Hvis en ikke-myndig person som bor hjemme gerne vil være iværksætter, men personens mor er på kontanthjælp pga. af fysiske lidelser - Er det så nogle der kan fortælle mig om dette vil påvirke morens økonomi såsom boligsikring, kontanthjælp eller andet?
om dette vil påvirke morens økonomi såsom boligsikring, kontanthjælp eller andet?
Hustandens indkomst øges, og dermed påvirket vilkårene for ihvertfald boligsikring, men sikkert også kontanthjælp. Og selvfølgelig skal det være sådan, ellers ville kontanthjælpsmodtagere jo bare oprette virksomheder i deres børns navne.
personens mor er på kontanthjælp pga. af fysiske lidelser
Er du sikker på det er kontanthjælp og ikke invalidepension?! Jeg er ikke interesseret i svaret personlig, men jeg ser tit folk blande ting som dagpenge og kontanthjælp sammen, og grunden til jeg nævner det er at reglerne er forskellige - alt efter hvilken kasse hun får fra.
Og selvfølgelig skal det være sådan, ellers ville kontanthjælpsmodtagere jo bare oprette virksomheder i deres børns navne.
Du har sikkert ret i det, men jeg tror også der må være lavet en form for albuerum for kontanthjælpsmodtagere her. Ligesom at en kontanthjælpsmodtager godt må have en opsparing på omkring 10.000,- uden at det ændrer kontanthjælpen.
det vil påvirke, men den sikre sag er at du og din mor sammen tager op til dem der betaler hende kontanthjælp (vel kommunen/borgerservice) og spørger dem hvad du må - og hvad du må tjene. Du skrev at du ikke er myndig, det betyder også, at du jo enten skal omsætte under 50.000 for alle 12 mdr løbende perioder og sælge/arbejde som CPR person, eller din mor skal tage ansvar for dig som firma og der skal søges dispensation hos statsforvaltningen for at du kan oprette virksomhed / CVR
Hør kommunen direkte så I får svaret præcist fra dem der står for udbetalingerne
Hvis ikke din mor kan fortælle hvem hun har forbindelse til når hun får kontanthjælp, så vil det være borgerservice du beder om at tale med hos kommunen, men det er nok nemmest at din mor tager med der op, for det er ikke sikkert de kan svare ordentligt uden du har hendes accept