Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af software inden for EU!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Jun 07
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg står over for et køb af software fra EU, mere præcist skal jeg købe teamviewer software!

Er der noget jeg skal tage højde for med det i forhold til moms og regnskab, når jeg køber fra EU?

Jeg ved ingenting om det, så en beskrivelse af hvordan det hele foregår, er nok det jeg spørger efter!

Jeg bruger Summasummarum, så hvis der var nogen der kunne give en lille guide, til hvis der er noget der skal laves anderledes end hvis det var dansk, så vil det være alt for fedt!

MVH

Kristoffer

Dbh Kristoffer

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 07:34
Du skal oplyse dit VAT/cvr nr. (DKxxxxxx..) og sørge for at det kommer på fakturaen samt at købet er uden moms.

Hvis summa summarum er sat rigitigt op bogfører du købet med U25.

Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:08
Hej

Det er korrekt at du skal oplyse dit momsnummer for at undgå at der kommer moms på fakturaen. Såfremt du modtager fakturaen uden moms, skal du dog stadigvæk indberette nogle oplysninger til Skat.

Dit momsnummer er: DK + dit Se.nr.

Du skal endvidere beregne en erhvervelsesmoms. Dette går i korte træk ud på at man beregner 25% moms af varekøbet og afregner denne til Skat. Såfremt man har fuldt fradragsret kan man dog fratrække denne igen. Du skal endvidere påføre tallene på din momsangivelse. Det lyder mere vanskeligt end det er. Skat har lavet en glimrende guide hvor du kan læse om tingene: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130153&vID=200179&i=22&action=open#i130153

SummaSummarum kan dog klare det meste at dette for dig. Du skal blot opsætte en momskode. Vælg egenskaber for regnskab -> moms -> Tilføj.
Navn: E25
Type: Moms af varekøb i udlandet
Satser: 25%
Kode: E25
Konto: 66150 (Tror det er den der anvendes i standard kontoplanen, ellers søg efter en konto der hedder noget med moms af varekøb i udlandet)
Kode: Sættes automatisk
Konto: 66200, eller hvad du anvender til købsmoms.

Når du køber noget i EU anvender du blot momskode E25, og Summa bogfører hvad du skal bruge.

Husk dog at påføre moms af varekøb i udlandet på din momsangivelse.

Mvh

Stig Petersen
revisor

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Jun 07
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 12:52
Hej Stig.

Kan jeg ikke gøre som Mike skriver, bare sætter U25 som moms på den?

Jeg skal bare bestille, og så se på fakturaen om der er lagt moms på eller ikke er?

Eller hvordan, jeg er stadig ikke helt med!

MVH

Kristoffer

Dbh Kristoffer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)