Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

4 kreative quinder, ét firma. Hvilken virksomhed/selskabsform? Og gode idéer modtages.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra 7900 Nykøbing Mors
Tilmeldt 14. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er 4 kvinder, som gerne vil arbejde under samme tag. Vi laver alle sammen unikke ting, inden for hver vores felt. Men alt sammen noget der kan forenes, så det ikke bliver et stort misk mask af forskellige ting.

Den ene af os har et firma, de tre andre har ikke. Denne enes firma skal reprænsentere hendes del. Altså hvis hun sælger noget, så ryger indkomsten ind på hendes firmas konto.

Vi skal hver enkelt producere vores egne ting, som så bliver solgt i butik og på webshop. Hvis jeg sælger noget, får jeg fortjenesten og det samme for de tre andre.

Det vi er fælles om, er husleje og andre fælles udgifter. Vi har alle det samme beløb hver til opstart, som primært skal bruges til at få lavet en hjemmeside, med webshop, samt SEO opdatering, da det ikke er her vores kreative evner er Smile

Så hvilken selskabsform skal vi starte? Skal vi starte ét firma, eller skal vi starte fire firmaer, som så bare sælger gennem denne salgskanal, eller hvad?

Og har I ellers andre gode råd til sådan 4 iværksættere, er gode råd mere end velkomne.

Mange hilsner

Mette

Fra Måløv og Sunny Beach
Tilmeldt 16. Jan 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:18

Hej DUV

Besvarelsen af dit spørgsmål afhænger af, hvad I kan aftale jer frem til med hinanden i udgangspunktet.

Som jeg læser det, er I fire solister, som hver vil have sin del af kagen bestemt af egen succesrate, men med en vis forståelse for værdien af samarbejde. Med det sidste tænker jeg på deling af omkostninger til domicil, hjemmeside mv.

Jeg vil derfor foreslå, at I forbereder jeg ved at diskutere og nedskrive et udkast til klare aftaler for etablering, drift og evt. udtræden af samarbejdet.

Med det i hånden, kan I smutte hen til en revisor eller advokat og få belyst såvel muligheder som konsekvenser af mulige selskabskonstruktioner.

Det er ligesom med ægteskab. Det tager 10 splitsekunder at blive gift på Rådhuset, men det kan den onde lyne mig være svært at komme ud af det igen, uden skrammer og tomme lommer.

Mvh.

Allan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har haft med nystartede kreative gemytter at gøre og mit råd er at i starter med hvert jeres

personligt ejede firma og den af jer der har et selskab beholder det til eget brug.

I sætter jeg sammen og formulerer en grundlov for hvordan I forholder jer økonomisk til

hinanden, hvem der betaler hvad og hvornår og I udnævner en der er ansvarlig for en periode ad

gangen for at få betalt regninger. 

Hvis det funker over nogle år, VED I om der er en god ide at etablere et fælles selskab - ikke før!

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 10:05

Jacob - er det ikke mere forsvarligt at lade dem stifte et ApS og komme med 4x20.000kr hver, som indskudt selskabskapital?

Ved et personligt firma, risikerer de jo at hæfte med deres privatøkonomi osv - og hvis de laver ét fællesejet aps er de vel mere "sammen" end ved den model du nævner.

Hvad er grunden til, at du ikke - allerede nu, anbefaler dem at start i et ApS?

(blot nysgerrighed - overvejer samme model, blot indenfor salg af konsulentydelser på rådgivningsområdet indenfor offentlige tiltag omkring dårligt udsatte unge mennesker, i samarbejde med en veninde som er uddannet socialrådgiver.

Vi har fået anbefalet at bruge mit cvr nummer, fremfor at lukke det - men den idé synes Jeg ikke rigtig om - netop fordi tanken er - fifty fifty co-operation. :)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:20

Det er ikke verdens nemmeste opgave, men heller ikke den sværeste.

Det der vil tage længst tid er at udfærdige en "overenskomst" som foreslås i øvrige indlæg, denne øvelse er guld værd og kan eventuelt give nogle sværdslag, hvorfor jeg vil foreslå at I bruger en professionel til dette, således at aftalerne imellem jer er juridisk holdbare.

Det jeg tror I er ude i er at etablere noget der ligner f.eks. 3x34 hvor der er et salgselskab der repæsenterer andels-/anpartshaverne udadtil og hvor disse betaler en månedlig pladsleje og får udbetalt salg pr. månedsbasis, eventuelt fratrukket "fællesomkostninger".

Selskabsformen kan under alle omstændigheder være et ApS, jeg er ikke bekendt med om samme struktur kan laves i et S.m.b.A, men I skal ikke lave et Interessentselskab.

Ellers er jeg på linie med advokaten, og jeg kan forestille mig at han foreslår den model som han skriver om grundet det faktum at mange "rager" uklar undervejs og så er det unægteligt meget nemmere at udtræde af samarbejdet som er meget forenklet modsat selskabsmodellen som medfører nogle omkostninger ved udtræden.

Men alt i alt kommer det ned til jeres mål, evner til samarbejde og ikke mindst indtjeningsformåen individuelt.

