sorte land og det er (undskyld min sammenligning), som fluer på en frisk lort. Du vil automatisk som udlænding tiltrække personer der vil prøve at snyde eller tage fordel af dig. Dette er uundgåeligt og en stor udfording - især når man kommer hertil som naiv dansker med en helt anden tilgang til livet. Med tiden, som lorten tørre ind = du tillærer dig lokal erfaringen og dørene vil åbne med frit valg på alle hylder. 

Det kræver års af erfaring og man skal være forberedt på at blive snydt, frastjålet eller det der er værre. Som hvid mand og du er ikke til at tage fejl af. Alle vil have en bid af dig.. du kan være forberedt, men ønsker man at lave forretning her og det koster både lærepenge og smørepenge, indtil du har de rigtige kontakter. Men tiden er det muligt at bygget netværk, mødt 'de rigtige folk' og når de har lært at stole på dig og her er mange muligheder. Dog husk at tillid ligger på en meget lille sted hos en sulten mand. Luk aldrig øjnene og tro ting vil fungere når du ikke selv er tilstede. Kvalitet begrebet hos en Afrikaner kan ikke sammenlignes med en Europæer og han vil altid hoppe over hvor gæret er lavest.. ikke nødvendigvis af dovenskab, men fordi han ikke ved bedre. Lad mig give et eksempel; I Afrika betår farve skalaen af regnbuens farver (blå er blå, gul er gul og grøn er grøn), prøv at forklar en mand pantone viftens farve skala og han vil ryste på hoved og tænke du er godt nok tosset. 

Men se på det fra denne vinkel. Største delen af den Afrikanske befolkning har ingen eller meget sparsom skolegang. De fleste har ikke lært, blevet tilbudt muligheden, at tænke individuelt. Kampen for at få et arbejde, hvor mindste lønnen pr måned er hvad en gennemsnit dansker tjener i timen, består generelt af hårdt fysisk arbejde, hvor der ikke stilles spørgsmål. Afrikaner tænker generelt fra næse til mund, har de muligheden for at score en stor gevinst her og nu og de skider på dig og anden fremtidig mulighed. Planlægning, tidsbegrebet og gensidig respekt ligger langt fra danskerens normer.

Men når alt dette er sagt og jeg ville aldrig i livet bytte det eventyr og den udfordring ved at bo i mit Afrika Skype-Wink 

Nb! alt oven skrevet skal tages med forbehold. Afrika er et stort kontinent og jeg har ikke lokal kendskab til alle lande. Dog er det ikke til at tage fejl af, at Afrika er ikke for alle og enhver. Det kræver enten stor appetit på eventyr eller som større virksomhed en langsigtet strategi med stor kapital

http://www.mwcreation.net

Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Tina,

Jeg er medstifter af en lille Outsourcing virksomhed og vi deler din interesse for væksten i Afrika. Derfor har vi besluttet at opleve mulighederne first-hand så vi har rykket plykkerne op og ankom til Nairobi Kenya igår.

Under Vores ophold (3 måneder i denne omgang) håber vi på at blive klogere på 3 områder:

- hvordan imødekommer lokale virksomheder den efterspørgsel der findes lokalt ( i et webudviklings og marketing perspektiv)

- hvilke muligheder og udfordringer har de lokale for iværksætteri ( vi lever og brænder for iværksætteri )

- kunne denne del af Afrika være interessant for os som outsourcing virksomhed ( hvilke muligheder ville outsourcing hertil give os og vores kunder)

Derudover vil vi på vegne af investorer kigge på lokal produktion ( som udgangspunkt tekstil ) og de muligheder som der tilbydes her.

Hvis du eller andre som har fundet interesse for debatten har ideer til virksomheds besøg vil vi gerne hjælpe iværksættere herhjemme med at klarlægge muligheder og udfordringer i et bund ærligt og umiddelbart perspektiv under vores ophold hernede.

Mvh, Kasper Thought Beans
Fra Tjenester.dk
Tilmeldt 12. Jun 11
Indlæg ialt: 718
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Kasper

Hvis du kommer forbi Mombasa høre jeg da gerne fra dig

Lars
0711412081

Billige seo pakker

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 1
Fra  Saving Changes Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tina FA

Som udgangspunkt er Afrika et kontinent som består af 53 lande, 53 lande med hver deres kultur, sprogstammer, religion m.v. Så hvis man har en idé til et projekt/virksomhed skal man først finde ud af hvilket land i Afrika man ønsker at gøre forretning i. Her vil det være oplagt at finde et af de lande der er stabile og som er i vækst.

