Hej med jer Efter jeg fik mit CVR-nummer og blev momsregistreret, havde jeg en ide om, at ville skille min privatøkonomi fra min firmaøkonomi. Derfor gik jeg i min bank, for at få oprettet en konto hertil, som blev til en "folio" konto. Når jeg opgiver mit overskud til SKAT og udfylder min selvangivelse, angiver jeg 0 kroner i indkomst fra personligt eget virksomhed, eller hvad det nu er der står. For jeg har aldrig på noget tidspunkt, udbetalt penge til mig selv fra de penge, jeg kørte ind via firmaet. Dog har jeg betalt ting som webhosting, domænenavne og indkøbt lidt hardware dertil. Min teori går så på, at når SKAT indhenter mine bankoplysninger, står der så en ekstra konto, hvor jeg ikke har opgivet pengene i deres system. Ud fra hvad jeg skal betale af skat af dette beløb, får jeg så derfor en ekstraregning. Det har resultateret i, at jeg har fået halvveret mit fradrag fra 4.2xxx kroner til 2.4xx. Altså med næsten 2.000 kroner. Det burde jo så i princippet gøre, at jeg skulle arbejde 3½ måned cirka, for at betale de 5.000 kroner tilbage. Når jeg sidder og kigger tilbage på det, og siger at de 2.000 kroner hver måned ekstra i skat x 12 måneder x 3 år, ja så kommer jeg op på et beløb jeg ikke håber er rigtigt, at det i princippet har kostet mig at have dette firma. For min hensigt var som sagt, at køre privat økonomi og virksomhedsøkonomi fuldstændig hver for sig. Skulle det gå hen og gøre at jeg udbetalte penge til mig selv, jamen så var jeg også klar på at skulle betale fra det. Alt andet synes jeg ikke er helt fair. Men jeg kan forstå, at loven er sådan, og det desværre bare er sådan - til lang-næse for mig! Derfor har jeg gjort mig rigtig store tanker om, at dreje nøglen og sige tak for denne gang. Problemet er bare, at så efterlader jeg et projekt i vækst, et projekt med større potentiale og et projekt jeg har brugt 7-8 år af mit liv på at bygge op. Noget, som jeg vil græde snot over de næste 14 dage, hvis det sker. Hele mit liv er nemlig forbundet med dette projekt, som er et online medie. Alle jeg kender, er i dette miljø. Min omgangskreds er herfra. Folk kender mig som en person herfra. Og alt hvad jeg har beskæftiget mig med de sidste 7-8 år, er ting herfra. Derfor vil det være et kæmpe tab for mig, også personligt, at skulle gå den vej. Og jeg skal starte et helt nyt liv fra 0. Det ønsker jeg selvfølgelig ikke sker. Dog er jeg 25 år, og har kun en 9 klasse bag mig. Presset fra venner, kæreste og ikke mindste familie har lagt sig tungt de seneste 2 år for, at jeg skulle kaste håndklædet i ringen og tage mig en uddannelse af en art. Jeg ser også gerne, at jeg kommer ordenligt i gang med mit liv, da jeg lever for omkring 1.000 kroner om måneden og enhver journalist på Ekstra Bladet ville kalde mig utrolig, hvis de kendte til mit budget, da dem de kalder "fattige" er omkring 2-3 gange rigere end mig.. :o) For at det ikke skal gå hen og blive alt for sentimentalt, så kører jeg det lige tilbage til fokus. For mit fokus lige nu lægger i, at jeg overvejer at gå sammen med 3 andre gode venner, som har været med i dette projekt længe, dog som frivillige hele vejen igennem, at jeg træder et skridt tilbage og frigiver timer for mig selv, mod at de indgår en ejerskabsaftale hvor de fårlige stor andel af det her projekt som mig. Det vil give mig mere tid til mig selv, det vil med en omlægning af virksomhedsformen frigøre min privat økonomi med firmaets, og på den måde være en bedre situation for mig. For jeg ser ikke helt det store lys for enden af tunnelen længere, og ser derfor dette som den eneste udvej for mig. Jeg kontaktede min bank for cirka 3 år siden, om de havde en eller anden form for erhvervsrådgiver. Det havde de ikke, men for nylig kontaktede jeg dem igen med samme spørgsmål og fordi jeg havde