Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kunde (der er et stort velrennomeret firma) har ikke betalt - what to do?

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lykkedes mig at få fat i rekvirenten idag, og han sagde at NU var pengene på vej - så må vi se.

Tak for alle svarene. Meget interessante og lærerige :-)
Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Men ...
I forh t det med at forlange rykkergebyr, og renter ved for sen betaling - Det lyder som om det ikke er comme il faut?

Jeg synes det er strengt at man undlader at betale for en ydelse man har fået, og det måske kunne gøre det mindre attraktivt at "stalle" betalingen, hvis der ryger renter og gebyrer på ved for sen betaling?
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 80
Fra  Green Trade Denmark Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke

Jeg havde selv en "storkunde" på et tidspunkt som altid trak betalingen meget lang til hver gang. Man kunne ringe og skrive uden at der skete noget. Jeg var ikke meget for at involverer et inkasso firma, så jeg mødte en dag selv op på adressen med min faktura. 10 minutter senere gik jeg derfra med en check.

Der er selvfølgelig en chance for at man mister kunden, med den chance ville jeg godt tage da jeg havde leveret fysiske varer som jeg havde betalt. Er man konsulent og "kun" har leveret sin "tid" kan man måske godt vente lidt længere - måske?

Held og lykke.

Med venlig hilsen Carsten

Socks & Me

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46855
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

vær i alle fald opmærksom på som Ravn skrev i starten og måske flere senere, at mange store virksomheder i deres ordrer klart (i de små betingelser) specificer betaling løbende måned + 45 dage eller tilsvarende, og så kommer pengene ikke et sekund før, men det kan deres bogholderi jo forklare. Mere besværligt kan det være, at større danske virksomheder godt kan ha udliciteret bogholderiet til Polen, hvor der ikke altid tales så vældig overbevisende engelsk

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 40
Fra  NemBankBox.dk Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1.0 stjerner givet af 1 person

NemBankBox.dk arbejder på en service, hvor man får firmaet til at deponere et aftalt beløb, og når man så har leveret opgaven, så frigiver firmaet bare beløbet. (Og hvis de ikke gør det automatisk, så sker det 14 dage efter den deadline, som man har aftalt).

Det vigtigste, er jo at når man stoler på et firma, som man har lavet noget for i mere end et år. Kan man altid gå tilbage til "venlig" kredit, med 15 dages kredit. Og så skal man jo bare ikke lave mere for dem, før at fakturaen er betalt.

Men som sagt, er vi ved at lave et værktøj, som man kan bruge, mod disse bekymringer :) 

Betal for en serviceydelse til nogle du IKKE kender? Brug nembankbox.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46855
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

vedr. lange betalingsbetingelser, som mindre (og mig bekendt heller ikke mellemstore) leverandører ikke har en chance for at ændre på. Heldigvis om man skal se held i det, er det jo selskaber som man kan føle sig temmelig stensikker på at få pengene fra, men kredittiden skal med når man giver tilbud, og ofte ser man det først når der kommer en ordre - med en masse betingelser i småt - og nogen gange noget man selv skal bekræfte på nettet for at ens faktura kan bliver verificeret og godkendt

http://www.business.dk/oekonomi/lange-kredittider-kvaeler-de-smaa 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Hej Rikke,

Nu har du fået en masse gode råd her i tråden. "udfordringen" med denne kunde er at du ikke rigtig har nogen historik endnu. Derfor skal du nok passe på med at være for aggressiv. Nu skriver du selv at det er et stort firma og nogen gange "desværre" er det mere reglen end undtagelsen at pengene kommer til tiden, men det kan være med stor varriation.

Store firmaer har også tit kvalitetskontroller, dvs flere skal underskrive en faktura og der er mange undskyldninger, derfor kan det nogengange være en længerevarig proces og det kan nogengange være svært at sætte sig i ind, når man står der objektivt og tænker, det er jo bare en almindelig dødelig bankoverførsel ?

Det kan også være at du om et år er superglad for kunden og du har vænnet dig til at denne store kunde konsekvent betaler 14 dage for sent, derfor kan det strategisk være en god ide at spille spillet og ihvertfald rykke på en pæn diplomatisk måde, uden renter og trusler om bål og brænd. Det indebærer ihvertfald den risiko at der pludselig er en der opfatter dig som "irriterende" og diktere din kontakt at han eller hun skal finde en anden leverandør på ydelsen.

Der er desværre ikke altid forståelse for små leverandører i et stort system, hvor alting kører efter kvalitetssikring og går lidt slow.

Håber det giver dig lidt indsigt :-)

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 3 person

Hej Rikke

Det er meget frustrerende at selv de store virksomheder trækker betalingen. 

Men har du tillid til virksomheden, så slå koldt vand i blodet for, som de andre skriver, er det ikke ualmindeligt at betalingerne kommer når virksomheden har fået den igennem deres systemer.

