Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Logik i apportindskud

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Er der en der kan forklare logikken i apportindskud for mig?

Det er f.eks. tilladt at oprette Aps ved at indskyde en bil (revisorgodkendt værdi til 80.000 kr.) i selskabet. Denne bil har efter 3 år en værdi på 45.000 kr. og dermed er sikkerheden i selskabet reduceret med 35.000 kr. og er dermed under lovens krav om 80.000 kr., der vel konstant skal være i selskabet, til eventuelle kreditorer ved en konkurs?

Bilen er bare et eksempel - mulighed med enhver fysisk ting i apportindskud undrer mig.

Jeg ved godt, at hvis vi ser firkantet på det, så bliver et kontantindskud på 80.000 kr. udvandet over år - dog i et meget nedsat tempo i forhold til et apportindskud. Når de 80.000 kr. bliver udvandet, bliver sikkerheden for kreditorerne jo også forringet.

Så sagt kort: Det undrer mig, man må oprette et Aps med en fysisk ting, der hurtigt mister værdien.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 13:59

Det samme vil jo ske hvis du laver et kontant indskud på 80000 som du så køber matriel og vare for, som så nedskrives..

Egenkapitalen skal holdes intakt, så der skal jo helst nogen penge i kassen så egenkapitalen bevares indtakt ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:12

Som David B L rigtigt forklarer, så skal der jo gerne være en indtægt til at opveje udgiften. I tilfældet med en bil eller IT udstyr, så er afskrivningen jo en udgift som så mange andre, og har man flere udgifter end indtægter, så forsvinder ApS kapitalen. Man må derfor budgettere og dér se, at man har indtægter der mindst opvejer udgifterne, eller ender det jo under alle omstændigheder galt før eller sidenSmile

Man har heller ikke den store skattefordel ved udgifter, hvis ikke man har indtægter - heller ikke af afskrivningerne - før der er nogle indtægter at modregne i, ellers akkumulerer man bare underskud indtil man må smække dørene i

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:37

Tak til jer begge for svar.

Selvfølgelig er der intet problem med en intakt selskabskapital i de overskudsgivne (fra start) selskaber. Mine tanker var mere henført til de underskudsgivne selskaber - men der vil et kontantindskud på 80.000 kr. jo selvfølgelig blive reduceret. Alt i alt blev jeg klogere Smile

Et spørgsmål vedr. Aps med det gamle indskud på 125.000 kr. Er det umiddelbart tilladt at reducere selskabskapitalen til 80.000 kr., som det nuværende krav jo er på, eller de evt. 50.000 kr. i fremtiden?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)