Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har en virksomhed pligt til løbende at undersøger en chaufførs kørekort?

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 106
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

jonas33:
det fungere ik bare min pointe .... er man dum nok til at tage et job der kræver kørekort uden at have et gyldigt kørekort går jeg ud fra man også er dum nok til at vise et ugyldigt kørekort for at beholde jobbet .... kan godt være at man i den offentligge sektor finder det i orden at beskæftige sig med ligegyldige ting men tror ik mange selvstændige har det sådan

Du skal bare huske på at hvis en medarbejder viser et ugyldigt kørekort, så er det ham der begår bedrageri, ikke dig.

Du kan under din kontrol af kørekort tage en kopi af kørekortet og derefter arkivere det. Så kan du til hver en tid bevise at du har kontrolleret det.

Det ville også være en god ide at du i ansættelses-beviset  indskriver at firmaets regelsæt er læst og udleveret, heri kan du oplyse om konsekvenser ved overtrædelser af reglerne. heri bla. at hvis kørekortet bliver indraget eller hvis man mister førerretten, udviser uforsvarlig kørelse,  eller fremviser ugyldigt kørekort er det afskedigelsegrundlag. 

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 11:45

murermester Jim Drejer:

jonas33:
det fungere ik bare min pointe .... er man dum nok til at tage et job der kræver kørekort uden at have et gyldigt kørekort går jeg ud fra man også er dum nok til at vise et ugyldigt kørekort for at beholde jobbet .... kan godt være at man i den offentligge sektor finder det i orden at beskæftige sig med ligegyldige ting men tror ik mange selvstændige har det sådan

Du skal bare huske på at hvis en medarbejder viser et ugyldigt kørekort, så er det ham der begår bedrageri, ikke dig.

Du kan under din kontrol af kørekort tage en kopi af kørekortet og derefter arkivere det. Så kan du til hver en tid bevise at du har kontrolleret det.

Det ville også være en god ide at du i ansættelses-beviset  indskriver at firmaets regelsæt er læst og udleveret, heri kan du oplyse om konsekvenser ved overtrædelser af reglerne. heri bla. at hvis kørekortet bliver indraget eller hvis man mister førerretten, udviser uforsvarlig kørelse,  eller fremviser ugyldigt kørekort er det afskedigelsegrundlag. 

ja det må være løsningen Smile

men stadig det får ikke færre tosser til at færdes i trafikken uden kørekort og gik ud fra det var derfor loven var lavet men hvis den blot er lavet for at man kan prøve sin kopimaskine og købe et par ringbind så forstår jeg det hele meget bedre .... 

Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 106
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 11:49

@Peter maler.

Peter Maler:
Det kan jo heller ikke være rigtigt at det hele skal være et stort kontrol samfund. Man bør da kunne stable et nogenlunde bæredygtigt samfund på gensidig tillid. 

Det er paradis drømme. Den menneskelige nature er ikke indrette til at vi har et samvittigheds niveau som er i balance. Der af er den gensidige tillid forbeholdt for en gruppe af personer. i og med at vi alle har forskellige meninger, holdninger og fortolkninger om samfundet.

Men det ville være super hvis det en dag blev tilfældet, at vi fik et bæredygtigt samfund med gensidigt tillid. 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 11:54

jonas33:
ikke færre tosser til at færdes i trafikken

det nyeste der kommer/kom er cannabis testen, Cannabis bliver i blodet (målbart) i top til 5 uger efter indtagelse, mindste straf er frakendelse af kørekortet i 12 mdr, mon ikke der er en del der skal lægge deres weekendvaner om der.

Tilmeldt 11. Dec 12
Skrevet kl. 12:05

murermester Jim Drejer:

@Peter maler.

Peter Maler:
Det kan jo heller ikke være rigtigt at det hele skal være et stort kontrol samfund. Man bør da kunne stable et nogenlunde bæredygtigt samfund på gensidig tillid. 

Det er paradis drømme. Den menneskelige nature er ikke indrette til at vi har et samvittigheds niveau som er i balance. Der af er den gensidige tillid forbeholdt for en gruppe af personer. i og med at vi alle har forskellige meninger, holdninger og fortolkninger om samfundet.

Men det ville være super hvis det en dag blev tilfældet, at vi fik et bæredygtigt samfund med gensidigt tillid. 

super enig med jim 

grunden til jeg ser rødt omkring dette emme er at jeg ved flere lejligheder har haft fornøjelsen af at diskutere emmet over tlf med politiet for at få en tumped besked om at det er mit ansvar at tjekke kørekort ...ja hurra mester du er den eneste af os to der har adgang til den oplysning så hvorfor ringer du til mig ? hvis jeg nogensinde skal gøre mig i transportbranchen igen bliver det som cykelbud men så skal jeg vel også stå til ansvar for om de ansatte køre med hjelm ..  

