Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulighed for eget Navneserver til dk-domæner?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej TænkStort

jeg kan IKKE anbefale dig, at bevæge dig ud i DNS server hosting - der er ingen som helst vinding ved det, du kommer til at bøvle med serverdrift og Zone opdateringer.

Du skal benytte Gratisdns eller lign. til de domæner du har lejet af dk-hostmaster. De store firmaer har STYR på deres DNS servere, i en grad, som du aldrig vil nå.

Som reference vil jeg sige, at jeg har ca. 50 domæner liggende hos Gratisdns - og det har _aldrig_ svigtet. 

Hvad er argumentet for at du vil have dine egne DNS servere? 

Kim

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:26

ns1.[domæne1].dk hos f.eks. Hetzner.de

ns2.[domæne1].dk hos f.eks. Dandomain.dk

Normalt bruger man ovenstående.

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:37

tænkstort:
Altså kan man anvende samme domæne hos to forskellige hostingsider? (Logisk set tænker jeg Nej, men som sagt er jeg ikke så teknisk).

Jeg tænker lige at du skal du og læse noget mere på lektien før du går videre.
DNS er noget af det der gør at nettet virker(Hjemmesider(domæner), email), hvis det ikke virker så render du hurtigt ind i problemer som ikke bare lige forsvinder af sig selv.
F.eks vil du og dine venner ikke modtage email, ingen besøgende på dine hjemmesider m.v. hvis det ikke er opsat korrekt eller hvis dine vps er gået ned.

http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System

http://compnetworking.about.com/od/dns_domainnamesystem/f/dns_servers.htm

DNS er ikke noget "man bare lige gør for sjov".

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 15:37

Kim Gregersen:

Som reference vil jeg sige, at jeg har ca. 50 domæner liggende hos Gratisdns - og det har _aldrig_ svigtet. 

Hvad er argumentet for at du vil have dine egne DNS servere? 

Kim

Hej Kim.

Nu skal min tråd ikke ses som om jeg har noget i mod GratisDNS eller andre dns-service udbydere. Min grund til at jeg ønsker at have eget navneserver godkendt, er såre simpelt. Jeg har den filosofi/princip om at begrænse nødvendighedsgraden til eksterne faktorer så meget som muligt.

Så hvis der er led som kan undværes/unødvendige så kan man ligeså godt skære det af. :)

I dag er min opsætning f.eks.:

Registrator -> gratisdns (eller andet dns-service udbyder) -> webhost

Hvis jeg kan få afhængigheden til mellemledet væk, hvorfor så ikke gøre det?

Registrator -> eget navneserver -> webhost

Jo mere kontrol man har med sine projekter jo bedre er det, så er man ikke så afhængig af tredjeparts begivenheder/handlinger.

Jeg takker for jeres input.

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 15:41

Nicolay:
DNS er ikke noget "man bare lige gør for sjov".

Man lærer ved at prøve sig frem. Smile

Da det ikke skal anvendes kommercielt, men kun til egne projekter/famile og venner så er det ok, hvis det går galt i starten. Desuden begynder jeg ikke at anvende navneserveren med det samme for projekterne.

Først vil jeg prøve mig frem med nogle ubetydelige test domæner, senere hen når jeg føler jeg har fået styr på det, først der begynder jeg at anvende det til de mere vigtigere projekter og familie og venner. :)

Tak for jeres gode intentioner og hjælp.

Kommer snart...

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:52

tænkstort:
Hvis jeg kan få afhængigheden til mellemledet væk, hvorfor så ikke gøre det?

Fordi at nu binder du alt op på dig selv.
Du kan selv tilbyde 2 DNS servere på samme placering, gratis DNS tilbyder 5 på forskellige placeringerog er flere folk som kører systemet.
Dine vil komme til at på samme sted, så hvis linien til dine VPSer dør så dør begge dine DNS servere.

Når du selv kører det, så har du 24/7/365 vagt, går de ned og du ikke får dem op relativt hurtigt så findes domænerne på nettet ikke før dine DNS servere kommer op igen.

