Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Møde med Mette Frederiksen om at få omsat de jobsøgendes ressourcer til vækst.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har til marts en møde med Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen hvor det ene af mine to emner vil være at gøre det mere attraktivt for de mange jobsøgende, som pt er uden for arbejdsmarkedet, at skabe deres eget job eller virksomhed.

Vi har aldrig før haft så mange højtuddannede og kompetence/ resourcestærke stående uden for arbejdsmarkedet og dermed også ressourcerne til selv at skabe deres egen virksomhed og levevej. Men som regler er skruet sammen i dag, er det vanvittig bøvlet og demotiverende at komme i gang.

Derfor har jeg udarbejdet en iværksættermodel som ikke skal gøre det nemmere, men bare langt mere attraktivt at starte egen virksomhed selvom man er på dagpenge og derved kunne bidrage med vækst til samfundet på sigt og, om ikke andet, kunne forsørge sig selv i stedet for at blive forsørget af systemet.

Som udgangspunkt går modellen ud på at man:

1. Skal have godkendt en forretningsplan fra A-kassen/ Væksthus

2. I stedet for at gå til jobsøgningstjek A-kassen skal man gå til samtaler og fremvise resultater for sit projekt hos ens lokale væksthus og modtage sparring.
Leveres der ikke tilfredsstillende resultater falder man ud af iværksættermodellen.

3. Du får kun udbetalt dine dagpenge i perioden.

4. Dit overskud vil blive sat i en Vækstkasse (du får udbetalt 50% når du forlader dagpengesystemet)

5. De resterede 50% fra Vækstkassen vil gå til vækstfremmende projekter i DK.

Jeg ser frem til at høre jeres input og idéer til hvordan vi kan få omsat de jobsøgendes ressourcer til vækst.

-Niels

Tilmeldt 29. Jun 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 04:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dette bliver ALT ALT for bøvlet og administrationskrævende.

Jeg synes modellen blot kunne gå ud på at blive "godkendt" med et projekt og få f.eks. 60, 80 % af dagpengene i en given periode. 

I dit oplæg er der ingen risiko - du kan/vi altid få dagpenge 100%.

I ovenstående model er den ledige trods alt villig til at gå ned på et lavere niveau.

Men rigtig godt, focus er jo på at ledige på sigt kan forsørge sig selv.

Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Modellen skal være simpel, medmindre du satser på at ledige får job til administration af dette.

hvilke nystartede har overskud?
bliver det ikke blot som off.budgetter at "så må man se at få det brugt" (evt. investeringer)

Det bliver således intet til dette "væksthus"

Det er bedre at give en del af dagpengene og så lade de ledige selv tage en lille risiko, ud fra de ikke får fuld "dagpenge". Enkelt og simpelt.

 

Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig - det skal være meget simpelt.

Tror heller ikke på modellen med det såkaldte "væksthus".

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Det vil koste enorme summer at administrere dit system og at lave nye væksthuse.

Det vil være mere logisk at tilbyde nystartede virksomheder gratis arbejdskraft det første år eller to. Så kan nogle af de arbejdsløse få et job i en nystartet virksomhed. Og samtidig lære hvordan man bliver selvstændig.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres gode input og tanker, helt sikkert noget jeg vil tage til efterretning.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)