Jeg oplever nogle gange problemer med at få et modul sat ordentligt op på min Joomla side og tit skal man skrive frem og tilbage med deres support som for det meste er gode og flinke personer som altid vil hjælpe en.
De er måske lidt nørdet og deres kendskab til eget produkt er stort, så hvorfor gør de ikke sig selv den bjørnetjeneste og laver en step by step guide eller en videoguide til hvordan man bedst får sat deres produkt op på ens hjemmeside?
Det kunne spare dem for en del henvendelser og jeg bliver fri for at skulle bruge en uge på at få det gjort rigtigt.
Alle open source brugere er jo ikke it hajer og har nogle gange brug for hjælp.
Det kan meget vel være at det er kedeligt, men udvikleren har den bedste forudsætning og mulighed for at lave en idiotsikker guide til sit produkt og derved kan spare sig selv for mange timers support i forummet som de fleste har. Der skal de svare på det samme om og om igen, hvor de hellere kunne bruge tiden på at udvikle nye produkter eller forfine dem de allerede har nu.
Jeg ville blive ret træt af at skulle forklare en simple opsætning om og om igen til personer som ikke ved så meget om hjemmsider og php og css filer.
Alt det kunne de spare, ved at lave en guide for dummies eller endnu bedre en video hvor de har optaget opsætningen på deres pc. Nemt ikke ;-) Det tager ikke lang tid og de ville vinde så meget på det.
Det kan meget vel være at udviklerne har den bedste forudsætning, men de har nok også den mindste lyst. Og når der er tale om et open source projekt hovedsageligt baseret på frivilligt arbejde. Hvis ingen har lyst til (eller bliver betalt for) at lave guides om lige netop det du leder efter, så laves det ikke.
Nu har du så opsat det pågældende open source system (går jeg ud fra), så kan du skrive en guide til systemet. Open source projekter er næsten altid glade for bidrag i form af dokumentation, bugfixes, arbejde, penge, osv :) Derudover fungerer forumtrådene jo også som en slags dokumentation, rigtigt mange problemer med et givet open source system kan ofte løses ved et par google søgninger.
Softwareudvikler med speciale indenfor skalerbare webløsninger. PHP, MySQL, Puppet, Python, Apache, nginx, HTML5, m.m. http://bitmasch.com/
Jeg syntes det er en rigtigt god ide med video vejledninger. Er selv begyndt at bruge det. Mine kunder har meget lettere ved at forstå tingene og jeg yder langt mindre support telefonisk og pr. email.
For mig handler Open Source ikke kun om at lave et godt gratis stykke software, men om at inspirere andre til at ville yde til netop mit projekt. Og det er videoer i høj grad med til at kunne gøre.
For eget vedkommende handlede det om at jeg ikke havde sat mig ind i hvor let det var at lave de her videoer, jeg havde ikke engang en bruger på youtube. Fandt ud af at jeg på min mac, uden noget ekstra kan optage direkte med QuickTime. Det kan være svært at se skoven for bare træer. Og når den nu er sværd at finde er det lettere at lave noget andet ;)
Der er ingen tvivl om at videoer er vejen frem for mig!