Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har en virksomhed pligt til løbende at undersøger en chaufførs kørekort?

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Maler:
Hvem skal så kontrollere at kontrollen er i orden

Det er klart den øverste ledelse i princippet - sådan er det at være adm. dir. overfor dette og overfor arbejdssikkerhed og alt.

Kan ledelsen bevise, at der er lavet faste og gode rutiner (og jeg tror ikke der er krav om check af sælgeres kørekort ved fast intervaller men det er en anden sag) og at den selv har kontrol med at kontrollerne virker, så har ledelsen udfyldt sit ansvar

Det gælder jo i stort og småt - udslip af forurenet vand, klippemaskiner der kan klippe fingrene af - om momsen bliver betalt, om der er penge til kreditorerne i kapitalberedskabet inden der købes, feriepenge - det hele havner til syvende og sidst på den øverste.

En evt. kontrol af kørekort med et eller andet interval, hører til i småsagsafdelingen for en virksomhed med rutinerne på plads. Jeg tror bare ikke det gælder sælgere, men nok kun lastbiler og specielt burde det vel gælde persontransport, taxi, bus, skolebus o.l.

Peter Maler:
Man kan jo heller ikke se om kørekortet er gyldigt.

Dokumentfalsk, og det er det hvis den ansatte viser falsk kørekort (udløbsdato fremgår jo) straffes med fængsel ofte - og rammer den der begår det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 15:42

Hej Cookie,

Jeg anfægter slet ikke noget af det du skriver for jeg ved at du har styr på det :-)

Hvis vi ser bort fra lovgivningen syntes jeg bare at det er en trist udvikling med alt den kontrol, men ok, jeg har heller ikke overblik over hvor galt den er, der er nok mange der kører rundt uden kørekort, skræmmende nok...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Peter Maler:
det er en trist udvikling med alt den kontrol, men ok, jeg har heller ikke overblik over hvor galt den er

Der er mange kontroller, og jeg er helt enig med i, at det var langt bedre hvis mennesker generelt bare var til at stole på og kontrollerne kunne droppes. Desværre er det ikke tilfældet. jeg skal dog ikke påstå der ikke er kontroller der er overdrevne, lige her vil jeg nok leve med hvis det dækker de helt store lastvogne og specielt busser og skolebusser m-m- hvor jeg ikke ret godt vil ha en unge ud og køre med en uden kørekort (og der har været sager faktisk)

Om der generelt er for mange kontroller - jo måske, men jeg har bestemt for, at der er så meget andet at kæmpe mod - ting som ikke kan medføre ret meget godt (hvad kontrol af kørekort og maskinsikkerhed jo kan trods alt) - Jeg synes ikke det er værd at ophidse sig over det, men der kan være gode argumenter for mindre kontrol på mange områder - det tror jeg sikkert

Jeg ville hellere (og det er jo op til hver og en) se flere kontroller med de virksomheder som snyder i skat, og hele provenuet brugt til at nedsætte skatten for de langt flest ærlige virksomheder. Det kan ophidse mig mere, at nogen betaler gildet fuldt ud, mens andre bevidst snyder på vægtskålen og tager på ferie for de der ikke snyders penge

vh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 15:54

Det er sjovt du nævner det for jeg synes tit man hører om en razzia hvor der afsløres rigtig meget og der kan man godt undre sig over de ikke afsætter mere kapacitet på den front, der er åbenbart et voldsomt behov.....Jeg giver dig fuldstændig ret !

Tilmeldt 25. Jan 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:19

Hej Alle,

Det har været spændende. at læse jeres indlæg.

Vi transportere inventar til private, så det vil være mindre transportvogne vores chauffører kører i.

Vi vil få lagt en kontrol ind i forbindelse med ansættelsen af en chauffør, hvor de skal fremvise kørekort. I ansættelseskontrakterne vil der blive indført et krav om, at medarbejderen skal oplyse omkring ændringer i kørekort-status. I forbindelse med den årlige medarbejdersamtale skal medarbejderen bekræfte, at han fortsat har et gyldigt kørekort.

Det kunne nu have været nemt, hvis man kunne få Politiet til at oplyse, hvis de tog mine medarbejders kørekort. Gad vide om man kunne ringe til dem og få oplyst om følgende personer fortsat havde et gyldigt kørekort?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:30

Lyder som perfekt rutine du har lavet der. Jeg ved ikke om politiet må oplyse det faktisk - uden at chaufføren giver tilladelse, men din rutine vil dække dig, og ret få mennesker laver dokumentfalsk og viser et kørekort de ikke har ret til, og du vil sikkert inden ha fattet mistanke om alt muligt andet, overfor sådan en gut.

Godt du tager det i forbindelse med den årlige medarbejdersamtale, så har du jo orden i den side samtidigt. Virkelighedens verden har mange eksempler på folk der bliver opsagt og derefter via deres fagforening kan køre og vinde sager mod arbejdsgivere grundet manglende ansættelsesbrev, glemte medarbejdersamtaler og den slags, så rutiner for HR er ret gode at ha og kan spare en for en del penge.

Jeg synes også det "løfter" virksomheden både overfor medarbejdere og omverden, at det har givet sig tid til at ha orden på HR siden og måske tilmed på et tidspunkt får givet sig selv tid til at lave en code of conduct for hvordan man som virksomhed vil agere overfor samfundet, skat, miljø og meget andet. Det tager mindre tid end man tror, og det er et lækkert redskab at kunne give nyansatte og andre der vil vide lidt om firmaet.

Det kan gøres på få linjer - her bare eksempel på et par der virkeligt har lagt arbejde i det http://www.emu.dk/erhverv/merkantil_caseeksamen/ecco/dok/danish_eccos_code_of_conduct_2011.pdf

http://www.bestseller.com/~/media/Files/CSR/CodeofConduct.pdf

god vind

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)