Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

konkurrenceklausul varighed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg er kommet i den situation at jeg har et lille firma som har en  konsulentaftale med en virksomhed.

Jeg har i vores aftalegrundlag desværre kommet til at skrive under på, at jeg ikke må ikke bruge noget af den viden jeg tilegner mig der i fremtiden. Udfordringen er at samarbejdet er ved at gå skævt og jeg vil gerne høre om jeg kan komme ud af en sådan klausul.

Der er hverken nogen tidsbegrænsning eller geografisk begrænsning, så hvis jeg afbryder aftalen vil jeg i princeippet ikke kunne udføre mit erhverv i fremtiden.

Gode råd til hvad jeg gør søges!

Mange tak - i må have en god aften!

/Brian

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 22:25

Skal bruge nogen svar, før jeg for alvor kan komme med et forslag.
Arbejder du efter faktura, altså som selvstændig?
Hvis du arbejder efter faktura, hvor mange timer arbejder du så for det andet firma om ugen?

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Tilmeldt 9. Jan 13
Skrevet kl. 22:29

Hej Carl!

Tak for dit svar!

Jeg arbejder selvstændigt altså med faktura - jeg arbejder ca. 37 timer om ugen for dem :-)

Mvh Brian

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 22:34

Selvfølgelig må du bruge de ting du lærer i din fremtid - det er det man kalder erfaring, om kontrakten siger det eller ej - tror ik den holder i retten :) Det gør den ihvertfald ikke i holland.

lidt ligesom at sige, at man ikke må arbejde for en konkurrent i op til 6 måneder efter, den går f.eks heller ikke i rigtig mange lande.

Nu opfordre jeg ikke til at bryde en kontrakt, men hvis det er om du må bruge din viden senere i livet.. syntes jeg er langt ude hvis de gør noget ud af det.

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 22:40

Lucas - Hosting4Real:

Selvfølgelig må du bruge de ting du lærer i din fremtid - det er det man kalder erfaring, om kontrakten siger det eller ej - tror ik den holder i retten :) Det gør den ihvertfald ikke i holland.

Så viden i form af kunder hos arbejdspladsen, deres strategi med mere må du godt lige flytte over i dit eget firma?
Nej, selvfølgelig ikke. Udover at bryde en konkurrenceklausul, så vil det sikkert også overtræde markedsføringsloven.

Men alt afhænger af hvad der står i klausulen, almen viden er vidst intet problem. 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 22:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

bevers:

Hej Carl!

Tak for dit svar!

Jeg arbejder selvstændigt altså med faktura - jeg arbejder ca. 37 timer om ugen for dem :-)

Mvh Brian

Det tolker jeg således at du ikke har andre kunder end dem. Det giver dig nogle muligheder.
Den mest oplagte mulighed er at sammenligne dig med en lønmodtager. Skat er lige nu på jagt efter lønmodtagere, som arbejder som selvstændige. Hvis man som selvstændig kun har en kunde, vil Skat betragte dig som lønmodtager og det firma du arbejder for, vil kunne få nogle alvorlige problemer med det. Skat har set mange eksempler på omgåelse, fordi det er omstændigt at have medarbejdere.
Men dit problem er at du gerne vil ud af kontakten og hvis Skat er inden over og påstår du er lønmodtager så er kontrakten ugyldig. Dermed vil du så også kunne kræve lønmodtagere rettigheder, såsom feriepenge. Hvis denne del lykkes, kan du kræve 50% af din indtægt hver måned klausulen består. De fleste firmaer, dropper klausulen med det samme.

En anden ting, man kan benytte sig af, er at det ikke i kontrakten er differeret hvad viden du ikke må bruge. Det er det andet firma som har bevis byrden for at bevise at den viden du bruger er opnået igennem jeres tidligere aftale. Den bevis byrde kan være meget svær at løfte.

Men jeg vil anbefale at du tager kontakt til en advokat, for at være helt sikker på du gør det rigtige.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54

Jeg er nok ikke helt på linje. Jeg ville godt kende den exacte ordlyd, men lad os sige du arbejder med noget hvor du indkoder deres priser - kender deres kundelister, kender deres leverandører eller andet fortroligt, så synes jeg det er helt naturligt, at du ikke må bruge DEN konkrete viden i andre virksomheder. Det forhold vil ikke normalt ha nogen udløbsdato.

Det er formuleringen som du skriver det: Jeg har i vores aftalegrundlag desværre kommet til at skrive under på, at jeg ikke må ikke bruge noget af den viden jeg tilegner mig der i fremtiden.