Jeg ville dog nok selv, hvis alt var på plads og I mener I kan enes efter en anpartshaveroverenskomst er skrevet, at I burde tænke tanken længere og overveje om ikke I skulle etablere et ApS og så gøre det muligt senere for andre ligesindede der måtte have produkter I finder værende repræsentative for jeres model, at disse kan inviteres indenfor i fællesskabet ved køb af anparter.

Men god vind med projektet.

Køb ren argan olie her

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:54

Overvej om at køre en periode hvor i driver virksomhed i fællesskab, som foreslået ovenfor. Få lavet de relevante aftaler omkring driften og husk også aspekt omkring hvad man gør hvis en vil ud, bliver syg i længere tid eller i øvrigt hvordan interne uoverensstemmelser håndteres. Worst case - hvordan smider man en ud?

Hvis i synes partnerskabet fungerer godt vil det være oplagt t komme med 20.000kr hver og oprette et partnerselskab (p/s).
Rent funktionelt kører i som selvstændige erhvervsdrivende og har virksomhedsordningens fleksibilitet til egene beslutninger mv. Men i forhold til hæftelser vil der være et kontracentselskab som håndterer hæftelse (altså ingen personlig hæftelse). Få en advokat/ revisor indover de kan med garanti rådgive jer bedre ud fra jeres konkrete forhold. Samtidig er p/s ikke det nemmeste og oprette selv.
Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:41

Hej Peter

Jeg ville ønske jeg kunne svare ja til dit spørgsmål - eftersom jeg har produceret ALLE typer selskaber og fonde og foreninger i årtier MEN det er netop erfaringen med ekstremt kreative hoveder at de ofte som mentalt fællestræk har en indbygget ulyst til at indgå i regelregimenter...

De regler de udfinder gennem egen praksis kan meget hurtigt ramle ind i et normsammenstød med retsordenens selskabsregler og så er fanden løs i Laksegade...

Ved et løst organiseret samvirke mellem personligt ejede firmaer vil de i løbet af et par år meget ofte kunne afgøre hvilken selskabsform der passer dem og på det tidspunkt har de fået erfaringer og dermed øjenene åbnet for de mange skattemæssige, finansieringsmæssige og handlingsmæssige fordele, som de etablerede selskabsformer rummer. 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 17:32

DUV:
Så hvilken selskabsform skal vi starte? Skal vi starte ét firma, eller skal vi starte fire firmaer

Jeg ser nogle forskellige løsninger:

1. Den helt simple: i har en personlig eget virksomhed hver. Det kan give lidt problemer for hvem af jer skal stå for webshop, evt. kortindløsningsaftale, osv..  (hurtigt og nemt at oprette)

2. Den billige: en personlig eget virksomhed hver, og et fælles i/s der fungere som salgskanal og står for fælles udgifter.. vælger i denne løsning er det vigtigt at i for lavet en MEGET grundig interssentskabskontrakt, hvor det står klart beskrevet hvem der kan tegne selskabet og hvilke udgifter selskabet må varetage, for i hæfter alle fuldt og soledarisk for selskabet.  (også hurtight at oprette)

3. Den fælles: i opretter sammen et smba (selskab med begrænset ansvar) denne selskabsform mener jeg vil være meget velegnet til jeres projekt, da udbytteudbetalingen kan laves i forhold til hvad hver enkelt har solgt, der er mulighed for at ændre deltager kredsen, så på den måde får i et fleksibelt selskab, som kan tilpasses hen af vejen og hvor det ikke er nødvendigt at i har hver jeres eget firma. (men bemærk at det tager ca. 12 uger at oprette et smba i erhvervsstyrelsen og ca. 3 uger oven i for at skat momsregistrere det)

4. ApS:  Anpartsselskab er det mest almendelige hvis det skal være i en selskabsform. Stiftelse af et aps kræver et indskud på 80.000, og egerskabet bliver fordelt i forhold til hvad hver især har betalt i indskud.  (et aps kan stiftes på ca. 24 timer)

5. A/S eller P/S.. begge kræver en egenkapital på 500.000 (så de er nok ikke relevante i denne sammenhæng)...

DUV:
Og har I ellers andre gode råd til sådan 4 iværksættere, er gode råd mere end velkomne.

Husk at i ikke har behov for at tegne annoncer hos nogen telefonbogsforlag........ og slet ikke hos dem der ringer ..

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:05

skal lige korrigere mig selv. Der er krav om 'selskabskapital' på kr 500.000, ved p/s. dog kun krav om 25% indbetaling, dvs 125.000 ved opstart.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 414
Fra  MedieMarketing Skrevet kl. 12:31

Hej,

Jeg ville nok overveje den nye selskabsform: IVS.

Den er ikke vedtaget endnu, så det er stadig lidt uklart hvorvidt det bliver en realitet. Men hold øje med det.
Læs mere her: http://www.amino.dk/forums/t/185792.aspx 

ONLINEAFDELINGEN.DK - Sammensæt din egen onlineafdeling.

Se mere på www.onlineafdelingen.dk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)