Jeg overvejer at lade mit firma købe/lease en bil (på hvide plader) og bruge den privat. Det jeg er i tvivl om, er hvor vidt det kan betale sig at gøre det, når nu pengene i firmaet jo egentlig er mine egne, og jeg i princippet lige så godt kunne give mig selv det mere i løn. Er der nogle der har en beregningsmodel, man kan bruge til det, eller nogle gode råd? Jeg har sammenholdt min årlige udgift til bil, mod det beløb jeg vil blive beskattet af. I mit eksempel lægger jeg den samme årlige udgift til bilen over på firmaet, men det skal også nvænes, at jeg jo kører x antal km hvert år, som jeg får kørselsgodtgørelse for. Det er en privat indtægt, men jo en udgift i firmaet. Så i min beregning, har jeg naturligvis medtaget, at firmaet slipper for udgiften, men jeg heller ikke har den indtægt privat. Alt i alt, går det ca. lige op. Altså samme resultat, uanset om jeg gør som nu, eller om jeg anskaffer en firmabil. Men dertil kan der jo komme uforudsete udgifter (i hvert fald hvis bilen ikke leases), og det er vel en fordel, når det fungerer som firmabil?! Håber der er nogle gode råd at hente :-) |
Det er umuligt at sige uden at kende kørselsforbrug. Generelt er det klart at jo mere man køre privat og jo mindre firma, jo bedre med firmabil
Deloitte har en app til beregner http://www.deloitte.com/view/da_dk/dk/udgivelser/d390ca79f5655310VgnVCM2000001b56f00aRCRD.htm
om den er noget værd aner jeg ikke - jeg ved FDM også har en beregner for medlemmerne - den skulle være ret OK
vh