Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny bil på hvideplader i firmaet hvordan

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne godt bruge en lille bil på hvideplader i firmaet hvordan gør man det lettest

har egenligt bare tænk på at købe en men er det bedre at lease og skal man føre kørebog

når den kun bliver brugt til firma og hvor meget må jeg trække fra

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:08

Opti-web.dk | Henning:

Jeg kunne godt bruge en lille bil på hvideplader i firmaet 

Skal du bruge bagsædet i firmaet? Ellers kan det meget bedre betale sig at købe en gulpladebil. Udover, at en gulpladebil er billigere i afgift, så kan du nemlig også fradrage momsen på både køb og drift, hvilket du ikke kan med en hvidpladebil.

Eller skal bilen også anvendes privat, således, at du skal beskattes af fri bil? I så fald skal du være opmærksom på, at det ikke længere er lige så attraktivt at få stillet fri bil til rådighed, som det var tidligere. Og hvis der er tale om en lille/billig bil, så vil det højst sandsynligt være mest optimalt at købe den privat, selvom den skal bruges 100% i firmaet.

Bemærk i øvrigt, at hvis bilen står på din hjemmeadresse, så vil du højst sandsynligt skulle beskattes af fri bil under alle omstændigheder, da du beskattes af muligheden for at bruge bilen, og ikke af det reelle brug.

Opti-web.dk | Henning:

har egenligt bare tænk på at købe en men er det bedre at lease 

Det afhænger helt af din økonomiske situation, hvordan dit kørselsmønster er, hvor længe du har tænkt dig at holde bilen, mv.

Opti-web.dk | Henning:

skal man føre kørebog

Nej, hvis bilen er ejet af firmaet, og anvendes 100% i firmaet, så skal der ikke føres kørebog.

Opti-web.dk | Henning:

når den kun bliver brugt til firma og hvor meget må jeg trække fra

Så må du trække 100% fra, men bilen kan ikke anvendes privat.

Bemærk dog, at ved at købe en billig bil privat (evt. på papegøjeplader), så kan du faktisk ende i en situation, hvor du kan fradrage mere end 100%, ved anvendelse af statens takster, OG du må anvende bilen privat samtidig.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:28

Så må du trække 100% fra, men bilen kan ikke anvendes privat.

Bemærk dog, at ved at købe en billig bil privat (evt. på papegøjeplader), så kan du faktisk ende i en situation, hvor du kan fradrage mere end 100%, ved anvendelse af statens takster, OG du må anvende bilen privat samtidig.

Kan du give et eksempel for det lyder sq da meget godt

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Opti-web.dk | Henning:

Hvis du køber en bil privat på papegøjeplader, så kan du ikke fradrage momsen af købet, men du kan fradrage momsen af driften, inkl. den private andel! Drift er brændstof, dæk, service, reservedele, værksted, mv.

Samtidig kan du fradrage kørsel efter statens takst, som er 3,82 kr. pr. km i 2013.

Hvis de private driftsomkostninger (ekskl. moms) og afskrivninger (inkl. moms) på bilen er mindre end 3,82 kr. pr. km, så fradrager du faktisk mere end 100% af bilens omkostninger i firmaet.

Da bilen er ejet privat, og kører på papegøjeplader, så må den anvendes alt det man har lyst til privat. Der skal dog føres kørebog med denne model.

Jeg har en del kunder, hvor ovenstående model anvendes, og de tjener godt på den ordning. Om det også er den mest fordelagtige model for dig er jo ikke sikkert. Lige omkring biler, så findes der så mange forskellige modeller, at man skal holde tungen lige i munden, inden man kaster sig ud i en den ene eller anden ordning. 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Opti-web.dk | Henning:

Jeg har lige prøvet at lave et tænkt eksempel.

Bilens værdi ved køb         50.000,00 inkl. moms
Årets afskrivninger, 25%         12.500,00 inkl. moms
Årets totale kørsel         15.000,00 km
Erhvervmæssig kørsel         14.000,00 km
Privat kørsel           1.000,00 km
Årets forsikring           6.000,00 inkl. moms
Årets vægtafgift           6.000,00 inkl. moms
Årets service, værksted, mv.         12.000,00 ekskl. moms
Årets brændstof         10.714,29 ekskl. moms
Årets diverse (vask, mv.)           1.000,00 ekskl. moms
Årets samlede drift         35.714,29 kr.
Årets samlede bilomkostning         48.214,29 kr.
Godtgørelse pr. km                 3,82 kr.
Årets samlede fradrag i firma         53.480,00 kr.
Årets resultat           5.265,71 kr.

