Det findes der ikke regler for. Mange som sendes ud på rejser har vel en firmatelefon og får lov til at ringe lidt hjem fra den. Hvis du ikke har det, så ville jeg da spørge din chef, hvordan det er med at ringe hjem fra privattelefonen og få noget betalt. Idag er det jo, fra EU ikke så slemt dyrt, men taler vi asien kan det jo koste en del.
Er der gratis internet på hotellet eller i receptionen (ofte gratis trådløst net i receptionen), så er en bærbar computer eller en ipad/iphone med facetime eller skype jo en gratis løsning, men desværre der er ikke regler på området, og nok ganske mange forskellige måder at løse det på
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ud over her - næh - er du medlem af en fagforening kan de jo bekræfte det til dig ellers er det jo sjovt nok sådan, at det som der IKKE er faste regler/love for, det kan man ikke slå op for at få bekræftet der ikke er en regel, men din fagforening - eller en jurist du stoler på kan jo sikkert bekræfte det
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nu skriver du ikke hvilket land du skal afsted til og hvor længe. De fleste virksomheder har mig bekendt ikke noget imod at man ringer hjem til konen eller børnene og siger godnat. Men hvis du er firmaets mand og det er en af de dyre zoner "anbefales" det da at du begrænser hyggesamtaler.
Alting med måde, kommer du hjem med en telefon regning på 20.000 for 14 dage vil virksomheden nok synes du har trådt ved siden af, uanset om du har fundet en "regl" et eller andet sted som siger du må.
Jeg ville spørge personaleafdelingen om det er i orden at ringe hjem eller lign i et begrænset omfang og så har du ingen problemer når der dumper en moderat regning ind til virksomheden senere. Endnu bedre, du skal ikke gå og tænke på om det nu er i orden eller ej og så kan du koncentrerere dig om dit arbejde :-)
Mane tak for svarene ;) som jeg forsøgte at skrive, så er det ikke mig der har problemet. Men flere af vores medarbejdere som kommer og spørger mig om hvordan reglerne er. Så vil jeg selvfølgelig undersøge det så godt som muligt inden jeg giver dem et svar.
Men jeg tager en snak med vores ledelse om hvordan de syntes vi skal takle det her.
Som firma ville jeg købe et VoIP tlf.nr. hos en dansk udbyder. Så kunne alle med Smartphone få installeret en VoIP klient på telefonen og konfigureret nummeret, sådan at de kunne bruge det udenlands over WiFi (Det kan slåes fra, at det kan bruges på 3G).
Det er nemt for medarbejderne og billigt for firmaet.
Så kan de i princippet ringe lige så længe de lyster, da der kun betales lokal dansk takst.
Bare for interessens skyld, har du så erfaring med nogle bestemte telefonkort til Europa?
Jeg ved det ikke, men jeg vil tro du kan købe dem i enhver 7/11 eller MiniStop (som der er ca 1,000,000,000 af). God tur til Filippinerne, husk på at It's more fun in the Philippines :-)