Jeg har netop fået et nyt job. Jeg skal arbejde for en mand, som hidtil ikke har haft andre ansatte, derfor er jeg også med til at udarbejde kontrakten (funktionærkontrakt). Det betyder også at han ikke har nogen form for lønningssystem, kan i anbefale hvordan man evt. kunne gøre dette nemmest og billigst?
I dag kom jeg til at tænke på om det mon kunne betale sig at jeg momsregistrede mig for så at fakturer ham hver måned. Det skal siges at det er indenfor en branche hvor jeg sagtens, vil kunne modpostere mindre momsbeløb. Men betyder det så at jeg skal betale først moms og derefter skat af min månedsløn? Og hvad med pension, ferie, sygedage osv. bliver det en gang rod?
Håber i kan hjælpe, og hvis i mangler flere informationer til at kunne svare så skriv endelig. :)
hvis han bliver din eneste "kunde" så arbejder du jo reelt kun for ham, og så må du vidst ikke lade dig momsregistrere..
men umiddelbart hvis jeg også anbefale dig at blive ansat af ham efter funktionærloven, da du så har langt flere rettigheder fx ved sygdom, afskedigelse osv..
Det er også bedst for dig at være ansat + arbejdsgiveren har ingen risiko for at du ikke betaler skatten og han så hænger på den. Hvis jeg var arbejdstiveren ville jeg lave en 3 mdrs prøveperiode med 14 dages varsel til slut måned f.eks, men det er en anden sag
Han kan, for at gøre det let, tilmelde sig Danløn - Der tilmelder man sig gratis, printer en NETS aftale fra deres side og udfylder med bankkonto og går i banken med, så sender de den til NETS med deres underskrift. Herefter er det superlet at lave løn, betaling til dig går på din konto, skat og AM bidrag trækkes automatisk fra hans, lønseddel fremkommer og bogføringsbilag der viser hvilke konti i flere forskellige systemer - for 15 kr per løn overførsel
god vind med det til jeg begge to - alt godt for samarbejdet
Der er også mulighed for at bruge Letløn. Det er gratis
Godt punkt yes. Det skal være blevet lettere, men var bare for et års tid siden for besværligt for mig. Man skulle selv overføre penge til modtager o.l. og systemet var langt mere kompliceret end f.eks Danløns til 15 kr per løn, men det skal være blevet lettere
Har snakket med en medarbejder fra skat omkring det. De må ikke lave systemet for avanceret, da det reelt set ikke er meningen det skal konkurrere med eksisterende systemer som danløn mv. Det eksisterer primært til assistance for mindre virksomheder skal kunne komme nemt igang. Du kan jo få lavet auto opkrævning af skatter mv vha PBS aftale, samtidig kan man jo bare lave en fast månedlig overførsel, hvis lønnen er ens hver måned.
Hvis din nye arbejdsgiver ikke har mod på, og tid til, at sætte sig ind i et lønsystem, så kan vi tilbyde ham LønAdministration, hvor han blot skal indberette din løn/timer på telefon eller mail, og sørger vi for alt det andet. Du kan se mere om løsningen HER eller kontakte os på tlf. 7227 9019 og høre nærmere.