Nogle herinde der har erfaring med jobtyper softwareudvikler og Maskiningeniør?
Jeg skal til at vælge videregåendeuddannelse og er i forvejen flymekaniker, men min passion er stor for hjemmeside udvikling og har på et tidspunkt taget en 2 årig multimediedesigner som jeg bruger en del på hobby plan - jeg savner nogle input til hvordan hverdagen er for disse to jobtyper for at kunne vælge retning!
Spørgsmålet er vel, hvad du gerne vil :-) Nogle ting er sjove på hobbyplan, men bliver et helvede som erhverv..
Det er klart, at begge uddannelser giver forskellige muligheder - som udestående og ej bekendt med dig som person, så ville jeg mene, at maskiningeniør lå lige til højrebenet, hvis det kan have din interesse.
Ellers deltag i åbent hus-arrangementer på begge uddannelser og træf dit valg.
@ Jacob - jeg hælder også mest til maskin ingeniør, men det kunne da være fedt at leve af sin hobby og deri ligger problem stillingen - men som du også nævner, tag ud på en åbent hus arrangementer for at få en bedre fornemmelse :) det vil jeg starte med, men håber stadig på nogle softwareudviklere der vil fortælle lidt om deres hverdag :)
Min hverdag varierer mellem hardcore udviklingsdage, hvor jeg sidder alene på kontoret og skriver kode - og analysedage hos kunder, hvor vi diskuterer kommende opgaver. Enkelte gange er jeg også ude til deciderede salgsmøder, eller møder med samarbejdspartnere.
Derudover yder jeg også support på de softwareprodukter der kører hos kunderne. Det er både via telefon og mail.
Jeg synes det sjoveste er at udvikle nye ting fra bunden. Og det sværeste kan være at fejlsøge systemer jeg ikke selv har lavet. Men svært = fedt, når man kommer i mål :)
Er der noget jeg kan svare på, må du endelig spørge!
Min egen baggrund er at jeg er Civil Ingeniør i Informatik fra DTU.
Mit råd ville være at vente med at vælge, en af de super fede ting ved DTU er at der relativt stor valgfrihed imellem fagene, så hvis du f.eks. starter på maskin, kan du vælge en eller to informatik fag og se om det er noget for dig. Måske er universitets verdenen tilgang til udvikling ikke lige dig, måske elsker du det. Måske er det rigtige at kombinerer de to ? Det bedste er at finde ud af det hen ad vejen, uden at afskærer sig nogle muligheder.