Jeg kunne godt bruge en lille bil på hvideplader i firmaet hvordan gør man det lettest har egenligt bare tænk på at købe en men er det bedre at lease og skal man føre kørebog når den kun bliver brugt til firma og hvor meget må jeg trække fra |
Opti-web.dk | Henning:Jeg kunne godt bruge en lille bil på hvideplader i firmaet
Skal du bruge bagsædet i firmaet? Ellers kan det meget bedre betale sig at købe en gulpladebil. Udover, at en gulpladebil er billigere i afgift, så kan du nemlig også fradrage momsen på både køb og drift, hvilket du ikke kan med en hvidpladebil.
Eller skal bilen også anvendes privat, således, at du skal beskattes af fri bil? I så fald skal du være opmærksom på, at det ikke længere er lige så attraktivt at få stillet fri bil til rådighed, som det var tidligere. Og hvis der er tale om en lille/billig bil, så vil det højst sandsynligt være mest optimalt at købe den privat, selvom den skal bruges 100% i firmaet.
Bemærk i øvrigt, at hvis bilen står på din hjemmeadresse, så vil du højst sandsynligt skulle beskattes af fri bil under alle omstændigheder, da du beskattes af muligheden for at bruge bilen, og ikke af det reelle brug.
Opti-web.dk | Henning:har egenligt bare tænk på at købe en men er det bedre at lease
Det afhænger helt af din økonomiske situation, hvordan dit kørselsmønster er, hvor længe du har tænkt dig at holde bilen, mv.
Opti-web.dk | Henning:skal man føre kørebog
Nej, hvis bilen er ejet af firmaet, og anvendes 100% i firmaet, så skal der ikke føres kørebog.
Opti-web.dk | Henning:når den kun bliver brugt til firma og hvor meget må jeg trække fra
Så må du trække 100% fra, men bilen kan ikke anvendes privat.
Bemærk dog, at ved at købe en billig bil privat (evt. på papegøjeplader), så kan du faktisk ende i en situation, hvor du kan fradrage mere end 100%, ved anvendelse af statens takster, OG du må anvende bilen privat samtidig.