Jeg har lige et hurtigt spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med.
Jeg sidder og skriver speciale på CBS, og leder i denne sammenhæng efter et overordnet navn for virksomheder som just-eat, autobutler, bownty, og momondo.
Altså platforme, hvor forbrugeren bliver sat i forbindelse med en række udbydere, hvor virksomheden fungerer som et mellemled mellem forbruger og udbyder.
Der er forskellige termer for den slags alt efter hvilken vinkel du præcist mener med dit spørgsmål.
Typisk vil det hedde en "aggregator", når noget fragmenteret indhold samles på én service. Der er også en anden vinkel hvor man kigger mere på disse typer virksomheder som små markedspladser i sig selv, og der kaldes de ofte "two-sided networks".
Vi kalder dog mest os selv en aggregator når vi taler med folk i branchen.
Aggregator er også det ord jeg er støt oftest på, men jeg synes bare der er overraskende lidt litteratur på området.
Kan godt være at jeg lige kontakter jer på et tidspunkt. Jeg sidder på CBS og laver specialeopgave om internationaliseringsprocessen for danske virksomheder der er baseret på digitale platforme, sammen med en af DKs førende e-business professore.
Så det ville være super, hvis I på et tidspunkt kunne sætte et kvarter af til at svare på et par spørgsmål :-)