Jeg har en lille virksomhed, der tit sælger tjenester til udlandet, så jeg fakturerer i forskellige valutaer. Indtil nu har jeg kun haft en dansk bankkonto i danske kroner, og når en kunde betaler en faktura, omregner banken beløbet til DKK før det bliver indsat på kontoen. Således er det nemt at bogføre mit salg i DKK uanset hvilke valuta der står på fakturaen.
Jeg har dog rigtig mange kunder i Polen, så jeg åbnede en konto der i PLN (polsk valuta). Og når en polsk kunde nu indbetaler et beløb i PLN til den polske konto, er det mig, der står for omregningen, før jeg kan bogføre salget i DKK. Men hvordan skal jeg omregne? I momsloven står der, at man skal benytte kursen på leveringstidspunktet, men jeg udsender kun fakturaer en gang om måneden, og de indeholder oftest mange poster med forskellige leveringstidspunkter. Mit spørgsmål er: er det acceptabelt bare at omregne det samlede beløb på faktureringstidspunktet (if. Nationalbankens kurs) - og ikke lave mere (dvs. ikke beregne nogle valutadifferencer mellem faktureringstidspunktet og betalingstidspunktet, osv.)? Ellers hvordan skal jeg tackle det?
Du kan godt anvende den kurs der er den dag du skriver fakturaren, du må jo selv tage tabet/gevinds der kunne have været hvis du havde valgt den rigtige kurs på den pågældende dag.