Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af hjemmeside

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Ishøj
Tilmeldt 26. Jan 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ny her på Amino.dk, så hvis jeg af en eller anden årsag har fået startet denne tråd i en forkert "afdeling", så bær venligst over med mig Smile

Jeg er en 21-årig dreng, der igennem de seneste 3 år har tilegnet mig en relativ stor viden indenfor hardware. Lidt autodidakt, kan jeg jeg vidst godt tillade at kalde mig. Sagen er så den, at jeg brænder for at få eget domæne op opstarte en hjemmeside, hvor formålet ville være at drive et forum om hardware, hvor andre vil have mulighed for at tilegne sig viden, hjælp til fejlfinding, saml-selv løsninger, sælge/købe, opdatere sig om nyheder mm. Herfra er det tiltænkt, at reklamer i et begrænset omfang skal være med til at finansiere omkostningerne

Herfra kommer en række spørgsmål:

Det er en meget ny genre, jeg bevæger mig ind i. Jeg har selvfølgelig læst en masse, men meget materiale ligger spredt og typisk henvender det, jeg læser sig til nogen, der har erfaring indenfor området. Jeg har først nu stiftet bekendtskab med emner som HTML - CSS (som i mine kredse siges at være primitive værktøjer), samt få andre værktøjer. Skulle nogen eventuelt ligge inde med links, hvorfra jeg kan læse og starte fra scratch? Her tænkes alt fra viden omkring ovennævnte, samt det at drive egen server mv.

Et andet spørgsmål er: I forbindelse med opsætning af min hjemmeside er jeg opsat på at køre egen server og ikke købe et domæne hos en host. Hvad er jeres erfaringer med det? Er det noget en gut som jeg bør begive mig ud i, når jeg har fået læst yderligere? Jeg ser serverløsningen som fordelagtig fordi jeg derfor har mulighed for at have flere aktive domæner, når nu jeg selv er host.

Til sidst: Jeg er bl.a blevet introduceret til Opensource muligheden "Apache" i forbindelse med opstart af server. Hvad er jeres erfaring med brug af deres løsning? Og hvad mener I i det hele taget om min mission - er jeg på vej ud på dybt vand?

Det var lidt spørgsmål i lidt af et virvar. Der vil nok dukke flere op, som tråden skrider frem, så jeg håber at der sidder nogle kompetente mennesker ved tastaturene, der er villige til at hjælpe mig, sådan at jeg fremadrettet også kan komme til at hjælpe andre med min forum-løsning.

Venligst

Rasmus Hansen

Fra Odense C
Tilmeldt 7. Jul 11
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 21:40

Jeg kan lige starte med at fortælle at det koster 25.000kr i depositum hos DKhostmaster at blive domæne registrator, altså muligheden for at hoste sine egne domæner. Så det er en anelse dyrt herhjemme i DK.

Angående webudvikling vil jeg råde dig til at blive rigtig gode venner med HTML og CSS først.
På serversiden vil jeg råde dig til at lære lidt om forskellige færdigudviklede open source systemer hvis du aldrig selv har programmeret før.
Evt. https://www.phpbb.com/  som er et køreklart Forum System.

Du kan selvfølgelig også gå i gang med at lære PHP, ASP.NET eller Ruby On Rails fra bunden, men det er en forholdsvis lang vej til et selvudviklet forum.

Hvis du vælger at gå i krig med selv at lære at programmere, så kan du som du nævner anskaffe dig Apache som webserver.
Evt. http://www.wampserver.com/en/  hvis du sidder på en windows maskine, og ellers http://www.mamp.info/en/index.html hvis du er på OS X.
I disse bundles får du Apache + MySQL + PHP køreklar server.

MySQL er du nødsaget til at lære sammen med dit valgte serversprog, for at kunne hente og gemme oplysninger i en Database.

Der er massere af Tutorials på nettet som du kan google dig til, og ellers skaf dig en god begynder bog om PHP og MySQL hvis du vælger dette sprog.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Oct 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Sailport Skrevet kl. 22:14

Hej

Hvordan vil din hjemmeside skille sig ud fra fx hwt.dk og hardwareonline.dk osv?

