Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er jeres favorit Excel support site?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg har en større opgave jeg skal løse i excel for min virksomhed. I den forbindelse vil jeg meget gerne have jeres bud på, hvad de bedste instruktionssites er?

Opgaven går på følgende:

Jeg driver et pladeselskab og efter at have brugt alt for mange timer på manuelt at copypaste, summere og formatere salgsdata fra vores distributører vil jeg lave et ark, som kan indhente data fra andre ark, angive hvilke kolonner der skal ende hvor, og præsentere div. summeringer i en art forside, som er let læselig for vores kunstnere.

Vores salgsark fra distributører er på flere tusind rækker og vi arbejder pt med 3 forskellige distributører, der leverer salgsdata i hhv. et ark for fysisk salg og et ark for digitalt salg.

Hvis i har en idé om, hvad det vil koste at få lavet ude ibyen, vil jeg også meget gerne vide det så jeg kan vurdere investering vs eget timeforbrug.

Tak på forhånd.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 02:09

Hvilket output ønsker du at ende ud med? 

En form for overblik over hvilke kunstnere der har solgt flest albums/tracks online/offline ?

Hvordan er disse salgsdata opstillet?

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 05:02

jeg skal have en oversigt over hver udgivelses salg.

salgsdata er opstillet således at hver række repræsenterer et salg/stream/download og så er der en 20ish kolonner med data såsom katalognummer, distributionsafgift, butiksnavn, dato osv. Nogle af disse skal bruges, andre ikke.

Dvs at mit nyt ark skal kunne kigge i et andet, lave et opslag på et katalognummer/titel, importere data, summere de forskellige kategorier. Der er som sagt flere forskelligt opsatte ark pga flere distributører og vores egen shop i øvrigt.

Fra Brovst
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 64
Fra  HTD-Information ApS Skrevet kl. 07:54

God morgen.

Når du står med sådan en opgave, som skal løses, så i stedet for at fokusere på at få opgaven puttet i excel, så først finde ud af hvor kan den bedst løses.

Jeg vil mene ude at kende helt din opgave til bunds, men jeg føler alligevel det er meget det er komplex, så se efter hvad er egnet til store datamængder.

Som gammel database mand, så vil jeg sige SQL databaser er egnet til store datamængder, det er nemt at importere data, og kan have dem i flere tabeller, således at det kan deles op fra de forskellige forhandlere.

Når data så er importeret, så findes der rigtig gode muligheder for at lave udtræk, og det kan jo gøres både i SQL sproget, men også med de værktøjer som findes i EXCEL.

Hvis det har din interesse så skal jeg gerne hjælpe dig med database, hvis du kommer med oplægget.

Venlig hilsen

Tage Danielsen

HTD-Information.dk

72623300

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 10:31

Godmorgen;)

Tak for input. Jeg har bestemt også overvejet databsemodellen. Dog har jeg en phd i computer science på mit hold, som efter at have kigget på tingene anbefaler ecel frem for de fejlkilder databasen potentielt kan medføre.

Det er vel sammenligneligt med flere tabeller i en database at have flere faneblade i et spreadsheet, korrekt?

Hvor mener du ellers der er fordele?

KH

Fra Brovst
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 64
Fra  HTD-Information ApS Skrevet kl. 10:58

Hej igen.

SQL databaser og EXCEL regneark er 2 forskellige produkter.

Nu kender jeg ikke din opgave til bunds, kun at du fortæller om forskellige opslag, og det er flere tusinde posteringer fra flere forskellige kunder.

Fordel og ulemper er svært at sige i dit tilfælde, men kan da komme med en pejling.

Der er ikke så mange bogholderi systemer der bruger EXCEL til at lave regnskab i, medens de fleste bruger databaser.

Der er mange der bruger EXCEL til at udfærdige budgetter, medens der ikke er så mange der bruger database til det.

Derfor kan jeg sige databaser er beregnet til at håndtere data, og flere tusind rækker er ikke problem, heller ikke million.

Når man så har data i database, så er det kun fantasi der sætter muligheder for udtræk og kontrol af resultat.

Jeg er ikke expert i EXCEL, men fejlmuligheder er jo til stede i begge tilfælde, og det er hvis ikke det bliver lavet rigtig uanset system, så er resultatet fejl.

Du er velkommen til at maile mig dit oplæg til behov, så kan jeg bedre svare dig.

Hilsen Tage

Fra Lund
Tilmeldt 5. Jan 13
Fra  Sampi Sports Skrevet kl. 21:33

Når du siger instruktionssites, mener du så tutorials o.l.

Ofte bruger jeg lynda.com's produkter. Dog vil jeg sige at kvaliteten er noget svingende.

Mvh

Kim

God weekend (det der er tilbage)

24-timers Le Mans-inspireret cykelløb - www.oresund24.se

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 21:44

Kristoffer Rom:

jeg skal have en oversigt over hver udgivelses salg.

salgsdata er opstillet således at hver række repræsenterer et salg/stream/download og så er der en 20ish kolonner med data såsom katalognummer, distributionsafgift, butiksnavn, dato osv. Nogle af disse skal bruges, andre ikke.

Dvs at mit nyt ark skal kunne kigge i et andet, lave et opslag på et katalognummer/titel, importere data, summere de forskellige kategorier. Der er som sagt flere forskelligt opsatte ark pga flere distributører og vores egen shop i øvrigt.

Ud fra den beskrivelse du har givet her har jeg i hvert fald til et par ideer til hvordan det kunne stykkes sammen.
Og jeg vil nok vælge en kombinationsløsning med en regulær database og et Excel ark.

Du kan sagtens køre det hele i regneark, men jeg har en fornemmelse af at det kommer til at koste på resource fronten.
Ved at kombinere tingene kan du sætte Excel til at hente de mange rækker (som sandsynligvis vil være det der trækker tænderne ud) fra databasen og så lade Excel læg tallene sammen.

Men som de andre har nævnt så vil det kræve at man kender opgaven præcist samt hvilket datasæt der arbejdes med førend jeg ville kunne give et endeligt bud. :-)

/Martin 

Tilmeldt 6. Jan 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:24
Hej Kristoffer,

Jeg mener sagtens opgaven kan løses i excel, der skal være rigtig mange rækker i et excel ark før summeringsfunktionerne bliver langsomme. Skriv til mig, så kan jeg evt. ringe dig op og vi kan tale lidt mere om detaljerne.

Med venlig hilsen

Jacob
Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1511
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 21:17

Hej.

Det bedste sted til at hente viden om Excel på engelsk er efter min mening: http://www.mrexcel.com/forum

Du er altid velkommen til at lægge danske Excelspørgsmål ind på http://logistikforum.org/excelvba/

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)