Det vil de ikke kunne bruge til at sige, at hvis du er blevet bedre til IT må du ikke bruge det, eller ved en masse generelt om bomuld - men du må ikke tage deres priser og aflevere til dit nye arbejde, eller leverandørlister, indkøbspriser eller hemmelige recepter fra deres udviklingsafdeling o.l.

Det er som jeg ser det, det som de skriver, og det er ikke generel viden eller forbud mod at arbejde inden for elektrikervirksomheder eller noget sådan.

Bevisbyrden vil jo være deres, men ud over det, så er det helt naturligt at man som freelance skal garantere ikke bare at aflevere, hvad der jo for dem er fortrolige oplysninger.

Det er en ret generel regel, som bestemt også som standard gælder ledelsen. Jeg vil mene alle offentligt ansatte har fortrolighed om viden de opnår (børnehavepædagoger må ikke fortælle om problemforældre - skattefolk ikke om folks skat - og advokatkontorer og alle den type har det som total standard)

Specifik viden om virksomheden man har fået som ansat om ting der overordnet er helt fortroligt medens man er anset - kan man ikke bare lade gå videre, men generel viden, kunne fra markedet, salgsevner, IT generelt o.s.v - det kan de ikke stoppe dig ï

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 07:22

Mark:

Lucas - Hosting4Real:

Så viden i form af kunder hos arbejdspladsen, deres strategi med mere må du godt lige flytte over i dit eget firma?
Nej, selvfølgelig ikke. Udover at bryde en konkurrenceklausul, så vil det sikkert også overtræde markedsføringsloven.

Men alt afhænger af hvad der står i klausulen, almen viden er vidst intet problem. 

1 der står intet om hvad det handler om, 2 - han har den viden, og den er lidt svær at få ud af hovedet. Om han har skrevet under på det eller ej - den er svær at sige at folk skal 'glemme' alt hvad de har lavet den tid de har været ansat i en virksomhed, som sagt den ville ikke gå i holland, men nu er vi jo også nogle bong-hoveder ;)

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16

Lucas - Hosting4Real:
1 der står intet om hvad det handler om, 2 - han har den viden, og den er lidt svær at få ud af hovedet. Om han har skrevet under på det eller ej - den er svær at sige at folk skal 'glemme' alt hvad de har lavet den tid de har været ansat i en virksomhed, som sagt den ville ikke gå i holland, men nu er vi jo også nogle bong-hoveder ;)

Dels ved vi vel ikke hvad der står i hele kontrakten - dels har jeg været i ledelse og bestyrelse af virksomheder i både Holland og Belgien og i begge lande gælder i høj grad fortrolighedsklausuler (som ikke er konkurrenceklausuler) hvor en sælger f.eks absolut kan straffes for at aflevere prislister til en konkurrent ved job-skifte.

Om det lader sig gøre i retten er jo lidt en anden sag - for der skal jo bevis til, og der sker givet masser af omgåelse.

Jeg har svært ved, at se det urimelige i, at en virksomhed over for en højere ansat der har tilgang til virksomhedens mest fortrolige information - eller en ditto freelance - beskytter den information. Det er for mig slet ikke en konkurrenceklausul men en helt naturlig fortrolighedsklausul

En afgående direktør f.eks. vil ofte blive tilbudt en eller anden post hos en konkurrent - med det hovedformål at liste priser, leverandør betingelser, lønninger og andet ud.

Hvor går grænsen - ja den går ved det punkt hvor man har tilgang til egentlig fortrolig info. Kendskab til kunder i markedet og alt andet man man kan kende - uden at ha haft tilgang til det fortrolige, må man naturligvis arbejde med - Priser og alle ting ting man KUN kan kende gennem betalt arbejde må man ikke - og slet ikke med fortrolighedskontrakt  - bruge til andre.

Vor trådstarter kan bruge al sin viden fra sit fag, men ikke fortrolig info han som freelance har haft tilgang om virksomheden - både lovmæssigt og moralsk helt naturligt - og med det jeg kender til, gælder det også i Holland Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 13
Skrevet kl. 19:29

Hej Alle!

Mange tak for jeres svar!

Sådan som jeg forstår det - så er der ingen der forhindre mig i at tage den viden jeg opbygger omkring server installationer med mig, men jeg må på ingen måde tage "forretningsinformation" med - altså info om kunderne osv...

I må have en god aften!

/Brian

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)