Mvh Nicklas

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1511
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 01:55

Hej.

Jeg tror der menes, at trådstarter selv ønsker at købe og styre DNS via eksempelvis https://web.gratisdns.dk/ og opsætte egen server.

Apache er en fin løsning. Normalt skal du bruge en pakke som til daglig omtales WAMP (Windows, Apache, MySQL, PHP) eller LAMP (Linux).

Hvis din primære interesse primært er et forum, så er det lidt overkill at sætte sig ind i serveropsætning, i forhold til at købe en af de billige løsninger hos et webhotel. Du kan ikke drive en server hjemme billigere, hvis du blot tager strømudgifterne i betragtning. Du kan selvfølgelig tweake din server, som du vil.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra Ishøj
Tilmeldt 26. Jan 13
Skrevet kl. 15:20

Tak for solid respons.

Jeg er allerede i fuld gang med at gøre mig fortrolig med HTML, CSS, javascripting, MySQL mv. Man skal jo starte et sted :-)

Hvis jeg driver en webserver via apache, behøver jeg så at have en enhed tændt hele tiden, for at forum konstant er aktivt, eller hvordan forholder det sig?

Fra Ishøj
Tilmeldt 26. Jan 13
Skrevet kl. 15:22

Hej Nicklas.

Det er nærliggende at tro, at min idé ikke bidrager til nyt, da den til dels kan ligne lignende fora, som dem du eksempelvis nævner. Forskellen er blot, at jeg vil forbedre områder, der gør mit forum mere fordelagtigt. Eksempelvis ønsker jeg Nem-ID validation af brugere, sådan at man kan skærpe svindlere i at snyde i salgstråde, og mange andre tiltag vil følge. Dem har jeg naturligvis ikke i sinde at afsløre, da andre så vidt har mulighed for at bruge af dem. Forvent blot, at det gerne skulle blive markant forbedret på sikkerhedsområder.

Venligst

Rasmus Hansen

Fra Ishøj
Tilmeldt 26. Jan 13
Skrevet kl. 15:25

Hej GrN.

Glimrende indlæg.

Det er nøjagtigt det, jeg ønsker. Men jeg har svært ved at gennemskue, hvorfor det ikke er fordelagtigt at bruge en open-source som Apache og selv oprette hjemmeside, og ikke købe adgang via en host. Kan du uddybe din påstand?

Tak for nogle solide svar.

Venligst

Rasmus Hansen

Fra Århus
Tilmeldt 23. Nov 09
Indlæg ialt: 14
Fra  Søgende Iværksætter Skrevet kl. 15:26

Hej Kenz..

Ja, den skal kører 24/7

Slukker du for serveren eksisterer web-adressen ikke (Folk kan ihvertfald ikke tilgå den)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:11

Rasmus Knudsen:
Jeg kan lige starte med at fortælle at det koster 25.000kr i depositum hos DKhostmaster at blive domæne registrator, altså muligheden for at hoste sine egne domæner. Så det er en anelse dyrt herhjemme i DK.

Nu koster det ikke noget at få godkendt sine navneservere hos dk-hostmaster, så ovenstående er ikke helt korrekt. Som registrator kan du sælge .dk domænenavne og derfor skal du betale et depositum. Det har intet med selve hostingen at gøre.

Vælger du egen server kan du f.eks. bruge gratisdns.dk som dns.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18

GrN.dk - Logistik og regneark:
Hvis din primære interesse primært er et forum, så er det lidt overkill at sætte sig ind i serveropsætning, i forhold til at købe en af de billige løsninger hos et webhotel. Du kan ikke drive en server hjemme billigere, hvis du blot tager strømudgifterne i betragtning. Du kan selvfølgelig tweake din server, som du vil.

Forums er typisk meget resourcekrævende bla. pga de mange sql-forespørgsler, så det er en dårlig idé at købe et billigt webhotel.

At have en server hjemme, er en dårlig idé, og temmeligt dyrt i forhold til at leje en server hos f.eks. Hetzner.

En brugt server koster fra 22€/md. hos http://www.hetzner.de/hosting/produkte_rootserver/serverboerse

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)