Tilmeldt 11. Dec 12
Skrevet kl. 12:18

Søren.Pedersen:
det nyeste der kommer/kom er cannabis testen, Cannabis bliver i blodet (målbart) i top til 5 uger efter indtagelse, mindste straf er frakendelse af kørekortet i 12 mdr, mon ikke der er en del der skal lægge deres weekendvaner om der.

nu er det ik fordi jeg er imod regler generelt men det var da lige to stk der får mit pis i kog Big Smile

den lov er helt i hampen testen måler ikke om du er påvirked men om du er eller har været det jeg er med på at det ik er skidesmart at folk køre rundt og er påvirked men at tage folks kørekort fordi de har været påvirked det holder ik 

mange folk retter bare ind ja desvære er der en del som ikke besidder den fantastiske egenskab det er bare at kunne følge loven uden at stille spørgsmål ved den især unge menesker 

så den lov vil bare skubbe endnu flere menesker ud på den forkerte side af samfundet 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47

jonas33:
den lov er helt i hampen testen måler ikke om du er påvirked men om du er eller har været det jeg er med på at det ik er skidesmart at folk køre rundt og er påvirked men at tage folks kørekort fordi de har været påvirked det holder ik 

HVIS man er totalt upåvirket, ja så kan jeg godt følge dig lidt i, at det er hårdt at trække kørekortet, men er man det? Jeg spørger fordi jeg ikke aner det?

De steder jeg har kunnet læse om det, kan politiets måler dog kun måle hash op til flere timer efter indtagelse, og ikke 5 uger (når vi taler hash) http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Alkohol/Medicin-og-narkotika/Regler-for-narkotika-i-trafikken.aspx 

Dog kan det med andre instrumenter måles op til flere dage (3-4) og atter andre i som du skriver flere uger, men det er kun for faste brugere, da hash binder sig til fedtvævet ved konstant brug. Det er dog ikke noget politiets målere kan detektere.

Kan man, så længe stoffet er i blodet tænkes stadigt at ha nedsat reaktion - det må være noget der findes undersøgelser om?

Ellers kunne man ha en grænse, hvis det kan måles, ligesom med alkohol.

I en del lande kan man faktisk miste kortet hvis man er konstateret regulær bruger/misbruger, f.eks. i Sverige, hvor folk de bedømmes alkoholiserede kan få frataget kortet uden at være stoppet med alkohol, men simpelthen fordi det bedømmes, at kun ganske få stoppes ud af de som kører med alkohol, og er man misbruger, så kan man ikke få kørekort.  Hårdt - men har man kendskab til nogen der er kommet til skade eller dræbt af en misbruger i bil, så forstår man nok bedre.

Det er jo et problem, at der kører tusinder narko/hash påvirkede rundt (husker ikke tallet, men det er anslået til rigtigt mange 1000 bilister) og kun ganske få af dem stoppes jo i praksis, det er noget nær risikofrit at køre hash påvirket med mindre man starter lige uden for Christiania.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 13:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jonas33:
tage folks kørekort fordi de har været påvirked det holder ik 

det er lige  nøjagtigt det som sker, staten bestemmer om du skal have det privilegie at have lov at køre bil, cannbis i blodet = frakendelse. Nu er rygning af cannibis ligeledes en overtrædelse af loven om eurofiserede stoffer, rimeligt eller ej så er loven det som gælder.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 13:04

Jim drejer :

Jeg forstår hvad du skriver, jeg kan bare ikke sætte mig ind i at det skal være en arbejdsgivers ansvar at en chauffør har gyldigt kørekort, der må da være en grænse et eller andet sted...

Ved en ansættelse fint nok, men ellers derudover.....mærkeligt scenarie hvor man skulle afsætte tid til at gå og kontrollere sådan noget....og selv om man ser et kørekort er der jo ingen garanti for at det er gyldigt....

Tilmeldt 11. Dec 12
Skrevet kl. 13:09

har kendskab til en sag hvor en enlig mor har misted retten til at føre bil i 3 år fordi hun havde røget dagen før hun blev stoppet i vanløse midt på dagen ... så det er ik kun uden for christiania og ja det er da også trist at hun ryger hash men ligefrem at miste sit arbejde og måtte flytte skole er måske en lidt hård dom både for mor og barn ... 

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)