Hej Amino. Jeg er tømrer og har i 2012 haft en tømrerlærling.Han er medlem af 3F. Hans kontrakt udløber nu naturligt(det er en kort uddannelsesaftale) og han skal fortsætte i en anden virksomhed. Jeg har desværre aldrig hørt om søgnehelligdagsbetaling og har derfor aldrig opsparet søgnehelligdagsbetaling i hans lønsedler.Lærlingen vil have dem udbetalt nu hor han stopper. Hvor meget skulle jeg have opsparet ?er det 6,7 % af hans bruttoløn eller af ferielønnen(12,5%). Skal tømrerlærlingen have dem udbetalt eller skal den nye mester have dem udbetalt? Vi har talt timer hver måned så alle måneder har forskellige timetalt dog aldrig under 100 timer månedligt Tak for svar på forhånd. |
Hej udlejer.
Søgnehelligdagsbetaling er en kompensation for, at en medarbejder ikke har mulighed for at arbejde på helligdage, som falder på en hverdag.
En tømrerelev skal i hvert fald have den løn, som han ret til iht den mest udbredte overenskomst indenfor faget, og det er i dette tilfælde overenskomsten mellem 3F og Dansk Byggeri. Overenskomsten kan findes her http://www.danskbyggeri.dk/files/Filbibliotek/Overenskomst%20og%20ansættelse/Overenskomster/Overenskomster%202012/191546.Industri_moebel_2012_web.pdf
Der er selvfølgelig mulighed for, at man aftaler en højere løn, men under forudsætning af, at I ikke gjort det, findes den rette bestemmelse i overenskomsten på s 111, § 7, stk 1 i elevafsnittet af overenskomsten.
Det hedder her, at "Elever ydes løn for 37 timer pr. uge inkl. søgnehelligdage...." Det forstår jeg sådan, at eleven skal have fast løn for 37 timer/uge, og så har han dermed fået betaling for søgnehelligdage. Hvis han har fået betaling for 37 timer i alle uger, konkluderer jeg derfor, at han ikke skal have yderligere betaling.
Du skriver dog, at hans timetal har varieret, og iht bestemmelsen i § 7, stk 1, vil du nok være forpligtet til at betale for 37 timer hver uge, han har været ansat. Så der lurer nok et efterbetalingskrav, ikke på søgnehelligdagsbetaling men på "tilsikrede" timer. Det afhænger dog af, hvorfor han ikke har haft 37 timer pr. uge.
Med venlig hilsen Steen.