Dernæst skal man gøre sig overvejelser om sine egne sproglige kompetencer. Det er måske ikke ideelt at vælge et land som Mozambique eller Angola hvis ikke man kan tale portugisisk.

Mange lande i Afrika har ufattelige naturlige ressourcer, såsom olie, guld, kobber m.v. Mange mennesker i afrika ser dog ikke en krone af disse fantastiske rigdomme på grund af korruption. Der er desværre stor korruption i Afrika - man kan finde en liste over de lande med mest/mindst korruption på Transperency Internationals hjemmeside. Mange afrikanske lande har desværre også problemer med infrastruktur, stabilt netværk, el, vand, m.v. Og så er der fortsat rigtig mange afrikanere der lever langt under fattigdomsgrænsen - så man skal vælge sit marked med omhu - og ikke mindst sit produkt.

Hvis jeg var dig ville jeg begynde med at sætte mig ind i de forskellige afrikanske lande, ved at læse om dem - og så ville jeg tage til et af landene og blive inspireret ved at gå rundt, rejse rundt i landet og suge til dig. Man kan ikke forklarer Afrika, de kulturelle forskelle mellem landene, behovene m.v. hvis man ikke har været der. De danske/skandinaviske ambassader i de pågældende lande kan være til stor hjælp når først man er der. De kan fortælle en om hvor stor bureaukrati der er, om man skal have en afrikansk samarbejdspartner (ved lov), og hvilke andre udfordringer der kan være når man vil begynde en virksomhed. Og når det gælder behov, så igen, er det meget forskelligt fra land til land, alt afhængig af hvor langt de er i deres udvikling.

Afrika har rigtig meget at byde på, fantastiske mennesker, storslåede natur, rig kultur (både kunst og musik), men også mange udfordringer. Man skal kunne sætte sig ind i disse udfordringer og have en god portion tålmodighed. Rom blev ikke bygget på en dag - og det gælder også for afrika.

Håber at du kan bruge ovenstående til noget....

Neel

 

 

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spændende tråd som jeg havde overset.. Afrika er mulighedernes land lige pt, men man kommer til et samfund som på mange måder er blevet splittet ad af de bjørnetjenester de vestlige lande har lavet dernede.. vil gerne i kontakt med de folk der er i Afrika, da jeg selv laver en del dernede også.. :)

Tilmeldt 27. Jul 12
Indlæg ialt: 379
Fra  Dansk Linkbuilding Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Nordjylland
Tilmeldt 28. Mar 12
Indlæg ialt: 111
Fra  Scandic Services ApS Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Landene i Afrika er meget forskellige, ja.

Men lad mig lige tage udgangspunkt i Zambia, hvor jeg har tilbragt et halvt år for nyligt. Og jeg må sige, at nogle af de fordomme, som er kommet frem i tråden, er helt forkerte.

Det er forholdsvist nemt at komme som udenlandsk investor og starte engagement i Zambia. Der er hverken en lang proces eller folk, der skal bestikkes. Det officielle sprog er engelsk, som alle derfor kan snakke, og kulturen er meget vestligt præget. Jeg var i kontakt med nogle danske drenge dernede, som havde startet en investeringsfond. De havde også erfaring med Kina og mente, at det var hundrede gange nemmere at lave forretning med Zambierne. Man kunne ikke fornærme dem på samme måde som kineserne, og de var meget mere venlige.

Tyveri, tja... Jeg oplevede det ikke, men det sker da selvfølgelig. Til dem, der virkelig er så bange for det, er der rige områder i hovedstaden, hvor der stort set kun er hvide mennesker. De er iøvrigt så kristne, at selv folk, som ikke kan forsørge sig selv, hverken stjæler eller begår andet kriminalitet.

Der er godt gang i Zambia økonomisk. Men jeg vil opfordre folk til også at have en social profil. Skab lokale arbejdspladser eller gør noget godt for landet med en del profitten. Det skal nok betale sig.