Af skemaet ovenfor ses det, at der fradrages 5.265,71 kr. mere i firmaet, end de reelle omkostninger ved drift af bilen. Man har dermed fradraget mere end 100% af bilens omkostninger, inkl. 25% afskrivninger. 

Derudover har man i eksemplet privat kørt 1.000 km gratis.

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 13:52

hejsa

jeg har gjort det på den måde jeg har købt en bil privat på hvide plader og laver kører bog.

og min revisor siger også, at hvis jeg har brug for sæder til privat er det bedst og billigt at lave kørebog og få de 3,8 eller hvad den er.

jeg købte sidste år en bil til 12000 som bare skulle holde det første år og jeg har kørt ca. 15000 på erhverv, så det har været en god forretning, og nu går jeg ud og køber en anden privat og på hvide plader godt nok en noget nyere til omkring 60000 som kan kører længere på litteren, og den laver jeg også bare kørebog på.

og der er jo ikke meget forskel i pris hvis de er brugte, jeg har søgt længe og kan ikke se den store forskel

thomas

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:25

Jeg forstår ikke at I interesserer jer så meget for det momsmæssige. Jo det er relevant men værre er at hvis man køber en hvidplade bil og har den i et selskab eller i en virksomhedsordning, så beder man mere eller mindre om at blive beskattet af værdi af fri bil. Køber man derimod en bil på gule plader og afløfter momsen så er det SKAT der har bevisbyrden for at bilen anvendes privat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Feb 12
Indlæg ialt: 153
Fra  www.KK-WebDesign.dk Skrevet kl. 17:56

Martin E. Jensen:

Jeg har lige prøvet at lave et tænkt eksempel.

Bilens værdi ved køb         50.000,00 inkl. moms
Årets afskrivninger, 25%         12.500,00 inkl. moms
Årets totale kørsel         15.000,00 km
Erhvervmæssig kørsel         14.000,00 km
Privat kørsel           1.000,00 km
Årets forsikring           6.000,00 inkl. moms
Årets vægtafgift           6.000,00 inkl. moms
Årets service, værksted, mv.         12.000,00 ekskl. moms
Årets brændstof         10.714,29 ekskl. moms
Årets diverse (vask, mv.)           1.000,00 ekskl. moms
Årets samlede drift         35.714,29 kr.
Årets samlede bilomkostning         48.214,29 kr.
Godtgørelse pr. km                 3,82 kr.
Årets samlede fradrag i firma         53.480,00 kr.
Årets resultat           5.265,71 kr.

Af skemaet ovenfor ses det, at der fradrages 5.265,71 kr. mere i firmaet, end de reelle omkostninger ved drift af bilen. Man har dermed fradraget mere end 100% af bilens omkostninger, inkl. 25% afskrivninger

Derudover har man i eksemplet privat kørt 1.000 km gratis.

Hvor ligger grænser så for hvornår man begynder at syntes der bliver kørt for meget i bilen privat og hvad hvis man køber en bil som kun koster 15000 kroner i indkøb?

Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:08

Medmindre man har meget høje reparationsudgifter på bilen til 15.000 kr. så er det en dårlig ide med fri bil. Det man jo skal huske på er at der er en minimumsgrænse på 160.000 kr. når vi taler om beregningsgrundlag for fri bil. Kører man over 20.000 km. erhvervsmæssigt årligt er det man skal overveje fri bil for det er jo netop der hvor kørselsgodtgørelsessatsen bliver halveret. Der er man dog oppe imod at ham som kører mere end 20.000 km. erhvervsmæssigt ofte ikke kører så meget privat. Det er meget svært at sætte "regler" for det er mange forskellige ting og faktorer der skal holdes op imod hinanden. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:31

Skattekonsulenterne ApS:

Det er meget svært at sætte "regler" for det er mange forskellige ting og faktorer der skal holdes op imod hinanden. 

100% enig i dette.

Som jeg nævner tidligere, så kræver det indsigt i den enkeltes behov før man bør anbefale en bestemt løsning, da der netop findes så mange forskellige løsninger, at det vil ende op med et skud i tågen, hvis ikke man kender til en kravspecifikation.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)