Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er ved at tabe hovedet

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 13. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er iværksætter, og har været det igennem nok 7-8 år med samme projekt. Inden for de sidste par år, er det dog gået hen og blevet meget mere kommercielt i tankegangen, hvor det førhen blot var mere en hobby.

Efter jeg fik mit CVR-nummer og blev momsregistreret, havde jeg en ide om, at ville skille min privatøkonomi fra min firmaøkonomi. Derfor gik jeg i min bank, for at få oprettet en konto hertil, som blev til en "folio" konto.

De sidste tre år, har jeg fået en efterregning fra SKAT, på lige knap 5.000 kroner. Jeg har en slem mistanke om, at det skyldes pengene fra mit firma. Min teori er således:

Når jeg opgiver mit overskud til SKAT og udfylder min selvangivelse, angiver jeg 0 kroner i indkomst fra personligt eget virksomhed, eller hvad det nu er der står. For jeg har aldrig på noget tidspunkt, udbetalt penge til mig selv fra de penge, jeg kørte ind via firmaet. Dog har jeg betalt ting som webhosting, domænenavne og indkøbt lidt hardware dertil.

Min teori går så på, at når SKAT indhenter mine bankoplysninger, står der så en ekstra konto, hvor jeg ikke har opgivet pengene i deres system. Ud fra hvad jeg skal betale af skat af dette beløb, får jeg så derfor en ekstraregning.

Det har resultateret i, at jeg har fået halvveret mit fradrag fra 4.2xxx kroner til 2.4xx. Altså med næsten 2.000 kroner. Det burde jo så i princippet gøre, at jeg skulle arbejde 3½ måned cirka, for at betale de 5.000 kroner tilbage.
Men mit fradrag har været halveret året ud, og lige siden. Dertil gik min trækprocent fra 34% (jeg har haft meget lav indkomst) til 36%.

Når jeg sidder og kigger tilbage på det, og siger at de 2.000 kroner hver måned ekstra i skat x 12 måneder x 3 år, ja så kommer jeg op på et beløb jeg ikke håber er rigtigt, at det i princippet har kostet mig at have dette firma. For min hensigt var som sagt, at køre privat økonomi og virksomhedsøkonomi fuldstændig hver for sig. Skulle det gå hen og gøre at jeg udbetalte penge til mig selv, jamen så var jeg også klar på at skulle betale fra det. Alt andet synes jeg ikke er helt fair.

Men jeg kan forstå, at loven er sådan, og det desværre bare er sådan - til lang-næse for mig!

Derfor har jeg gjort mig rigtig store tanker om, at dreje nøglen og sige tak for denne gang. Problemet er bare, at så efterlader jeg et projekt i vækst, et projekt med større potentiale og et projekt jeg har brugt 7-8 år af mit liv på at bygge op. Noget, som jeg vil græde snot over de næste 14 dage, hvis det sker.

Hele mit liv er nemlig forbundet med dette projekt, som er et online medie. Alle jeg kender, er i dette miljø. Min omgangskreds er herfra. Folk kender mig som en person herfra. Og alt hvad jeg har beskæftiget mig med de sidste 7-8 år, er ting herfra. Derfor vil det være et kæmpe tab for mig, også personligt, at skulle gå den vej. Og jeg skal starte et helt nyt liv fra 0.

Det ønsker jeg selvfølgelig ikke sker. Dog er jeg 25 år, og har kun en 9 klasse bag mig. Presset fra venner, kæreste og ikke mindste familie har lagt sig tungt de seneste 2 år for, at jeg skulle kaste håndklædet i ringen og tage mig en uddannelse af en art. Jeg ser også gerne, at jeg kommer ordenligt i gang med mit liv, da jeg lever for omkring 1.000 kroner om måneden og enhver journalist på Ekstra Bladet ville kalde mig utrolig, hvis de kendte til mit budget, da dem de kalder "fattige" er omkring 2-3 gange rigere end mig.. :o)

For at det ikke skal gå hen og blive alt for sentimentalt, så kører jeg det lige tilbage til fokus.

