Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettighedskontrakt - hvordan?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Indlæg ialt: 260
Fra  Tobias Ehlig ApS Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

I min enkeltmandsvirksomhed Tobias Ehlig Video producerer jeg videoklip til forskellige virksomheder, og det er vigtigt for mig, at jeg når videoklippet er færdigt må bruge det som reference på min hjemmeside. Eftersom virksomheden har hyret mig til at lave deres video tilhører videomaterialet vel som udgangspunkt dem, og derfor skal jeg have en skriftlig tilladelse til at bruge deres klip, hvilket langt de fleste virksomheder gerne vil gå med til, men...

Hvordan gør jeg dette nemmest? Kan det gøres smartere end at sende virksomheden en kontrakt pr. mail, som de så skal printe ud, underskrive og sende retur? Kan det gøres elektronisk på en sådan måde, at det er juridisk gældende?

På forhånd tak for jeres tid!

mvh

Tobias Ehlig

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 22:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tobias

der er ingen problemer i at du kan lave en kontrakt som modpart printer ud under skriver og sender et scan med underskrift tilbage.

Nej, sørger altid i sådanne sager at have den rigtige underskrift, det er ikke juridisk gyldigt at de har svaret ok f.eks, der kan være andre der har skrevet det for dem osv hvis der opstår tvivls spørgsmål- en underskrift kan man ikke løbe fra.

Du skal dog være opmærksom på at hvis du/din kunde  eksempelvis har brugt underlægnings musik eller andre elementer i den video du producere for kunden og som er underlagt rettigheder af tredje part, så er det faktisk ikke nok at du får lov til at lægge denne af din egen produktion til rådighed på din egen hjemmeside osv som reference af kunden- det er rigtig nok din kunde der skal søge tilladelse fra rettighedshavere til deres brug, men det er dem der får tilladelse i lige line, og den kan de ikke overdrage til andre hvis ikke det er aftalt særskilt- ellers skal du sørge for at de har fået tilladelse til at måtte give dig denne mulighed, uden du selv skal søge særskilt.

Er det kun kundens indhold der er i video, ja så skal du naturligvis også kun nøjes med kundens aftale.

held og lykke

ATB/Bo

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Fra  Tobias Ehlig ApS Skrevet kl. 19:26

Hej Bo,

Tak for dit udførlige svar!

Så der er endnu ikke noget elektronisk alternativ til den fysiske underskrift? Er det sådan jeg skal læse dit indlæg?

mvh

Tobias

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 19:36

Hej Tobias

reelt er en aftale der er accepteret imellem på mail/elektronisk osv fuldt bindende - desværre er den bevisbyrde, at det faktisk ER modpart der har sendt, og der ikke er sket fejl, eller andre har været inde og sende et svar for anden beget svære at bevise - og jeg har oplevet at Dommere/advokater afvise at løfte bevisbyrden på det grundlag, og derved var aftalen ikke gældende.

Så nej, i min verden findes der ikke elektronisk alternativ til underskrift i den målestok du begiver dig i, udover hvis man har lavet/ til går et sikkerhedssystem på linje med banker osv.   

Mvh

Bo Schønemann

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Fra  Tobias Ehlig ApS Skrevet kl. 22:41

Hej igen,

Jamen så må jeg jo gøre det på den gammeldags måde. Tak for hjælpen! :-)

mvh

Tobias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Fra mit arbejde med filmproduktionsselskab ved jeg at et af rettigheds punkterne i høj grad er hvorvidt man må bruge ting i sin helhed, eller i dele - og sågar i redigerede dele.

Du kan tænke dig, at hvis der ex er en skuespiller med, så skal han også give tilladelsen ikke kun firmaet - for han engageres ex til en reklamerolle, og vil så ikke ha dele af den brugt anderledes, ligesom en stor virksomhed måske ikke vil have en klippet version af deres præsentation, vist i andre sammenhæng, så det er vigtig at få specificeret:

HVAD det er du præcis må bruge (også af det du selv har lavet) og i HVILKEN FORM (må du nøjes med billeder eller lyd - eller skal det være helhed) og i HVILKET MEDIE - må du bruge det på nettet kun eller andre steder (TV f.eks), må du tage klip fra det og bruge i andre ting du laver osv. (det kunne jo være du skulle lave noget om bygninger eller forurening - må du så klippe lidt af det du har fra dem og genbruge)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Fra  Tobias Ehlig ApS Skrevet kl. 17:27

Hej Cookie,

Tak for dit bidrag også - det vil jeg huske at få skrevet ind i min kontraktskabelon.

God wekeend!

mvh

Tobias

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)