Jamen, det er rimelig let. Det er helt som Jonas angiver: De organiske søgeresultater påvirkes ikke af de betalte. dbh |
Emil Blücher:Organiske søgeresultater bliver på INGEN MÅDE påvirket af SEA. At resultatet udebliver på 2 af dine søgeord kan skyldes et hav af forskellige ting. Det kan meget vel skyldet ikke-regelmæssig linkbuilding, eller forkert linkbuilding (eksempelvis overoptimerede ankertekster).
Uanset hvad, er det dog dumt at linke til sin linkbuildingressourcer i en offentlig debattråd, hvor man skriver direkte, at man er skuffet over at ens forsøg på manipulering af Googles søgealgoritmer ikke virker.
- Emil
Det kan godt være at ens rankings ikke bliver påvirket af ens brug af Adwords, men ens brug af SEM kan være med til at give en flere besøgende gennem de organiske resultater. Her er tale om "dobbelteffekten" af at ens brand bliver nævnt flere steder på den givne side. Det betyder at man mange gange underbevidst bliver en smule mere tilbøjelig til at klikke på søgeresultatet, end man ellers ville have været.
Så helt dårligt for SEO er SEM bestemt ikke. Derudover kan Adwords være med til at der kommer flere besøgende på dit site. Flere besøgende = flere potentielle kunder og linkere, som snakker på nettet over hvor godt dit produkt er. Disse personer kan gøre at du får bedre rankings.
Så at Adwords ikke har en direkte indflydelse på rankings er korrekt, men det har indflydelse på hvor mange besøgende du får igennem søgeresultaterne, samt i nogle tilfælde, dine rankings - på baggrund af sideeffekter ved annonceringen.