For mit fokus lige nu lægger i, at jeg overvejer at gå sammen med 3 andre gode venner, som har været med i dette projekt længe, dog som frivillige hele vejen igennem, at jeg træder et skridt tilbage og frigiver timer for mig selv, mod at de indgår en ejerskabsaftale hvor de fårlige stor andel af det her projekt som mig.

Det vil give mig mere tid til mig selv, det vil med en omlægning af virksomhedsformen frigøre min privat økonomi med firmaets, og på den måde være en bedre situation for mig. For jeg ser ikke helt det store lys for enden af tunnelen længere, og ser derfor dette som den eneste udvej for mig.

Jeg kontaktede min bank for cirka 3 år siden, om de havde en eller anden form for erhvervsrådgiver. Det havde de ikke, men for nylig kontaktede jeg dem igen med samme spørgsmål og fordi jeg havde set nærmere på en iværksætterkonto/itableringskonto, hvor jeg synes at kunne forstå, at med DEN form for konto, kunne jeg få splittet min økonomi, og enddag få skattefradrag af overskuet, hvor jeg nu BETALER af overskuddet.

Jeg fik så sjovt nok fat i en erhvervsrådsgiver, som sagde til mig, at en iværksætterkonto/etableringskonto ikke kunne laves, nu hvor jeg havde haft virksomhed så længe - men at en løsning i form af virksomhedsskatte ordningen kunne være vejen frem. Her ville jeg blive beskattet 25% af virksomhedens overskud, og på den måde kan man spare op.

Men jeg bliver slet ikke klogere, når jeg snakker med min revisor om det - og jeg bliver bestemt ikke klogere, når jeg læser om det.

Fordi som jeg synes jeg kan se det, så vil jeg alligevel privat blive beskattet af overskuddet. Men nu "kun" 25%, hvor hvis jeg regner ud hvad jeg ellers bliver beskattet med i procenter ved at regne min ekstra skat-bon ud, er det måske mere eller mindre end 25%?!
For som sagt, er min store ønske, blot at kunne splitte det fra min privatkonto, da jeg ikke har råd til at blive ved med denne ekstra regning.

Jeg håber ikke du gik død i mit skriveri, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jeres bud på, hvordan jeg skal gribe det her an. Måske med en ApS løsning? (Men så løber jeg ind i problemer med, at jeg måske ikke tjener nok om året til at give 10.000 kroner til en revisor for regnskab, eller at jeg ikke lige har 80.000 kroner til at starte det op med).

Kærligst "Paniki"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Den var lige i overkanten lang for mig - men skat sætter dig ikke i skat ud fra din bankkontos indestående som om det var din indtægt bare, der er et eller andet galt. De burde så i høj grad have bedt dig om regnskab. Du skal betale skat af din virksomheds overskud - uanset om du har været registreret som CVR eller ikke. det foregår ved, at du fører regnskab og har indtægter minus udgifter = overskud - og det betaler du skat af - overskuddet og ikke det du hæver - Det har intet at gøre med hvad du hæver til dig selv. Omvendt - har der ikke været et overskud, så skal du jo heller ikke betale skat af noget

Regnskabet skal føres og bruges til at udfylde den udvidede selvangivelse så din skat bliver korrekt. Din selvangivelse/årsoopgørelse og dit forskud burde klart kunne vise hvad det er skat sætter dig i skat af.

Det lyder IKKE som en løsning at gå sammen med 3 andre uden at du har fået det struktureret, og det tror jeg du behøver at få tilknyttet en økonomimand for. Han vil dog let koste et par tusinde for at få orden i det. Du kan jo få endnu meget mere problem hvis du ex ikke får betalt alt moms eller har 100% orden i det.

Du kan lige få en standard jeg har om det at have personlig virksomhed:

ENKELTMANDSVIRKSOMHED PERSONLIG VIRKSOMHED:

Det er Vigtigt at forstå, at virksomhed og person er to sider af samme sag.

