Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Breakeven og skat/moms af yogastudio

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen. Jeg håber at der er nogle som kan være lidt behjælpelige.

Min kone går med overvejelser om at åbne et yogastudio, med dertilhørende massage samt lidt fitness.

Hvordan forholder det sig mht. moms og skat?

Lad os sige at et fiktivt DRIFTSbudget er 12000,- pr. md.

Samt at hvert medlem betaler 300,- pr. md.

Hvornår opnår hun så break-even?

Er det A: Hun skal INGEN skat eller moms betale før alle udgifter er betalt

Er det B: Hun skal betale BÅDE skat og moms

eller

Er det C: Han skal KUN betale skat

Er det eventuelt D: Noget helt fjerde?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.

Tilmeldt 13. Jan 13
Skrevet kl. 17:10

TTT

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:27

Du nævner ikke om omkostninger er med eller uden moms. Da 300kr er nogenlunde hvad du normalt betaler i fitness, antager jeg det er incl. Moms.
Din salgspris er derfor 240/md + 60kr salgsmoms og driftsomkostninger er 9.600 + 2.400 kr købsmoms.
Hvis du har 40 månedlige brugere opnår du break even med 9.600 i udgifter og omkostninger, samt både 2.400 i købs- og salgsmomsen. Derved skal du ikke betale moms( fortsat indberette) eller skat.
Hvis du får et overskud vil det også betyde du har højere salg end køb og derved skal der betales både skat og moms. Et tab betyder dine køb er størst og derved skal du have moms tilbage og ikke betale skat.

Der kan forekomme udgifter som skal behandles specielt som fx repræsentationsudgifter hvor du ikke har fuld momsfradrag. Derfor er ovenstående kun vejledende. Ligeledes gælder det, at fx. Renter ikke kan fradrages fuldt som selvstændig erhvervsdrivende, medmindre du bliver beskattet efter virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35

jacobye:

Er det A: Hun skal INGEN skat eller moms betale før alle udgifter er betalt

Er det B: Hun skal betale BÅDE skat og moms

eller

Er det C: Han skal KUN betale skat

Er det eventuelt D:

Nemlig D - Hun fører regnskab, og alle indtægter minus udgifter - begge dele inden moms = overskud og det skal hun betale skat af. Hun betaler ikke skat før hun har overskud

Moms er ikke en del af hendes indtægter og ikke af hendes udgifter. Det er penge hun opbevarer for staten og betaler eller får tilbage efter hvert kvartal. Hun skal derfor afregne moms bestående af moms på alt hendes salg med moms minus alle hendes firmaindkøb med moms - nettobeløbet hvert kvartal - - så det kan være hun skal indbetale det hun opbevarer, eller skal ha moms tilbage, hvis købsmomsen overstiger salgsmomsen

Det har intet med overskud at gøre så break-even regnes altid HELT UDEN moms begge veje - kun priser UDEN moms både indtægter og udgifter når du regner break-even, og deraf følger jo, at der ikke betales skat før break-even nås.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jan 13
Skrevet kl. 18:59

Mange tak begge to.

Men jeg er desværre stadig ikke helt med, for lige at skære det ud i pap for staklen her:

Et lokale koste fiktivt 1000 plus moms altså 1250

Hver person som melder sig ind betaler 250 for en måned bare for at gøre det lidt lettere.

i så fald er break even jo 5 personer, men da momsen ikke skal regnes med er break even altså 4 personer.

og altså først ved 5. person betales der således moms og skat, er det korrekt forstået.

I så fald, hvorfor står prisen så altid på diverse erhvervslokale sider som beløbet + moms.

ATT: Cookie: Hvad er forskellen på dette ovenstående og så mit scenarie A, jævnfør mit første indlæg?

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:32

Nej det er ikke korrekt forstået. Hvis lokalet koster 1000 kr ex moms - så er momsen korrekt 250 kr købsmoms

Så melder folk sig, betaler de ikke med moms? Hvis du betaler 250 kr og det er MED moms så er det 200 kr per person og 50 kroner per person i moms

Indtægt uden moms 5 personer a 200 kr = 1.000 kr 

Udgift uden moms - lokale 1.000 kr

Ingen fortjeneste = ingen skat. Det var så den del

Moms - 

Moms på indtægten - 5 personer a 50 kr = 250 kr i salgsmoms

Moms på udgiften - lokalet              250 kr i købsmoms

Salgsmoms minus købs moms = 0 - og dermed ingen moms at betale og ingen moms få retur.

Du skal stille alt op UDEN MOMS når du skal regne fortjenesten

F.eks  - lokale uden moms 1000 kr - og 4 personer a 200 kr - giver tab på 200 kr ialt i resultat

Momsen ville være 250 kr i købs moms og nu 4 x 50 kr salgsmoms = 250 minus 200 = 50 kr som du får tilbage fra moms, fordi du har mere købsmoms end salgs moms

Skat og moms helt hver for sig

En momsregistreret opgiver ofte selve prisen + moms så man kan se hver ting for sig, for et firma får jo momsen retur. En registreret skal også på alle faktuaer klart vise moms specificeret

A duer ikke i dit første - for der kan sagtens være tilfælde hvor hun skal betale samlet moms men ikke skat, og omvendt, for ikke alt hun køber er nødvendigvis med moms. Eksempel

Ugift Benzin 1.000 kr  - der er ikke momsfradrag for benzin til en hvidplade bil, så bare 1000 kr i udgift - 0 moms

Salg 5 personer ind - ialt 1000 kr - + moms 250 kr. Nu har du 1000 kr i indtægt og 1000 kr i udgift, men da udgiften var uden moms, så har du stadigt 250 kr i salgsmoms som du skal indbetale

vh

Tilmeldt 13. Jan 13
Skrevet kl. 20:30

Hej igen.

Tusind tak. Jeg tror nok jeg har forstået det nu, puha.

Nu er min kone så lige kommet med endnu et tillægs spørgsmål her fra sidelinien.

Min kone er lægeeksamineret registreret alternativ behandler (R.A.B) via sin massør uddannelse. Dette betyder jo i hvert fald at hun i forbindelse med sine massageterapier er momsfritaget. Dette skulle eftersigende kunne overføres til hendes yoga klientel?

Hvad betyder dette for regnskabet? 

Og har hun stadig købsmomsen, men blot ikke salgsmomsen? 

mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:56

Der skal du vente på nogen der kan mere om lønsumsafgift, som din kone KAN være under, men jeg mener nu, at der er sket skærpelser af hvem der hører under lønsumsafgift - så det vil være det første at undersøge

Overordnet betyder lønsumsafgift at man ikke har momsfradrag for de indkøb der hører til den lønsumsafgiftige aktivitet, men man kan godt være begge dele, og så deles momsen i forhold til om det er til den lønsumsafgiftige aktivitet eller til moms aktivitet - eller i % i forhold til

Start med at finde ud af OM hun kan høre under lønsumsafgift overhovedet med yoga - jeg tvivler - men check og skal i ha lønsum og moms sideløbende, skal I nok alliere jer med en økonomimand der kan hjælpe jer i opstart og nok med den løbende bogføring/regnskab

vh

Tilmeldt 13. Jan 13
Skrevet kl. 21:14

Hej John.

Du skal have en stor tak for din hjælp. 

Sikken en indsats.

Mvh.