Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver beskyldt for at stjæle et domæne

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:28 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften.

Jeg har netop fået en besked fra en person, som beskylder mig for at have stjålet hans domæne smartcase.dk. Domænet var udløbet og blevet slettet af DK-Hostmaster, hvorefter jeg bare kunne købe det for 45 kr. Smartcase er jo et super navn, og jeg har planer om at sælge covers, cases m.m. på domænet.

Hans forklaring er følgende:

" Jeg har registreret smartcase som firmanavn, og har derfor retten til dette domæne og kan kræve det igen til enhver tid. At lade domænet udløbe var for at spare de 45,- i et par måneder når jeg sku til at lave en informationsside februar 2013. Men jeg trækker det i retten, for jeg ved at det er min sag. Så har du en adresse jeg kan sende de retslige papirer til, så må du selv møde op og forsvare siden hvis du lyster. "

Hvad mener i? Er det ikke hans fejl at lade domænet udløbe og blive slettet medvilje? Man har da ikke automatisk krav på f.eks. domænet slikbutikken.dk, bare fordi man f.eks. har oprettet et firma/virksomhed med CVR-nr som hedder Slikbutikken?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:36 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Ignorer ham, han er en platugle der ikke aner hvad han snakker om.

Vent med at gøre noget til du får post fra en domstol eller domæneklagenævnet, og hiv så evt. fat i en advokat til den tid.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 23:38 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er også forskel på et generisk ord som Slikbutikken og Smartcase. Smartcase kunne godt være et brandnavn. Det vil jeg dog ikke mene at det er, og jeg er helt sikker på at du ingenting har at frygte.

Fra Ringsted
Tilmeldt 19. Mar 10
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 23:41 | Låst

Hej Jannik.

Først og fremmest skal sagen igennem Domæneklagenævnet hvis han vil noget.

Hvis han gør dette kan det værste udfald være at du mister domænet. Altså ingen alvorlige konsekvenser for dig.

Jeg synes du skal sende ham en sød mail med din adresse og skrive du står til rådighed for en evt. Sag.

Chancen for han gør noget ved det er sikkert lille, og hans grundlag? Han ville spare 45kr??? Come on!

Hold os endelig opdateret!

Tilmeldt 19. Aug 06
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 23:42 | Låst

Jeg vil tro at han vil vinde en sag mod dig hos domæneklagenævnet. Jeg har selv været involveret i en lignende sag. Han har navnet som firmanavn, og det er kun netop udløbet hvorfor du registrerer det. Hans tilgang er dog forkert. Han burde have spurgt dig venligt om du ville sælge (hvilket han måske har gjort?), og nægter du, jamen så må han få domæneklagenævnet til at kigge på sagen.

Det du skal gøre er blot at tage domænet i brug, svare domæneklagenævnet når de eventuelt henvender sig og derefter blot vente på en afgørelse. Det koster ikke dig noget. Derefter kan du jo se om de mener du har ret til domænet eller ej, men jeg kunne godt tro at du måske mister det. Hvem ved :)

www.ClubTanSoroe.dk - CLUBTAN Sorø, dit solcenter i Sorø!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43 | Låst

Jeg synes også at det er langt ude. Jeg har ikke hørt fra ham før i dag, hvor han direkte i sin første besked inviterer mig til en tur i retten.

Han har ikke engang patent på navnet eller noget. Det eneste han har er et firmanavn med CVR som hedder Smartcase.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 23:46 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der er en masse forhold som gutten der har skrevet til dig, skal kunne beviser gør sig gældende, for at han kan kræve at du overdrager domænet til ham. Og omvendt, skal du kunne gøre rede for visse forhold, hvis han trækker dig retten også.

Jeg synes det lugter lidt af et forsøg på at redde sin egen røv på noget han har dummet sig med. CVR.dk fortæller ikke noget om noget firma med det navn, så jeg tvivler på der er sandhed i hans påstand.

Så mon ikke han bare har fået en god idé (troede han) og så ærgret sig over at domænet ikke var ledigt og derfor forsøger sig med noget halv afpresning :-)

Jeg ville forsætte med de planer du har, altså få sat en webshop op, og se om han finder på at trække dig i retten. Jeg tvivler.

Tager man et kig på Wayback Machine, kan man godt nok se et screendump fra 16. februar 2012 af noget der ligner en webshop eller sådan noget, men det er jo svært at vide præcist om det er ham der har ejet det og når man så ikke kan finde firmanavnet på CVR.dk så virker det ret besynderligt.

En anden mulighed kunne være at bruge http://www.domaintools.com/ til at få lidt historik på domænet. Kan se du kan få tilbage til omkring 2009. Det koster godt nok lidt (ved ikke hvor meget præcist) men måske det var en måde at få ro i sjælen på ;)

Tilmeldt 19. Aug 06
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 23:46 | Låst

Jannik:

Det eneste han har er et firmanavn med CVR som hedder Smartcase

Det kan også i nogle tilfælde være nok hvis han tidligere har ejet domænet og har det som firmanavn. Vel og mærke kun hvis domæneklagenævnet mener at du ikke benytter domænet eller fx blot har købt det til gene for ham.

www.ClubTanSoroe.dk - CLUBTAN Sorø, dit solcenter i Sorø!

Fra Århus N
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 932
Fra  TORNBJERG Skrevet kl. 23:46 | Låst

Sagen er hurtig og kort:

"Smartcase" er ikke et brand, det er et engelsk ord brugt i f.eks denne gigangts produktbeskrivelse:
http://store.apple.com/us/product/MD457LL/A/ipad-smart-case-polyurethane-green

Det ord kan ikke ejes, tror jeg ikke, da det er et ord der bliver brugt af alle der laver tablets osv :-)
Ligesom du ikke kan eje ordet "hus" osv :-)

Så intet at frygte der!
Bare skriv tilbage til ham at du venter glædeligt på et brev :D 

http://tornbjerg-cute-cut.dk/ - Hundefrisør i Århus, hundeklip, soignering mm.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:51 | Låst

Christoffer Tornbjerg:

Sagen er hurtig og kort:

"Smartcase" er ikke et brand, det er et engelsk ord brugt i f.eks denne gigangts produktbeskrivelse:
http://store.apple.com/us/product/MD457LL/A/ipad-smart-case-polyurethane-green

Det ord kan ikke ejes, tror jeg ikke, da det er et ord der bliver brugt af alle der laver tablets osv :-)
Ligesom du ikke kan eje ordet "hus" osv :-)

Så intet at frygte der!
Bare skriv tilbage til ham at du venter glædeligt på et brev :D 

Præcis :)

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)