Det handler vel i bund og grund om at opretholde en god tone med virksomheden og det kommer vel an på hvor god man er til at kommunikerer med kunden, uden at blive vred eller komme til at virke som hende den irriterende.

Lav en aftale med virksomheden som er rimelige for dem og for dig. Det hjælper ikke noget du sætter betalingsbetingelserne til 8 dage hvis de er 30 dage om at få betalt.

Du kan naturligvis sende rykkere m.v. men har du ikke en unik ydelse så er chancen for at de finder en anden leverandør stor. Det med at rykke for betaling, specielt når man kun er sig selv er lidt af en kunst og det kan hurtig blive personlig og man mister en kunde.

Men det er hele tiden en balancegang og igen det forudsætter du har tillid til kunden og ser dem som en fremtidig kunde men vi har naturligvis alle en grænse.

Skulle du en dag få en offentlig kunde så skal nu nok revurderer din holdning til betalingsbetingelserne lidt - dit tilgodehavende er næsten sikre som penge i banken, men hvornår de står på din konto, ja det kan være lidt som vinden blæser.

Håber at pengene kommer og du får et godt langt kunde forhold :-)

/Søren

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 04:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan vist godt koges mere suppe på den her høne, så jeg vil da også lige komme med mit besyv.

Der er meget stor forskel på betalingsprocedurer, fra branche til branche.

Når man har en stor kunde, så er det vigtigt at man kommer ud over sin normale komfortzone, hvis man er typen der egentligt ikke har det så godt med at tale for meget betaling - og så samtidig huske på at i en mellemstor/større virksomhed, der sidder talknuser afdelingen et helt andet sted end ordreafgiver (normalt) - Så for ordreafgiver er det fuldstændig normalt at tale om de her ting.

Men ved mange større virksomheder ér det altså ren spekulation at holde på fakturaerne, alt det de kan. Det er jo værd at tænk over at selv en konto med måske 1% rente, er pænt attraktiv, at høste så mange renter på som muligt, hvis der står over 2M på kontoen og man kan trække de udgående fakturaer 1 måned+

Udbyttet, kontra en venlig mail fra en (i virkeligheden frustreret leverandør) er en faktor, der rent monetært, kan svare sig på bundlinjen. Koldt sagt.

Derfor er det vigtigt at man er konsekvent i de her sager og har klare retningslinjer. Rykker procedurer og rykker gebyrer. Uden nåde. Virksomheden bliver ikke sur over den slags, de kender gamet og respekterer højst sandsyneligt bare at der er nogle der er lige så businessminded som dem selv.

Den type respekt er jo ikke at kimse af.

Men der er mere end blot den grund til at være konsekvent. Det er ligeledes en konkret og udbredt strategi for alle virksomheder, at hvis man internt i ledelsen kan se at de er i økonomiske vanskeligheder, så får økonomiafdelingen den klare melding at holde ALT, og presse den til det absolut sidste. Og i mange situationer ser man leverandører, der kører med på vognen i frygt for at tabe kunden, for senere at modtage et betalingsstandsnings brev fra kundens advokat

Og så har man balladen, og skal til at stå i kø hos kurator,i håb om at se skyggen af en øre, såfremt en konkurs bliver resultatet af betalingsstandsningen.

Så er det langt bedre at have været forud for situationen, og allerede have taget de juridiske skridt inden et sådant scenarie er aktuelt.

Vi har haft samme situation, hvor min bogholder mildest talt sad og rev sig i håret i arrigskab, haha.  Men med god og tæt dialog med din kontaktperson, så løses den slags jo næsten altid. Det er ofte et spørgsmål om at venstre hånd ikke aner hvad højre hånd laver, og typisk ser man jo også at økonomiafdelingen sidder med ordrer fra direktionen, som konsulenter, indkøbere mv, slet ikke aner noget om.  Been there, done that, og det er pisse anstregende for konsulenterne og ubehageligt, så her har man jo typisk gerne en ambassadør, der hjælper og presser på for betaling, hvis man har den gode tætte dialog. - Det er jo værd at huske på at hvis det samarbejde man har med sin kunde, får sin kontaktperson til at stå i rigtigt godt lys hos hans/hendes chefer, så vil han/hun jo gå langt for at bibeholde dette samarbejde.. også motiveret af egen ambition.

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Jeg arbejdede på et tidspunkt freelance for en stor international organisation med ca. 350.000 medarbejdere på verdensplan,

[ ...snip... ]

hvilket så svarer til at firmaet har 250.000 kr. ekstra i likviditet (pr. konsulent).

Mit gæt er, at der nok er op mod 10.000 konsulenter i en sådan virksomhed på verdensplan, og så er beløbet lige pludselig 2,5 mia. kr. i stedet, og det gør en forskel, at have 2,5 mia. kr. stående på kontoen, eller alternativt om de skal hæves på kassekreditten. Wink

PS. jeg kan i øvrigt se, at der i dag er over 400.000 medarbejdere i den omtalte virksomhed på verdensplan.

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)