Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny kategoristruktur - hva' giver mest mening for jer?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jan 13
Indlæg ialt: 58
Fra  Ny Form Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Her er så mit første indlæg som Amino bruger.

Jeg kunne godt tænke mig nogle objektive syn på vores hjemmesides kategoristruktur, da denne i min optik ikke er optimal i skrivende stund.

Her er link

Sådan som jeg ser det så har vi alt for mange kategorier, og det forvirrer mere end det gør gavn.

Jeg vil derfor gerne koge dem ned, og hertil kommer mit spørgsmål så:

Vil det give mest mening for jer (tænk som potentielle kunder) at dele menuen op i sportsgrene (løb, fitness etc.), for derefter at tilføje underkategorier (løbesko, løbetøj etc.)? 

eller...

Vil det give mest mening at udelukke sportsgrene for i stedet for at tilføje førnævnte underkategorier som hovedkategorier?

Fordelen ved sidstnævnte er selvfølgelig færre klik til slutprodukt, men ulempen er til gengæld at kategoristrukturen vil blive temmelig lang, da vi har (og får) mange forskellige produkttyper på hjemmesiden.

Jeg har lige erhvervet mig Rosenstands SEO-TUNING, da dette er min første Dandomain-opgave, så der vil givetvis blive lavet en del 301'er, dog vil jeg lige have jeres meninger omkring strukturen inden at jeg begiver mig ud i et redirect-marathon.

Lad mig for god ordens skyld understrege at jeg ikke er en rookie mht. usability mv., men jeg vil meget gerne have jeres (potentielle kunder) mening, da jeg nok er lidt brancheskadet mht. sport webshops ;)

Andre forslag mht. usability er også meget velkomne!

På forhånd tak

//Jesper

PS! Jeg har lige overtaget denne webshop, og har derfor ikke haft tid til at gå i dybden med SEO, så bær over med det..

Besøg min personlige blog på www.jesper-holst.dk.

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jan 13
Fra  Ny Form Skrevet kl. 09:53

Det er sgu ikke meget hjælp der er at hente :/

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 10:04

Hej Jesper,

Velkommen til Amino.

Det er lidt svært at tyde hvad du helt præcist mener. Tænker man for et SEO-mæssigt synspunkt, skal du selvfølgelig fremvise de kategorier, der er mest relevante for dine Google søgninger.

Tænker man fra et brugersynspunkt, så er der kun én ting der kan afgøre hvad der er bedst for lige præcis din webshop: en A/B splittest. Så simpelt er det :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jan 13
Fra  Ny Form Skrevet kl. 10:11

Hej Patrick.

Mange tak for dit svar.

Langt de fleste af vores besøgende lander på forsiden, hvilket gør at denne skal være så brugervenlig som overhovedet muligt.
Selvfølgelig skal der også tænkes i SEO, hvilket bliver vha. titles, descriptions og selvfølgelig relevant tekstindhold. 

Det er derfor jeg tænker at en kategori inddeling (løb, fitness, fodbold mm.) med der tilhørende underkategorier vil være mest passende.

Når du siger splittest, hvordan vil du så anbefale at dette gøres?

Fra Herning
Tilmeldt 6. Sep 11
Indlæg ialt: 194
Fra  www.watchmen.dk Skrevet kl. 10:15

Jeg synes personligt det giver mest mening at dele katagorierne op i typer - sko, bukser osv. fremfor sportsgrene. Jeg forestiller mig blot at en person godt kan finde sig selv at handle i flere forskellige katagorier. Jeg er personligt selv aktiv indenfor styrketræning/fitness (er der 2 katagorier for det, og er der så 15 underkatagorier til hver katagori)? Jeg håber det giver mening hvad jeg skriver.

Det jeg derimod synes du skal gøre, er at finde en eller flere shops i samme katagori som din, se hvad de gør, og gør det samme. (What?? hvad med innovation, og så bliver vi da ikke differencieret tilstrækkeligt?) - Jo selvfølgelig, vi taler jo blot om katagoristrukturen - se hvad der virker for andre, og gør det samme (eller bedre!)

Folk er bange for nye ting, alle webshops er stortset opbygget ens, og oplever dine potentielle kunder helt nye ting de skal sætte sig ind i(katagorierne), kan dette tænkes at forvirre dem. Og det vil vi ikke have!

Jeg håber du fik pointen :)

Og det beklageligt at du har fået ingen tilbagemeldining da du postede indlægget, det eller et meget fint og velbeskrevet indlæg du har lavet.

//Emil

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jan 13
Fra  Ny Form Skrevet kl. 10:58

Hej Emil.

Først og fremmest tak for dit svar.

Jeg kan godt følge dig i produktopdelingen, dog har jeg lidt betænkeligheder mht. at præsentere kunden for eks. alle typer af bukser (fitnessbukser, løbebukser, joggingbukser, skibukser, regnbukser mm.), da dette muligvis vil gøre mere skade end gavn mht. overskueligheden.

Man kan selvfølgelig give mulighed for filtrering efter valg af kategori, dog er det ikke noget vores shopsystem tilbyder uden outsourcing af implementeringen :/

For at tage dit eksempel med styrketræning/fitness, så kunne det se således ud mht. inddeling af kategorier.

Fitness

- Fitnessbukser

- Fitnesstrøjer

- Fitnesssko

- Træningsudstyr

- etc..

På denne måde vil det kun tage 2 klik før brugeren er på den ønskede side..

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 11:55

Jeg ville prøve et udgangspunkt der havde 3 valg til start :

Overdel / Underdel / Fodtøj - Store tydelige billeder

Herefter under menuer - som folder ud - alt det valgte ovenfor:

Løb / Fitness / Casual / osv

Jeg kan nok lægge et eksempel op i løbet af weekenden, når jeg forhåbentlig bliver klar med et site jeg laver i samarbejde med et firma.

MVH

Niels

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)