Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil eller ej?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at lade mit firma købe/lease en bil (på hvide plader) og bruge den privat. Det jeg er i tvivl om, er hvor vidt det kan betale sig at gøre det, når nu pengene i firmaet jo egentlig er mine egne, og jeg i princippet lige så godt kunne give mig selv det mere i løn.

Er der nogle der har en beregningsmodel, man kan bruge til det, eller nogle gode råd?

Jeg har sammenholdt min årlige udgift til bil, mod det beløb jeg vil blive beskattet af. I mit eksempel lægger jeg den samme årlige udgift til bilen over på firmaet, men det skal også nvænes, at jeg jo kører x antal km hvert år, som jeg får kørselsgodtgørelse for. Det er en privat indtægt, men jo en udgift i firmaet. Så i min beregning, har jeg naturligvis medtaget, at firmaet slipper for udgiften, men jeg heller ikke har den indtægt privat.

Alt i alt, går det ca. lige op. Altså samme resultat, uanset om jeg gør som nu, eller om jeg anskaffer en firmabil. Men dertil kan der jo komme uforudsete udgifter (i hvert fald hvis bilen ikke leases), og det er vel en fordel, når det fungerer som firmabil?!

Håber der er nogle gode råd at hente :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56
Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 19:19

Tak for svaret og linket! Rigtig interesant læsning og en god app. Det giver dog ikke et svar på, hvor vidt det er en fordel, når man selv ejer firmaet, men ud fra privatøkonomien, er det et godt fingerpeg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25

Jeg tror også det er meget mere kompliceret at finde en beregner når man selv er ejer af selskabet og jo reelt selv betaler en selv for at køre rundt i bilen desværre - firmaet sparer jo som udgangspunkt 25% af udgiften i skat, medens du selv bliver sat i skat af fri bil, så det er meget lettere at beregne hvis man er ansat og arbejdsgiveren tager omk. hvor det næsten bare er den private udgift minus indtægten fra arbejdsgiver for kørte skattefrie firma km som skal holdes op mod den samlede skattepris for værdi af fri bil.

vh

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:32

eMino:
når nu pengene i firmaet jo egentlig er mine egne, og jeg i princippet lige så godt kunne give mig selv det mere i løn.

Det er vel egentlig dit firmas penge. Er det et enkeltmandsfirma du har? For så tror jeg ikke på, at det kan gå at købe en bil på hvide plader. Men hvis jeg var dig, ville jeg også prøve at spørge Martin E. Jensen her inde på Amino, for han har tit givet meget fine og kompetente svar om netop firmabiler.

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 20:54

Som du skriver John, så er det nok ret kompliceret. Og Birte, du har ret i, at det er firmaets penge (det er nu ikke et enkeltmandsfirma, men et aps). Men da jeg selv ejer det, bliver det jo i sidste ende mine egne penge, så derfor denne "dobbelt-rolle". 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)