Mvh Lasse

Partner Manager, Scandic Services ApS
Eksklusiv distributør af WhiteCanyon software til sikker certificeret datasletning

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Schriver Nielsen:

Der er hverken en lang proces eller folk, der skal bestikkes. Det officielle sprog er engelsk, som alle derfor kan snakke, og kulturen er meget vestligt præget. Jeg var i kontakt med nogle danske drenge dernede, som havde startet en investeringsfond. De havde også erfaring med Kina og mente, at det var hundrede gange nemmere at lave forretning med Zambierne. Man kunne ikke fornærme dem på samme måde som kineserne, og de var meget mere venlige.

Nu når jeg udtaler at der er korruption, så skal det jo heller ikke ses som en "hæmmende" faktor, men som en irritation at man kan betale sig for at få sine ting hurtigere igennem systemet eller kan undgå straf eller undgå at betale en bøde... Der er nok heller ikke nær så meget papir"nusseri" i mange afrikanske lande, som man vil opleve i DK.

Lasse Schriver Nielsen:

Tyveri, tja... Jeg oplevede det ikke, men det sker da selvfølgelig. Til dem, der virkelig er så bange for det, er der rige områder i hovedstaden, hvor der stort set kun er hvide mennesker. De er iøvrigt så kristne, at selv folk, som ikke kan forsørge sig selv, hverken stjæler eller begår andet kriminalitet.

Tyveri sker også i de "rige hvide" områder, og det er ikke fra folk udefra, men ofte de personer du skal kunne "stole" på også er det lige meget, hvor kristne de er. De personer jeg kender til som bor i Kenya og Tanzania siger alle at det er et problem at du får stjålet dine ting og det er ikke store ting som TV osv. men bare et håndklæde eller lign. som pludselig sjovt nok mangler, og det overlever man nok, men det er squ ikke en rar fornemmelse... Mange af emnerne bliver også "behandlet/omtalt" i Jakob Ejersbo bøger; Eksil, Revolution og liberty.

Tingene er ikke sagt for at skræmme folk væk, men for at gøre opmærksom på hvilke ulemper der kan være, for jeg tror personligt at der helt klart er interessante dele i at gå ind og investerer i Afrika for der er mange lande som vil komme i stor udvikling og jeg forestiller mig at meget af produktionen fra Asian vil på sigt blive flyttet til Afrika, man ser nemlig for tiden at kinesserne laver massive investeringer i Kenya(ved ik med andre lande) og har forbedret vejnettet og lavet store investeringer i deres infrastruktur og de har færre betingelser end de vestlige lande, dog ødelægger de også økonomien på visse områder ved fx. at medbringe egne tøjmærker og fabrikker, som gør livet surt for de tøjproducenter som laver tøj i forvejen.

Fra Nordjylland
Tilmeldt 28. Mar 12
Indlæg ialt: 111
Fra  Scandic Services ApS Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

At der skulle være åh så meget korruption i Afrika, og at det er hvad, der hæmmer udviklingen, er efterhånden direkte forkert. Der er masser af politikere med gode intentioner, men som bliver hårdt ramt af virkeligheden (budgetterne). At Afrika bliver berøvet deres naturressourcer skyldes heller ikke afrikanske politikere. De fleste lande optager lån i IMF og Verdensbanken, som de i sidste ende ikke kan betale tilbage og i stedet må give afkald på deres aktiver, ofte i form af privatisering af f.eks. kobberproduktion. Det er tværtimod multinationale selskaber, som berøver Afrika og ofte ikke betaler skat. Og apropos udviklingsbarrierer, så er landbrugsstøtten i EU ikke ligefrem til gavn for afrikanerne.

Kineserne og Japanerne investerer mange penge i Afrika, men kommer jo ind med deres egne selskaber og således arbejdskraft. Og så kan man stille sig spørgende over for deres intentioner... Men nu skal du/I slippe for at høre mit brok :-)

Der er som sagt meget forskel på landene, så dit indtryk kan sagtens være gældende for de lande, du henviser til. Jeg har selv været i både Kenya og Tanzania, men kun kort.

Mvh Lasse

Partner Manager, Scandic Services ApS
Eksklusiv distributør af WhiteCanyon software til sikker certificeret datasletning

Tilmeldt 14. Mar 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Jeg kan godt se at det er en gammel tråd. Men jeg kunne godt tænke mig at komme i konatkt med danske virksomheder i kenya. eller bare afrika. så tag kontakt :)

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)