Vi er 4 kvinder, som gerne vil arbejde under samme tag. Vi laver alle sammen unikke ting, inden for hver vores felt. Men alt sammen noget der kan forenes, så det ikke bliver et stort misk mask af forskellige ting. Den ene af os har et firma, de tre andre har ikke. Denne enes firma skal reprænsentere hendes del. Altså hvis hun sælger noget, så ryger indkomsten ind på hendes firmas konto. Vi skal hver enkelt producere vores egne ting, som så bliver solgt i butik og på webshop. Hvis jeg sælger noget, får jeg fortjenesten og det samme for de tre andre. Det vi er fælles om, er husleje og andre fælles udgifter. Vi har alle det samme beløb hver til opstart, som primært skal bruges til at få lavet en hjemmeside, med webshop, samt SEO opdatering, da det ikke er her vores kreative evner er Så hvilken selskabsform skal vi starte? Skal vi starte ét firma, eller skal vi starte fire firmaer, som så bare sælger gennem denne salgskanal, eller hvad? Og har I ellers andre gode råd til sådan 4 iværksættere, er gode råd mere end velkomne. Mange hilsner Mette |
Hej DUV
Besvarelsen af dit spørgsmål afhænger af, hvad I kan aftale jer frem til med hinanden i udgangspunktet.
Som jeg læser det, er I fire solister, som hver vil have sin del af kagen bestemt af egen succesrate, men med en vis forståelse for værdien af samarbejde. Med det sidste tænker jeg på deling af omkostninger til domicil, hjemmeside mv.
Jeg vil derfor foreslå, at I forbereder jeg ved at diskutere og nedskrive et udkast til klare aftaler for etablering, drift og evt. udtræden af samarbejdet.
Med det i hånden, kan I smutte hen til en revisor eller advokat og få belyst såvel muligheder som konsekvenser af mulige selskabskonstruktioner.
Det er ligesom med ægteskab. Det tager 10 splitsekunder at blive gift på Rådhuset, men det kan den onde lyne mig være svært at komme ud af det igen, uden skrammer og tomme lommer.
Mvh.
Allan