Hej Alle Aminoer. :-) Forleden rådgav Jeg et par kommende malere som gerne vil starte som selvstændige sammen, til at starte et ApS med et kontantindskud på 80.000kr, især fordi Jeg mener at det var den fejl, Jeg selv begik da Jeg startede, nemlig at Jeg begyndte i enkeltmandsvirksomhed. Igår aftes havde Jeg besøg af en kammerat som har en vis negativ skepsis, overfor alt der hedder ApS'er og A/S'er, fordi han mener at det kun er "svindlere" der starter firma i selskabsform, medmindre man har en formue, og ønsker at spare i skat osv. Så kan han godt se fordelen i det. Principielt mener han, at ApS'er skulle afskaffes, siger han. Vi diskutererde frem og tilbage igår, og kom på et tidspunkt halvvejs op at skændes, da han, i min optik, har et urealistisk syn på selskaber og deres muligheder. Han mente og var af den overbevisning, at alle der lavede ApS'er kun var ude på at udføre det man kalder såkaldt selskabstømning, og det er her vores strid starter. Vi blev blandt andet uenige om følgende: 1: HVAD menes der, med selskabstømning, og mister man ikke altid de 80.000kr man indskyder? "Tømningen" må da for pokker, tage gro-bund i, at der er nogle værdier i selskabet, som er værd at risikere en dom for, at få fingrene i. 2: HVORDAN gør man, i praksis? Er det mest anvendt at snyde leverandører, eller er det primært Told og Skat der mister skillingerne? 3: HVILKEN retsligt efterspil vil der blive, hvis et selskabs tvangsopløses og kurator finder ud af at direktøren i selskabet har fået håndværktøj for eksempelvis 15.000kr hos et firma, 10.000kr hos et andet firma, og fået leveret noget tredje fra et andet firma, og selskabet halter, mht indbetaling af moms, osv? Jeg vil mene, at direktøren i selskabet har en god chance for en tur i retten, men min kammerat sagde nærmest, at kurator i selskabet knap gad ringe til ham. Jeg synes det lyder virkelig virkelig urealistisk at det er sådan, MEN er det rigtigt, eller ævler han bare? På forhånd tak. Og nej! Jeg skal ikke i gang som selskabstømmer! Jeg skal have afklaret hvem der har ret og ikke ret, og ønsker at finde kilden blandt et forum af seriøse og reelle mennesker, som på nogle områder, er en ligeså stor kapacitet ¨på virksomhedsområdet som en rådgiver er. Mvh Peter. |
Prøv at google lidt på Poul Fischer, Bjørn Stiedl samt Selskabstømning. Så finder du helt sikkert en masse interessant.