Hej Nørkler med finansiering af restaurant, og det er jo op ad bakke i disse tider :) Overvejer at supplere finansieringen med anparter ligesom mikrobryggerier. Og for at lokke folk til at købe tænkte jeg på at give 2 gavekort á 250 kr for hver anpart på 500 kr. Udover et par andre små rabatter. Mange benytter forskellige deal-ordninger (Sweetdeal, groupon, spotdeal osv) med store rabatter, men her skal jeg ikke betale et mellemled et uhyrligt gebyr og jeg er sikker på at få mere loyale købere der er interesserede i mit sted. Men er det lovligt ? Ja ved godt at det giver et indhug i min indtjening på sigt, men tilgengæld skal jeg ikke låne anpartskapitalen et andet sted og kan istedet bruge dette som en del af markedsføringen, så det er en nemmere måde at skaffe en del af startkapitalen. -Kim |
Du må godt men der er en del skattemæssige konsekvenser, så tag en revisor ind over af hensyn til:
Anpartsværdien, er den så 500 pr anpart eller 250, både set fra restauranten og fra anpartshavers side, skattemæssigt, han kan ikke både senere få 500 skattefrit ud ved salg og den skattefrie gave og sikkert andre overvejelser
Er der noget som helst fradrag for det dig for det gavekort du giver
Jeg har ikke analyseret, bare peget på, at du bør tage en revisor ind over i beslutning og evt anpartsaftale
Held og lykke med projektet, lyder spændende
Venlig hilsen