MAN SKATTER AF RESULTATET – og ikke af det man hæver til sig selv, der er i princip ikke noget der hedder løn i en personlig virksomhed

Man får ”løn” ved at hæve når der er råd til det, og det bogføres over mellemregning i egenkapitalen under status

Det har således ikke spor indflydelse på resultat og det man hæver privat har således ingen skattekonsekvens. Hæver man mere end virksomheden kan bære, ja så er det jo penge man må skylde kreditorer eller bank, og det har ikke spor med skat at gøre

Man skatter af indtægter minus udgifter = overskud – og ens hævninger er slet ikke med i driften

Årets overskud er indtægter minus virksomheds-udgifter og helt uden private hævninger. 

Køber man varelager, så er dette ikke i sig selv en udgift. Det er det først når den købte vare er solgt. Så længe den ligger på lager, så er den købsprisen værd, og det er lige meget om værdien ligger i varer eller står i banken, så indkøb af varelager reducerer ikke et overskud.

Man fører regnskab efter årsregnskabsloven og bruger tallene derfra til at udfylde den udvidede selvangivelse fra pt 111 og frem

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 00:46
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Svaret er ret enkelt. Du skal beskattes af firmaets overskud, selv om du lader pengene stå på virksomhedens bankkonto. Så snak med revisoren endnu engang. Selv om han muligvis ikke besidder de store pædagogiske evner, vil han kunne forklare dig det. Også om virksomhedsskatteordningen - et ApS betaler forøvrigt også skat af overskuddet.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 00:51

Så behøver du ikke spørge revisoren! Det kunne Cookie jo nemt forklare dig, få minutter inden min forkortede udgave!

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:24
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nå hov ja der jo en revisor inde i billedet. Det er vel ham der har udfyldt selvangivelsen og har ført virksomhedens overskud ind. Det føres så af skat videre i forskud. Du har penge på din firmakonto, og dem kan du jo, hvis du ikke står og skal bruge dem i firmaet hæve til dig selv uden skattekonsekvens

Det at dit fradrag går ned med 2000 kr per måned betyder ikke at du betaler 2000 mere i skat, men derimod din trækprocent som jeg husker som ca 35  så i skat bliver det 700 kr per måned. 

Hvis det alene er firmaets overskud der sænker dit fradrag med 2000 per måned så må du alt andet lig ha et overskud på 24.000 kr per år og har du ikke hævet vil noget i den stil vel stå op firmakontoen - men der kan jo være andre ting der påvirker det der fradrag - ex restskat fra tidligere år. Din revisor bør nu nok tage opgaven og få forklaret dig det så du forstår det synes jeg

vh

Tilmeldt 13. Jan 13
Skrevet kl. 16:55
Tilmeldt 13. Jan 13
Skrevet kl. 16:58

Jeg har netop været forbi SKAT, og snakket med dem om min situation.

Desværre viste det sig, at uanset hvordan jeg vender og drejer det, jamen så bliver jeg beskattet privat af min indkomst/overskuddet fra mit website, så længe det er et enkeltmandsfirma.

Derfor ser jeg næsten ingen andre muligheder, end at lukke og slukke.

For jeg har ikke penge nok, til at starte et APS. Og det tjener ikke nok til, at jeg kan betale en revisor 2.000 kroner i timen. Ergo er jeg nødsaget til, at holde det som enkeltmandsfirma. Og det kan bare ikke løbe rundt for mig længere sådan her.

... eller findes der en løsning, hvor jeg kan køre indtægter/udgifter/moms/skat fra websitet, fuldstændig seperart fra min privatkonto?
Jeg har hørt noget om, at man kan få vuderet sit projekt/ide/site, hvis der har været en eller anden form for salg (som der jo igennem længere tid har været), hvis man har indskudt materiale som med en samlet værdi kan ramme omkring 80.000 eller lign - for på den måde, ikke at skulle lægge fysisk 80.000 kroner på bordet.

