Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har en virksomhed pligt til løbende at undersøger en chaufførs kørekort?

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:

jonas33:
tage folks kørekort fordi de har været påvirked det holder ik 

det er lige  nøjagtigt det som sker, staten bestemmer om du skal have det privilegie at have lov at køre bil, cannbis i blodet = frakendelse. Nu er rygning af cannibis ligeledes en overtrædelse af loven om eurofiserede stoffer, rimeligt eller ej så er loven det som gælder.

den dag de indføre en lov om at vi alle skal hoppe ud fra en klippe kommer jeg gerne og klapper af dig imens du hopper 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:19

Arbejdsgiver har jo en del forpligtelser som kan være til besvær, men jo er indført med demokratisk flertal og også giver en del fornuft. Nogen gange må man som arbejdsgiver også se på de samlede værdier 

Det er arbejdsgivers pligt at sørge for beskyttelses gitter på klippemaskinen så arbejderen ikke kan få klippet fingerene af. Er der det ikke, så kommer arbejdstilsynet, og jeg kunne sidde aldrig så meget i mit direktørkontor og føle mig beskyttet, men ansvaret var MIT hvis nogen fik skader af mine maskiner der ikke var korrekt indrettet

Ligeledes er det arbejdsgivers pligt at sikre hjelm på hovedet af alle på byggepladsen, korrekte stilladser, sikkerhedssko når der arbejdes med ting der smadre fødder og meget andet

Vi har masser af kontrol forpligtelser, for at passe på vores medarbejdere, og vi outsourser det ned gennem hiereakiet helt fornuftigt, men pilen peger på os hvis det går galt og det kan ikke være andet.  

Kontrol af kørekort kan virke ueffektivt og lidt spild, for det er jo korrekt at folk bare kan vise et der ikke er gyldigt, men at se det som stort ekstra arbejde og blive ophidset - come on - lav en rutine for det, så er det da ikke det mindste vanskeligt - Ikke effektivt måske, men altså heller ikke det som koster os livet som arbejdsgivere - det kan chauffører der har fået taget kortet så til gengæld gøre ude på vejene

vh

Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 106
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 13:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Peter Maler

Jeg kan sådan set godt sætte mig ind i at en arbejdsgiver skal kontroller om den ansatte har et gyldigt kørekort. Årsagen til det er at en vognmand som sende sin chauffør ud i en 4-6 millioners dyr lastbil med en 10 millioners dyr last har et stort ansvar. ikke kun overfor sig selv, kunden men også overfor forsikringen.

Hvis en chauffør uden gyldigt kørekort forulykker kan det få kæmpe mæssige konsekvenser for vognmanden og for forsikringselskabet.

Er der involveret person skade i sådan ulykker er det også omkostnings fuldt for samfundet i hospitalsregningen.

Så jeg tror det er til alles interesse at der er denne form for kontrol.

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 13:45

skulle vi nu ik lige holde os til at man skal tjekke om folk har et kørekort og ikke om de må køre bil da jeg stadig vil holde på det ik kan lade sig gøre og derfor er det ligegyldigt 

og jo som cookie siger det er bare at gøre det og ik spilde tid på at gå og være sur over noget man ik kan ændre . men er man i transportbranchen er det svært ikke at blive indebrændt over alle de nye regler der bliver trukket ned over hoved på en 

kunnne være sjovt at høre en holdning fra en der stadig driver vognmandsvirksomhed men de har nok ikke tid de læser love og regler 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 14:03

Praksis.. 

Mig bekendt er praksis at virksomheden er forpligtet til at se kørekortet ved ansættelse samt hvert halve år efterfølgende.  Området er ikke direkte lovreguleret, ud over at færdselsloven siger at man ikke må overlade et køretøj til en person uden føreret (hvis personen fremviser et kørekort er man i god tro)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 14:15

Murer Jim :

Det kan jeg måske godt følge lidt, måske jeg har misforstået noget. Nu tænker jeg mere på de tusindvis af sælgere landet rundt. Skal de med jævne mellemrum stå skoleret på personalekontoret og fremvise deres gyldige kørekort. Herunder, skal der så laves en kvalitetskontrol hvor den pågældende kontrollant sætter hak og skriver under på et dokument som så skal arkiveres.....

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 14:23

jonas33:
klapper af dig imens du hopper 

lidt uintelligent bemærkning. Staten giver dig det privilegie at du kan få lov at køre bil på deres veje mod at du overholder statens love. Har du et problem med det kan du enten forsøge at lave loven om eller flytte et andet sted hen hvor det er lovligt at køre bil påvirket af cannibis.

Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 14:44

@Peter Maler.

Jeg syntes det er iorden at de skal, så længe at en sælger skal køre i firmaets biler, men køre sælgeren i sin egen bil så nej, der skal en arbejdsgiver ikke kunne kræve at se kørekort da både ansvar og forsikring er sælgerens egen.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 15:03

Murer Jim :

Ikke fordi jeg skal koge for meget suppe på den sag. Men jeg synes simpelthen at det er spildte resourcer at en eller bogholder skal sidde og kontrollere kørekort. Hvem skal så kontrollere at kontrollen er i orden. Man kan jo heller ikke se om kørekortet er gyldigt.

Ja, det bliver vi aldrig enige om....men kommer nok også an på hvordan man anskuer det....

Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 15:29

@Peter Maler

Hvis det blev et lov krav om kontrol af kørekort, så kunne jeg forstille mig at man får en blanket, hvor man udfylder oplysningerne, måske navn og kørekort nummer, og så der fra skal indsende blanketten elektronisk til enten færdselspolitiet eller motorkontoret  som der skal godkende blanketten.

Det er rigtig at man ikke kan se på kørekortet om det er gyldigt eller ej, derfor skal der også nogle instanser ind over som kan.

Hvordan man vil gribe det an ude i virksomhederne må være op til dem selv, man kunne bruge en nuværende ansat, hvis man ikke selv kan gøre det.  

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)