set nærmere på en iværksætterkonto/itableringskonto, hvor jeg synes at kunne forstå, at med DEN form for konto, kunne jeg få splittet min økonomi, og enddag få skattefradrag af overskuet, hvor jeg nu BETALER af overskuddet. Jeg fik så sjovt nok fat i en erhvervsrådsgiver, som sagde til mig, at en iværksætterkonto/etableringskonto ikke kunne laves, nu hvor jeg havde haft virksomhed så længe - men at en løsning i form af virksomhedsskatte ordningen kunne være vejen frem. Her ville jeg blive beskattet 25% af virksomhedens overskud, og på den måde kan man spare op. Men jeg bliver slet ikke klogere, når jeg snakker med min revisor om det - og jeg bliver bestemt ikke klogere, når jeg læser om det. Fordi som jeg synes jeg kan se det, så vil jeg alligevel privat blive beskattet af overskuddet. Men nu "kun" 25%, hvor hvis jeg regner ud hvad jeg ellers bliver beskattet med i procenter ved at regne min ekstra skat-bon ud, er det måske mere eller mindre end 25%?! Jeg håber ikke du gik død i mit skriveri, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres bud på, hvordan jeg skal gribe det her an. Måske med en ApS løsning? (Men så løber jeg ind i problemer med, at jeg måske ikke tjener nok om året til at give 10.000 kroner til en revisor for regnskab, eller at jeg ikke lige har 80.000 kroner til at starte det op med). Kærligst "Paniki" |
Den var lige i overkanten lang for mig - men skat sætter dig ikke i skat ud fra din bankkontos indestående som om det var din indtægt bare, der er et eller andet galt. De burde så i høj grad have bedt dig om regnskab. Du skal betale skat af din virksomheds overskud - uanset om du har været registreret som CVR eller ikke. det foregår ved, at du fører regnskab og har indtægter minus udgifter = overskud - og det betaler du skat af - overskuddet og ikke det du hæver - Det har intet at gøre med hvad du hæver til dig selv. Omvendt - har der ikke været et overskud, så skal du jo heller ikke betale skat af noget
Regnskabet skal føres og bruges til at udfylde den udvidede selvangivelse så din skat bliver korrekt. Din selvangivelse/årsoopgørelse og dit forskud burde klart kunne vise hvad det er skat sætter dig i skat af.
Det lyder IKKE som en løsning at gå sammen med 3 andre uden at du har fået det struktureret, og det tror jeg du behøver at få tilknyttet en økonomimand for. Han vil dog let koste et par tusinde for at få orden i det. Du kan jo få endnu meget mere problem hvis du ex ikke får betalt alt moms eller har 100% orden i det.
Du kan lige få en standard jeg har om det at have personlig virksomhed:
ENKELTMANDSVIRKSOMHED PERSONLIG VIRKSOMHED:
Det er Vigtigt at forstå, at virksomhed og person er to sider af samme sag.
MAN SKATTER AF RESULTATET – og ikke af det man hæver til sig selv, der er i princip ikke noget der hedder løn i en personlig virksomhed
Man får ”løn” ved at hæve når der er råd til det, og det bogføres over mellemregning i egenkapitalen under status
Det har således ikke spor indflydelse på resultat og det man hæver privat har således ingen skattekonsekvens. Hæver man mere end virksomheden kan bære, ja så er det jo penge man må skylde kreditorer eller bank, og det har ikke spor med skat at gøre
Man skatter af indtægter minus udgifter = overskud – og ens hævninger er slet ikke med i driften
Årets overskud er indtægter minus virksomheds-udgifter og helt uden private hævninger.
Køber man varelager, så er dette ikke i sig selv en udgift. Det er det først når den købte vare er solgt. Så længe den ligger på lager, så er den købsprisen værd, og det er lige meget om værdien ligger i varer eller står i banken, så indkøb af varelager reducerer ikke et overskud.
Man fører regnskab efter årsregnskabsloven og bruger tallene derfra til at udfylde den udvidede selvangivelse fra pt 111 og frem