Tilmeldt 13. Jan 13
Skrevet kl. 17:05

...virksomhedsskatte ordningen med 25% aconto skat er heller ikke en mulighed. For her bliver jeg alligevel når året er omme, beskattet privat af overskuet lige meget om jeg har hevet pengene ud til mig selv, eller ladet dem stå.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37

Du vil næppe heller ha råd til at betale en revisor for det som hedder aportindskud - for det er ret dyrt at få en webshop vurderet ind som noget der skal revisor garanteret værdi 80.000 kr - men jo det er muligt hvis værdien kan ansættes så højt. Det koster nemt på den klart forkerte side af 10.000 kr

I Virksomhedsskatteordningen bliver du kun beskattet med 25% aconto og ikke andet - hvis du holder økonomien separat - du bliver KUN beskattet personligt ved at hæve dem, og der får du så modregnet de 25%, det andet passer heldigvis ikke. Du kan bare nok ikke køre VSO uden revisor og det er jo det du ikke vil betale til. 

I øvrigt tror jeg ikke helt at jeg forstår, at du ikke har råd til skatten, og derfor må lukke - for du skal da kun betale skat af dit overskud, og det burde da sætte dig i stand til at betale skatten som alle andre. Din skat vil jo ikke være mere end 44% af det rene overskud - og det efterlader da dig med 56% (ca ca) af overskuddet til helt frit forbrug.

Jeg tror det der chokerer dig er, at du betaler den skat ved at dit fradrag falder, men det er jo den eneste måde den kan betales på, og så er overskuddet jo FRIT og beskattet. Det må da stille dig bedre med firma end uden.

vh

Tilmeldt 13. Jan 13
Skrevet kl. 18:06

For at starte med at besvare dine spørgsmål....:

Jeg har ikke nogen webshop, men blot et website hvor der kører forskellige annoncer hen over. "Ved siden af" har jeg lavet en række fotoopgaver for forskellige kunder, som jeg ligeledes har kørt herhen over. Men koster det atter mere end 10.000 kroner, at få sådan noget 'vuderet', jamen så er jeg igen ude i, at det slet ikke hænger sammen.

Med virksomhedsskatte ordningen, vil det jo ramme mig privat alligevel. For nok betaler jeg aconto (er det måned for måned, i kvatalet eller hvordan?) af det indestående beløb, og så igen når året er omme, men fordi de står på denne "folio" konto og jeg derved angiver 0 kroner på min selvangivelse (fordi jeg aldrig har udbetalt dem til mig selv), jamen så går SKAT ind og siger "Hov - han har jo en ekstra indtægt?" og derved får jeg en ekstra skatte-bon. Så selvom jeg lavede virksomhedsskatte ordning, og betalte de 25% skat via firmaets penge, ville jeg alligevel ende med at have de resterende penge stående på min bank, som en "ekstra indtægt", som jeg ikke opgiver som indtægt, og derved få denne ekstra skatte-bon - fordi at man jo antager de resterende penge, som indtægt om man udbetaler dem eller ej.
- Jeg er klar over, at hvis jeg hæver dem til mig selv - ja SÅ skal jeg beskattes af dem. Helt klart! Det har jeg slet ikke noget i mod, men jeg synes det andet er "unfair".
- Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med VSO uden revisor. For jeg betaler i skrivende stund til et regnskabs program, hvor der i dét firma er tilknyttet en revisor. Det er bare en af de der dyre statsautoriseret revisorer til 2.000 kroner i timen, som jeg slet ikke har råd til.

Det er ikke fordi jeg ikke har råd til skatten. For kunne de bare trække dem fra min virksomheds overskud og så var det ude af verden, jamen så var der ingen problemer. Det som er problemet er jo, at de resterende penge går man ind og tager som en ekstra indtægt til mig rent privat, trods jeg ikke udbetaler dem til mig selv - men bruger dem til domænenavns udgifter, webhosting, kameraudstyr mv. som skal være med til at videreudvikle mit site. Og når DET sker, jamen så går det ud over mit fradrag med hele 2.000 kroner, for de manglende opgivet kroner fra websitet.

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)