Som alle korrekt svarer, der er ikke penge at hente på almindelige statsobligationer (det kan de som ikke forstår de ikke kan få 3% på deres lønkonto så tænke over
) Renten er så lav, at alm. kortere obligationer giver 0 i rente eller i en del fald giver minus
Da du er ny i gamet, så ville jeg hvis jeg var dig se to forskellige veje. Enten som du skriver højrente obligationer. De minder LIDT om aktier, da det er virksomheder der udsteder dem, og går en virksomhed ned er pengene tabt. Derfor skal du vælge at købe via en forening, selv om en forening tager noget af gevinsten til administration og gevinst. De fleste har klaret sig fint under de senere år og venter at gøre det også i 2013. Alle større investeringer har højrente - ex. Nordea invest
Alternativet hedder aktier, men med langt større risiko eller et struktureret produkt. Det er ex oliepriser, råvarer, valuta, aktier og andet, og du udstedes fra tid til anden til kurs 103. Man får en forretning der udgør en andel af stigningen i det underliggende aktiv (ex olie) men fordelen er, at hvis det går galt, så udtrækes den altid til kurs 100, så du kan max tabe 3 kr per 100 kr du investerer + den forrentning du ellers kunne ha fået, og den er jo ca 0. Det er dog vist nok ikke mange banker der må anbefalde de strukturerede produkter til private uden erfaring, så jeg synes dit eget forslag med villighed til en eller anden investeringsforening i højrente obligationer lyder fornuftigt.
Alternativt giver en del banker op til 2,5% ved binding i 2-3 år hvis beløbet er mellem (ofte) 100.000 og 500.000 - og selve beløbet er sikret af bankernes garantifond - men ikke renten. Det koster så bare at hæve før tiden.
vh