Selv om du kører dine egen DNS servere er du stadig afhængig af 3.part, så er der problemer i serverfarmen eller ryger forbindelsen til dine VPSer så er du ligevidt.

Ved at lade nogle andre som har prøvet det før, så er du sikret for at der ikke opstår nogle fejl som kunne være undgået.
Dernæst kommer der den del at du skal sørger for at dine vpser kørende og samtidg bliver løbende vedligeholdt.
Det er ikke noget der passer sig selv.

Så når det går ned og det ikke er nok med at genstart, hvad gør du så ?
Når du sidder på 14 dages ferie i troperne, og skidtet går ned, hvem ringer dine venner så til ?, DIG, og de har iøvrigt ikke fået mail i 3 dage nu, så de er ved at være godt knodtne!!

Jeg siger ikke at du ikke skal sætte projektet igang, men tænk det lige igennem og lyt lidt på nogle af de tips du har fået.

Der er ikke noget hokus pokus i DNS, men man er Fu**** når det ikke virker.
Så om du retter i en tekstfil eller retter via en hjemmeside betyder ikke noget på den lange bane for dig.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 16:01

Om du retter det ved dig selv, eller en anden har jo ingen betydning, slet ik hvis du bruger normale webhosts etc.

Men du skal self, til enhver tid overholde de betingelser der er ved at være navneserveransvarlig. Hvis du kan dette (og kræver teknisk viden) - så kan du have dine egne navneservere.

Hvad er forskellen helt præcis på om der står ns1.gratisdns eller ns1.ditdomæne? Lyder det sidste federe?

Men held og lykke da :) 

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Skrevet kl. 16:27

Tak for jeres gode råd.

Jeg er klar over at det ikke er bare lige til. Det er heller ikke her og nu, uden den nødvendige viden, jeg vil springe ud i det. Selvfølgelig vil jeg først sætte mig mere ind i det, eller betale en til at gøre det for mig.

Lucas - Hosting4Real:
Hvad er forskellen helt præcis på om der står ns1.gratisdns eller ns1.ditdomæne? Lyder det sidste federe?

Big Smile Det er ikke fordi det ene lyder federe end det andet, som jeg skrev tidligere så er grunden, at jeg vil begrænse afhængighedsforholdet til eksterne faktorer.

Jeg overvejer og er ved at undersøge mulighederne for at opsætte et par fysiske servere op forskellige steder i Danmark, netop på grund af at jeg vil minimere afhængigheden til tredjepart. Jeg har heldigvis økonomien til det, men vil selvfølgelig ikke bare gøre det hvis det ikke økonomisk er ansvarligt.

Det kunne jo også være interessant for andre? måske flere webshop ejere der går sammen om at opsætte servere forskellige steder i Danmark sammen og samtidig hyre en it-tekniker (eller hvad man kalder dem) til at varetage den løbende tekniske drift af serverne. Det vil gøre det mere økonomisk realistisk og samtidig gøre dem uafhængig af diverse webhosting-selskaber.

Jeg er ikke i webshop branchen, så det er ikke lige det jeg ønsker at gøre, men nu er ideen givet videre ihvertfald. :)

Igen vil jeg takke mange gange for jeres hjælp og gode råd.

Kommer snart...

Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 16:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

tænkstort:
Det er ikke fordi det ene lyder federe end det andet, som jeg skrev tidligere så er grunden, at jeg vil begrænse afhængighedsforholdet til eksterne faktorer.

Det fjerner du ikke du er stadig afhængig af en VPS hoster

blog @  http://flemmingriis.com> systemcenter blog

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 16:45

tænkstort:

Det kunne jo også være interessant for andre? måske flere webshop ejere der går sammen om at opsætte servere forskellige steder i Danmark sammen og samtidig hyre en it-tekniker (eller hvad man kalder dem) til at varetage den løbende tekniske drift af serverne. Det vil gøre det mere økonomisk realistisk og samtidig gøre dem uafhængig af diverse webhosting-selskaber.

1: De kan bruge gratis DNS, hvilket er.. gratis, 2: de kan også bruge dyn.com, det er ikke gratis, men ja :)

som sagt held og lykke, hvis du self, ser idéen i det, så go for it!

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)