Lars og Jannik - nej, læs nu hvad der bliver skrevet i linket herover. Jeg vil tillade mig at indsætte linket endnu en gang.
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/prismarkedsfring#kap1
Ja jeg vil egentlig gå så vidt som at citere hvad Forbrugerombudsmanden skriver på deres side:
Kapitel 1 - Besparelsesudsagn ved sammenligning med egen tidligere pris
1. Kapitel 1 omfatter udtryk, hvor den erhvervsdrivende direkte eller indirekte angiver sin egen tidligere pris (normalpris), fx ”normalpris/tilbudspris”, ”før/nu”, ”spar xx %”, ”spar xx kr.” osv.
... Vi går lidt længere ned, hvor vi finder:
3.2. En prissammenligning anses ikke for at være vildledende, hvis
- den normalpris, der sammenlignes med, har været gældende i en længere periode umiddelbart forud for annonceringstidspunktet, jf. dog pkt. 10, og
- kravene til tilbudsperiodens varighed, jf. pkt. 4, er opfyldt.
Vi tager lige punkt 3.5 endnu en gang, som jeg også nævnte herover:
3.5. Den erhvervsdrivende kan lave kortvarige kampagner af op til 3 dages varighed, hvor der oplyses om en besparelse på samtlige varer, dele af varesortimentet eller en bestemt varekategori, selvom normalprisen for enkelte af varernes vedkommende ikke har været gældende i en længere periode. En sådan kampagne medfører ikke afbrydelse eller suspension af den længere periode.
OG så lige punkt 10, som bliver henvist til i 3.2.1:
Introduktionstilbud
10. Den erhvervsdrivende må gerne lave prissammenligninger, selvom produktet ikke har været solgt eller udbudt til salg i en længere periode, jf. pkt. 3, umiddelbart forud for annonceringstidspunktet, hvis det klart fremgår, at der er tale om et åbningssalg eller et introduktionstilbud, og
- produktet umiddelbart efter introduktionstilbuddets ophør bliver solgt eller udbudt til salg i en længere periode til den angivne normalpris hos den pågældende erhvervsdrivende, eller
- det dokumenteres, at produktet umiddelbart forud for annonceringstidspunktet har været solgt eller udbudt til salg i en længere periode til den angivne normalpris i andre forretninger tilhørende samme kæde.
NU burde der ikke være flere tvivlsspørgsmål.. Ovenstående tekst siger klart og tydeligt at:
Selvom en vare ikke har været til salg i en længere periode, må man GERNE (pkt. 3.2) skrive sin normalpris og den nye tilbudspris - i dette eksempel "70 kr /49 kr" - når der er tale om introduktions/åbningstilbud af kortere varighed (pkt. 10).
Hvordan skulle kunderne ellers kunne se hvad de sparer på de pågældende produkter?
Kiranan - du kunne også have godt af at læse ovenstående link, så hep-hey, igang.
Kasper.