Hej Aminoer, Jeg har brugt en del tid på at læse, spørge og aligevel ender jeg her. Det hele er, som et kæmpe mysterium for mig. Jeg er igang med et lille webshop project ( www.autoplius.dk ), dermed vil jeg starte mit eget en mands virksomhed. Jeg regner med ikke at overstige de 50000, men hvem ved jo. Så kommer mine problemer, som jeg håber i vil hjælpe mig med at løse :) 1) Så, jeg opretter en virksomhed og så får jeg cvr nummer, som bevis. Allerede her møder jeg udgifter såsom hostning og diverse. Udgifterne noter jeg selvfølgelig. Får jeg så momsen tilbage fra udgifterne eller hvordan? 2)Nu vil jeg købe små partikler varer fra kina, eu? Hvordan gør jeg det med alle mine skatter? Skal jeg registres, som importør?(selvom det er måske snak om mindre partikler) 2) Så. kommer en happy day og jeg får min varer. De skal ikke stå og mugge på lageret derfor sælger jeg dem på mit webshop. Jeg sælger dem (pris+moms). Jeg får penge ( disse penge skal på firmakonto eller hvordan er det nemmest for at man kan havde styr på det hele)? Bliver momsen trukket automatisk eller er det et andet mysterium som man selv står for. 3) Tips og tricks dem har jeg vidst meget brug for! Mvh, Jonas Samulionis |
Hej Jonas,
De 50.000 du nævner er kun på omsætnings siden. Det ville nok være smart af dig at lade dig momsregistrere. Det er ikke så svært og gør det hele lidt nemmere at have med at gøre og du slipper for at stå i noget rod pludselig. Du skal derved hvert kvartal indbetale den moms som du har fået ind på salg fratrukket den moms som du er blevet opkrævet ved dine udgifter.
Jeg er ikke sikker på at jeg kan svare dig på spørgsmål 2. Du skal betale import på dine varer, jeg er ikke sikker på hvad du mener med skatter.
Det er forlangt at dit firma når du har fået cvr nummer har en NEM konto. Det er klart nemmest hvis du lader alle firmaets aktiviteter køre på sin egen konto. Det bliver som regel noget rod hvis du blander dit private bank engagement og din private konto ind i det.
Momsen skal du angive og betale hvert kvartal. Det skal du selv gøre via Tast selv på Skat hjemmeside (husk at få en tast selv kode). Hvis dit firma køber mere end det sælger for skal du have moms refunderet og det ordner skat selv efter du angiver det. Det udbetales automatisk til virksomhedens NEM konto.
Håber det hjælper dig lidt med dine spørgsmål.
Med venlig hilsen
Casper Nielsen