Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra ikke momsregistreret til momsregistreret ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er for et halvt år siden startet som lægeeksamineret fysiurgisk massør. Jeg har fuldtidsjob ved siden af og valgte derfor ikke at momsregistrere mig.

Nu er jeg så kommet i tvivl om jeg kan holde mig indenfor 50.000 kr i omsætning over en 12 mdr. periode, hvilket betyder jeg skal momsregistrere mig.

Hvad nu med de indtægter jeg har haft, skal jeg betale moms af dem eller er det kun af de fremtidige.

Hvis jeg skal betale moms af de gamle indtægter (et halvt år tilbage) hvordan gør jeg så det ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09

Du skal kun betale moms fra din startdag ifølge momsregistreringen.

Dine "gamle" indtægter skal du ikke betale moms af.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17

Karsten Sønderup Hansen:

Du skal kun betale moms fra din startdag ifølge momsregistreringen.

Dine "gamle" indtægter skal du ikke betale moms af.

Det er desværre forkert at du kun skal betale moms fra registreringen - tværtimod kan du risikere at skulle det + du kan forvente en momsbod på samme beløb som den moms du ikke har betalt

De 50.000 er jo ikke en bundgrænse, så kunne betyde at man kan omsætte for 49.999 og så registrere sig.

Når du registrerer dig, lad os sige 1/2-2013 - så regnes der hele tiden stadigt med 12 løbende måneder både bagud og frem. Hvis du derfor, f.eks fra 1/9-2012 frem til du registrerede dig 1/2-2013 har omsat for 30.000 kr under det halvår der gik inden registreringen, ja så må du kun omsætte for 29.999 i det halvår der går fra 1/2-2013 og frem, for ellers har du en 12 mdr periode med en omsætning på over 50.000 kr og så SKULLE du ha momsregistreret dig.

Man skal momsregistrere på forventningen, og ikke at gøre det ses som grov uagtsomhed der både udløser moms af beløbet før registrering og en tilsvarnede momsbod

Det er derfor det er så utroligt vigtigt at registrere på forventningen tidligst muligt, for ellers bliver man bremset og er hele tiden nødt til at se til, at ingen 12 mdr periode INKLUSIV det der ligger inden registreringen overstiger 50.000 - indentil der er gået 12 mdr efter registreringen uden 50.000 ialt, før man kan køre løs

De 50.000 er IKKE en momsfri bundgrænse

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:34

Tak for svaret.

Ved godt de 50.000 ikke er en bundgrænse, men var lidt usikker på hvordan man gør. Jeg havde heller ikke forventet at nå 50.000 kr og ved det heller ikke med sikkerhed om jeg gør det. Men sandsynligheden er bestemt til stede.

Jeg tror bare at jeg skynder mig at registrere mig og så må jeg betale 25% af den indtægt jeg har haft.

Men hvordan registrere jeg det i mit regnskab, jeg kan jo ikke ligge det til fakturaen nu. Er der en bestemt konto man kan gøre det på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56

God ide at blive registreret omg. Det er bare at håbe på du ikke krydser 50 t grænsen og har jo så nu gjort hvad du kan og registreret på forventningen, lidt sent - men dog registreret Big Smile Det kan jo nok betale sig at undgå at ramme 50.200 i en fart og derved få moms på alt det første, men det kan du jo selv beregne, så du kigger bagud og ser om du lige skal slappe af en måned - eller tage hele momsen (og regn med bod så det er 50% ialt) på det som lå inden - men det vil afhænge af det faktiske, har du kun omsat for 2000 tidligere er det jo ligemeget

Så snart du er registreret og det er noget der går næsten over dagen når du laver CVR med moms reg på virk.dk https://www.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Start_virksomhed så du er oppe med moms mandag vil jeg mene - så bør du køre et regnskabsprogram hvor du til dine indtægtskonti helt automatisk har moms på både køb og salg på alle konti som normalt vedrører moms

Din regning bliver så delt i drift OMSÆTNING og salgsmoms i STATUS eller hvis det er køb, i omkostningskonto "et eller andet navn" og i STATUS købsmoms

Momsen er således ikke en del af resultatet men føres i status som købs og salgsmoms

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:12

Tak, helt perfekt.

Jeg har lige lejet et rum to dage om ugen, så på sigt skulle jeg meget gerne komme over de 50.000 kr. Måske ikke de første 12 måneder, men gerne derefter. Så jeg momsregistrerer mig og bider i det sure æble, fordi jeg ikke bare gjorde det fra starten Big Smile

Tak for godt svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21

Henrik Thomasen:
Jeg har lige lejet et rum to dage om ugen, så på sigt skulle jeg meget gerne komme over de 50.000 kr. Måske ikke de første 12 måneder, men gerne derefter. Så jeg momsregistrerer mig og bider i det sure æble, fordi jeg ikke bare gjorde det fra starten Big Smile

Så er du nok slet ikke i fare for så har det nok ikke været så voldsomt fra start og din vækst vil jo komme stille og roligt fremover. Du får også fordel ved at kunne trække moms fra dine firmaomkostninger, så det er ikke så dumt. Held og lykke med projektet

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:47

Tak :-)

Har udfyldt og sendt formularen, så nu venter jeg bare på mit cvr.nummer.

Endnu engang tak for hjælpen :-)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 15:45
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53

Du kan læse om det her også: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=72048 HVIS din uddannelse fører dig ind under momsfrihed (reglerne er strammet/præciseret), så vil du bare alternativt jo skulle lønsumsregistreres og betale lønssumsafgift

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)